Folkslag, Raser, osv
- Halifírien
- Medlem
Är det troligt att Gandalf hade makten att degredera Saruman från Maia till vanlig dödlig? Det låter som en sak som knappt Ilúvatar själv skulle kunna ge sig på. Stämman hade han nog kvar, även om den var mindre mältig nu och Frodo inte var den som lät sig påverkas i första taget. Sen tror jag inte att Saruman från början kunde göra alla de häftiga tricks som han gjorde i filmen, utan hans styrka låg mest i visdomen och sin "mäktiga stämma". När han såg att hans starkaste vapen helt enkelt inte bet på dessa tuffa hober så var han helt enkelt inte lika morsk längre.
Att han inte hade staven kvar kanske gjorde stackarn ännu mera sårbar.
Att han inte hade staven kvar kanske gjorde stackarn ännu mera sårbar.
- Usquebaugh
- Medlem
Grejen med Istari var väl just att de skulle vara instängda i dödliga kroppar för att på såvis inte kunna utöva för mycket direkt makt och frestas att ta över kungadömen.. Varken Gandalf eller Saruman ahde speciellt mycket "magisk" makt från början utan påverkade med hjälp av råd, ledarskap och vishet.. den makt Saruman hade togs ifrån honom när Gandalf bröt hans stav.. Gandalf hade då kommit tillbaks i en form som inte tyngdes av "köttets bördor" utan hade en helt annan makt än tidigare.
På detta sätt har i alla fall jag förstått saken...
- Usquebaugh
- Medlem
Ja, det låter helt vettigt. Men Gandalf skickades väl över senare efter de andra istari och det var Manwë och Varda själva som ville skicka över honom. Kan det ha varit så att de gav honom mer makt än de andra istari men att Gandalf inte direkt vetat om detta eftersom han kanske inte direkt prövat den? Vad säger ni andra?thorin skrev:Grejen med Istari var väl just att de skulle vara instängda i dödliga kroppar för att på såvis inte kunna utöva för mycket direkt makt och frestas att ta över kungadömen.. Varken Gandalf eller Saruman ahde speciellt mycket "magisk" makt från början utan påverkade med hjälp av råd, ledarskap och vishet.. den makt Saruman hade togs ifrån honom när Gandalf bröt hans stav.. Gandalf hade då kommit tillbaks i en form som inte tyngdes av "köttets bördor" utan hade en helt annan makt än tidigare.
/A
Jag tror bara han var en mäktigare maia än dom övriga. Olorin beskrivs i silmarillion som den visaste av alla maiar. Saruman tror jag är en ganska medlemåttig maia... Men jag tror Gandalf får mer kraft av Manwë och varda efter att han dött. När han kommer tillbaka som Gandalf vit så har han mer makt än so Gandalf grå...
- Usquebaugh
- Medlem
- Halifírien
- Medlem
Istari betyder väl trollkarlar eller något? De var Maias som blev utsända av Valar för att hjälpa Midgårds folki i kampen mot Sauron. Efter att ha hört tidigare inlägg så har jag förstått det så att de inte var menade att ha så mycket reell makt, utan deras hjälp skulle bestå i deras visdom och goda råd. Därför blev deras dödliga kroppar anpassade efter den uppgiften (förstod jag det rätt nu?). Istari är alltså "vanliga" Maiar fast på ett mycket specifikt uppdrag. Istari är väl helt enkelt alvernas namn på dessa Maiar som vandrar i Midgård.
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Halifírien
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
Det som står i SFM är att Olorin (Gandalf) kopplas samman med Manwe och Varda, Curumo (Saruman) kopplas samman med Aule, Aiwendil (Radagast) med Yavanna, Alatar med Orome och Pallando med Orome eller Mandos och Nienna.Halifírien skrev:Det stämmer, jag gick just och funderade på samma sak faktiskt![]()
Men var står det egentligen att Saruman var just av Aules folk, vet ni kanske också vad Gandalf och de andra Istari hade för tillhörighet?
/A
Intressanta ämnen att disskutera får jag lov att säga
. Och ett väldigt krigande om folkslagen i tolkiens böcker, det är nästan så man får en och en annan mental bild av folk som slår varandra i skallen med böcker och vrålar
nåja, skämtåsido gott folk.
Efter 11 års historeläsande så får jag nog lov att säga att tolkiens verk är såpass välskrivet att man skulle kunna tro att det hänt. Och där kommer det lilla sura in i bilden egentligen, jag har alltid varit av den meningen att ju mer man skärskådar en saga, desto mer försvinner magin i den... Men jag kan nog inte låta bli att slänga in en och en annan synpunkt i ämnet ändå, med mitt omättliga historie intresse
Nåväl..
