Lazios fascistiska historia?

Henrik
Ny medlem

Lazios fascistiska historia?

Inlägg av Henrik » 24 maj 2004, 02:32

Åsikter och tankar om Lazios fascistiska historia?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Re: Lazios fascistiska historia?

Inlägg av Leonidas » 24 maj 2004, 11:55

Henrik skrev:Åsikter och tankar om Lazios fascistiska historia?
Att Lazio var Mussolinis lag, liksom Real Madrid var Francos, råder det ingen tvekan om. Det intressanta är att Lazio fortfarande har kvar en del fascistiska element bland supportarna. Bl.a. kallade de Romas lag (som har en del färgade spelare) för "La squadra negra" (med reservation för stavningen) med en stor banderoll för några år sedan. I den påföljande debatten krävdes det att Lazio skulle värva en färgad spelare. Detta gjordes icke. De uppvisar en förvånande stolthet för sitt arv. Det skall sägas att många lag i Italien har dessa politiska inslag bland supportrarna. I vissa klackar kan slagsmål uppstå i klacken mellan kommunister och fascister som håller på samma lag!

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 24 maj 2004, 14:38

Dock har Lazio numera svarta spelare, åtminstone två av mittfältarna minns jag är mörkare än genomsnittsitalienaren.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 24 maj 2004, 14:46

snyde skrev:Dock har Lazio numera svarta spelare, åtminstone två av mittfältarna minns jag är mörkare än genomsnittsitalienaren.
Det stämmer, Ousmane Dabo och Aparecido Cesa, men de kontrakterades så sent som denna säsong. Så visst händer det saker även där. Dessutom har de ju Paolo Negro :P

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 24 maj 2004, 20:50

Leonidas skrev:Dessutom har de ju Paolo Negro :P
...som inte lever upp till sitt namn :P

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 26 maj 2004, 22:19

De flesta supporterorganisationer i Italien har numera gått över till extremhögern. Till och med klassiska vänsterlag som Roma domineras nu av fascister. Tex har Inters största grupp Irriducibili gjort en total rip-off av naziörnen, de har bara bytt ut hakkorset mot Inters logga. 8O

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 28 maj 2004, 08:35

Har du någon bild på inters logga med örnen?

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 28 maj 2004, 12:51

Jocke. skrev:De flesta supporterorganisationer i Italien har numera gått över till extremhögern. Till och med klassiska vänsterlag som Roma domineras nu av fascister. Tex har Inters största grupp Irriducibili gjort en total rip-off av naziörnen, de har bara bytt ut hakkorset mot Inters logga. 8O
http://www.irriducibili-inter.com/nuovo ... ilairr.jpg

Dock verkar det finnas ett Irriducibili för Lazio också. Betyder förmodligen "firma" eller något i den stilen.

http://members.xoom.virgilio.it/barbied ... cibili.gif

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 28 maj 2004, 12:56

Är dessa supporterorganisationer fascistiska eller nazistiska?

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 28 maj 2004, 14:15

Både Lazio och Inter har en grupp som heter Irriducibili. Det betyder typ "oreducerbar" om jag inte har fel. I Italien styrs ju vilket lag man håller på ibland av politik. Lazio och Inters supportrar har knutit nära vänskapsband vilket man demonsterar på läktarna när lagen möts.

Dessa grupper är fascistiska, i guess. Rasistiska kommentarer förekommer ibland (i hela italien) men de är inte uttalat nazistiska i alla fall.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 28 maj 2004, 15:03

Jocke. skrev:Både Lazio och Inter har en grupp som heter Irriducibili. Det betyder typ "oreducerbar" om jag inte har fel. I Italien styrs ju vilket lag man håller på ibland av politik. Lazio och Inters supportrar har knutit nära vänskapsband vilket man demonsterar på läktarna när lagen möts.

Dessa grupper är fascistiska, i guess. Rasistiska kommentarer förekommer ibland (i hela italien) men de är inte uttalat nazistiska i alla fall.
Ok, då är det som jag trodde, trots de rasistiska anspelningarna som förekom i Lazioklacken ovan...

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 29 maj 2004, 17:45

Jo, praktiskt taget alla supportrar i Italien har någon politisk anknytning. Men det kanske är så det är i ett land där en pajas kan bli president. Hursomhelst är det tur att situationen inte är likadan i Hammarby ;)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 29 maj 2004, 23:40

Jocke. skrev:Jo, praktiskt taget alla supportrar i Italien har någon politisk anknytning. Men det kanske är så det är i ett land där en pajas kan bli president. Hursomhelst är det tur att situationen inte är likadan i Hammarby ;)
I slutet av 80-talet fanns det skinheads i bajenklacken, men jag vet iofs inte om de var nazister. Annars är nog alla partier representerade i publiken men det är inte någon som uttrycker sina åsikter. Jag vet många bajare som röstar efter vilket parti i Stockholm som är mest positivt inställda till en utbyggnad av Söderstadion.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 29 maj 2004, 23:43

Ja, det är väl egentligen bara i Italien och Spanien politik har något större inflytande på vilket lag man håller på vad jag vet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 29 maj 2004, 23:54

Jocke. skrev:Ja, det är väl egentligen bara i Italien och Spanien politik har något större inflytande på vilket lag man håller på vad jag vet.
Ja, fast samtidigt förekommer det i vissa fall i Sverige och andra länder också. Jag är ganska säker på att både genomsnittslön och andelen moderater är högre för ÖIS-fans än för IFK:are.

/Johan

Skriv svar