Zero skrev:Nu blir dialoger av det här slaget snabbt otrevliga eftersom många ateister som Engan har en väldigt mästrande (och oförskämd) ton när man inte drar jämt.
Så mycket bättre då att något sådant inte kommit från min sida. Alltså kan du och jag fortsätta diskutera.
Zero skrev:Utefter lite ytliga kunskaper om mig som person upplevde jag att du drog alltför snabba mindre smickrande slutsatser om mig som inte jag känner igen mig i. Efter det tappar jag sugen på att argumentera med dig eftersom vi har så olika utgångspunkter att relatera ifrån. Likadant kan jag uppleva med ett Jehovas vittne eller någon som läser bibeln och tar det bokstavligt. Jag har haft x-antal sådana diskussioner och vill inte ha ännu en här.
Eftersom jag uttryckligen har sagt att jag inte vill diskutera dina personliga egenskaper, borde det också här tala till min favör. Alltså kan du och jag fortsätta diskutera.
Jag tycker också ateister som heter Engan får vara med i diskussionen, då denna grupp hittills inte försökt starta upp någon diskussion om dina personliga egenskaper, Zero. Allt rörande din egen person har hittills kommit från dig själv.
Halifírien skrev:Vi skulle alla, om vi ville, kunna luta oss tillbaka och gotta oss i vår egen fullkomlighet, utan att behöva genomleva jordelivets plågor och vedermödor. Men hur roligt skulle det vara på en skala, i längden alltså? Ingen känsla kan upplevas särskilt länge utan man med jämna mellanrum upplever motsatsen, vilket kan vara nog så plågsamt, men det gör bara lyckan när döden kommer desto större.
Döden ja, kan alltså, enligt min tankegång, ses som något mycket positivt, och man bör se fram emot döden snarare än att söka undfly den till varje pris.
Och varför finns då denna stora mängd lidande, när en mycket mindre mängd hade varit tillräcklig för att vi skulle kunna definiera godhet och lycka?
Det finns för övrigt en mycket god bok som tar upp dessa frågeställningar, Samtal med Gud heter den, och är faktiskt inte alls lika New-Age flummig som den verkar vid första ögonkastet.
Conversations with God av Donald Walsch. Jo, jag känner till den. Walsch har anklagats för att vilja bygga upp en kult kring sin egen person.
Två länkar, pro och kontra:
http://www.cwg.org/
http://spoirier.lautre.net/walsch.html
Lindir skrev:Den vanligaste åsikten är ju att det inte är Gud som kastar folk i helvetet, utan de otrogna människorna själva som genom sitt val - mot Guds egentliga vilja - väljer bort Gud/himlen.
Denna förmåga till ett fritt val måste då innebära att Gud är utestängd från en del av skapelsen. Alltså - Han är inte allsmäktig. Alltså - Han existerar inte.
Lindir skrev:
Widsith skrev:Det är visst och sant så, mäster Lindir. Fan tolkar Bibeln på sitt eget vis.
T ex bibelfundamentalistiskt bokstavligt ...?
Jag tror faktiskt det är just så Hornpär tolkar den.
Lindir skrev:Vi kan väl då kanske omformulera frågan till "varför har Gud inte valt att skapa en felfri och allvetande människa?".
Enligt historien om Syndafallet var en sådan människa det minsta Gud önskade. Det är ju pga vår kunskapssträvan som vi begåvats med allt detta lidande och all denna död. Ja, om man nu läser det bokstavligt.
Bibelns existens är ju också märklig, vad finns det för behov av en skriven bok/bokrulle, när Gud helt enkelt kan hugga in den Heliga Skrift lite här och var i terrängen, till androm och varnagel. Nej, istället skall den finnas i ett antal olika varianter vilka en del inte ens anses avsedda för den stora massan... Dessa bokrullar skall sedan skrivas av om och om igen tills slutresultatet blir ungefär som om man hade lekt den där sällskapsleken, ni vet när man viskar ett meddelande i örat på bordsgrannen, som i sin tur för det vidare runt bordet, och när det kommer tillbaka så har det fått en helt annan mening än vad det hade från början?
Detta när Gud istället helt enkelt hade kunnat föreviga sina ord till mänskligheten på vilket sätt han än ville, varför inte med stora neonbokstäver i skyn?
Eller inpränta den på insidan av våra ögonlock, komplett med mångtydighet och allt, om det nu var Guds vilja att vi skulle läsa den, och att vi inte skulle behöva bråka om vilken version som var den riktiga?