Min gissning på Númenor är jag inte alls säker på ännu, det har jag inte studerat särskilt ingående alls. Så det får bara bli rent gissningsvis från min sida så här långt, jag tror på rak arm att det rör sig om goterna.
Gondor, skulle jag tro starkt att det rör sig om engelsmän. Beskrivna att dom kommit från väst över havet, och där ligger ju som bekant england.
Och Tolkien som sagt ville väl naturligt sett ge det fornengelska en särskild glans och heder.
Rohirrim, är jag övertygad om att dom är nordbor. Dock så tror jag mer på att det skulle röra sig om Vendelfolket och vikingar, fast beskrivningen av dom tenderar att röra sig om både ock. Vendelkungen Adils exemplevis var känd för att ha haft dom finaste hästarna i riket, samt att beskrivningen av hur rohans kungar begravdes stämmer överens med vendelkungarna som lades i stora gröna kullar. Och dom står ju att finna idag i uppsala, där det gamla hednatemplet stod en gång som sades vara förgylld såsom en guldhall.
Vidare så existerar ju Rohan i verkligheten, och ligger i frankrike. Och Rohan blev huvudstaden i Normandie, där vikingarna slog sig ner under kung Rollo (Gånge rolf) som fick landet tilldelat sig som gengäld för en allians att skydda frankrike mot andra vikingaanfall.
Så på rohirrim är jag 99% säker på.
Vad rör namnen i tolkiens verk så måtte väl 70% härröra från fornnordiskt håll.. Gandalf och Angmar som exempel var ju namn på 2 kungar, Durin och Dvalin var två dvärgar som bland annat smidde svärdet Tyrfing åt kung svaverlame. Glóinn var väl dvärgarnas kung i fornnordisk historia med... Och alltihop är väl rätt rimligt med tanke på att Tolkien trots allt hade fornnordisk historia som specialinriktning.
Intressant fakta i sammanhanget är också, att fynden man hade funnit i den anglosaxiska graven i england, som man baserade utrustningen på till rohanfolket i filmerna från början skulle varit smidda av vendelfolket förmodligen som en gåva tror man. Då fynden man fann i den graven var ytterst ovanliga utanför sverige.
/Henrik
Efter 11 års historeläsande så får jag nog lov att säga att tolkiens verk är såpass välskrivet att man skulle kunna tro att det hänt. Och där kommer det lilla sura in i bilden egentligen, jag har alltid varit av den meningen att ju mer man skärskådar en saga, desto mer försvinner magin i den... Men jag kan nog inte låta bli att slänga in en och en annan synpunkt i ämnet ändå, med mitt omättliga historie intresse
Nåväl..
Min gissning på Númenor är jag inte alls säker på ännu, det har jag inte studerat särskilt ingående alls. Så det får bara bli rent gissningsvis från min sida så här långt, jag tror på rak arm att det rör sig om goterna.
Gondor, skulle jag tro starkt att det rör sig om engelsmän. Beskrivna att dom kommit från väst över havet, och där ligger ju som bekant england.
Och Tolkien som sagt ville väl naturligt sett ge det fornengelska en särskild glans och heder.
Rohirrim, är jag övertygad om att dom är nordbor. Dock så tror jag mer på att det skulle röra sig om Vendelfolket och vikingar, fast beskrivningen av dom tenderar att röra sig om både ock. Vendelkungen Adils exemplevis var känd för att ha haft dom finaste hästarna i riket, samt att beskrivningen av hur rohans kungar begravdes stämmer överens med vendelkungarna som lades i stora gröna kullar. Och dom står ju att finna idag i uppsala, där det gamla hednatemplet stod en gång som sades vara förgylld såsom en guldhall.
Vidare så existerar ju Rohan i verkligheten, och ligger i frankrike. Och Rohan blev huvudstaden i Normandie, där vikingarna slog sig ner under kung Rollo (Gånge rolf) som fick landet tilldelat sig som gengäld för en allians att skydda frankrike mot andra vikingaanfall.
Så på rohirrim är jag 99% säker på.
Vad rör namnen i tolkiens verk så måtte väl 70% härröra från fornnordiskt håll.. Gandalf och Angmar som exempel var ju namn på 2 kungar, Durin och Dvalin var två dvärgar som bland annat smidde svärdet Tyrfing åt kung svaverlame. Glóinn var väl dvärgarnas kung i fornnordisk historia med... Och alltihop är väl rätt rimligt med tanke på att Tolkien trots allt hade fornnordisk historia som specialinriktning.
Intressant fakta i sammanhanget är också, att fynden man hade funnit i den anglosaxiska graven i england, som man baserade utrustningen på till rohanfolket i filmerna från början skulle varit smidda av vendelfolket förmodligen som en gåva tror man. Då fynden man fann i den graven var ytterst ovanliga utanför sverige.
/Henrik