gondors arme

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Endor
Medlem

gondors arme

Inlägg av Endor » 13 december 2003, 19:41

är det någon som vet hur man organiserade den? Som speciela enheter som kavalleri, infateri med mera

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 13 december 2003, 19:47

förstår inte riktigt frågan..

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 13 december 2003, 20:23

regementen som enbart bestod av bågskyttar eller infanterister t.ex. . Eller som rohan var organisera i eoreder t.ex där det var en 100 del av armen. Det jag undrar är om gondor hade liknande sätt att dela upp armen :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 december 2003, 21:07

Någon klarare enhetsförteckning minns jag inte, men det nämns i Sagor från Midgård att dunedain ställde upp infanteriet i sköldmur när Isildur hamnar i bakhållet, och att han hade för få av bågskyttarna berömda för sina gondoranska stålbågar (vad det nu var, och hur Ohlmark översatt det). Indelning efter vapenslag borde varit modellen, men kavalleri var väl en bristvara eftersom Rohirrim är så framträdande som just det.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 26 maj 2004, 12:25

Jag satt just och funderade på detta; i filmerna ser det ut som om Gondor knappt har någon arme att tala om över huvud taget...hur maånga är det som stormar Osgiliath med Faramir, 50? När Rohans kavalleri stormar orcherna i Pelennor-slaget ser det ut som om de har minst 10000 ryttare.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 26 maj 2004, 13:24

Ja men det är en tabbe av PJ! I slaget om Pelenor så bestod Gondors armé av 3000 män från "övriga" Gondor, från ställen såsom Belfalas, Dol Amroth osv... Minas Tiriths män borde ha varit fler kanske 5000-10000 allt som allt. Alltså deltog säkert minst 10000 män från Gondor i det slaget. Det är ändå ganska lite, folket från Minas Tirith hade trott på det 10 dubbla antalet soldater från övriga Gondor. Men då kan vi iofs räkna bort ca 500 (?) män som var med Pippin och Baragond och vaktade citadellet.

Jag tror inte Gondor hade något kavalleri? Folket i Minas Tirith brukade aldrig använda hästar, det var bara budbärarna som gjorde det. Jag vet inte riktigt hur de var organiserade men det var de nog på något vis... kanske hade de också någon form av eoreds med en ledare för varje?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 26 maj 2004, 13:50

Då skulle Rohan och Gondor ihop ha nästan 20000 män. Hur många tror du orchernas arme bestod av? Dessutom, säger inte Aragorn att armen utanför Mordors portar består av endast 6000 män, eller nåt sånt?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 26 maj 2004, 15:58

Säkert 50-100000 orcher var med på pelenor. Visst kan bara 6000 män ha krigat framför Svarta porten, många dog ju såklart i det första slaget...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 26 maj 2004, 20:57

Tja, just Minas Tiriths garnison verkar till rätt stor del vara infanteri - det är ju vettigt om man förväntar sig en belägring. Om vi tittar på styrkorna som marcherar in från Gondors utmarker får vi en bild av sammansättningen av Minas Tiriths styrkor vid tiden för Ringens Krig:
  • - Styrkorna från Lossnach under befäl av Forlong är infanteri, närmare bestämt yxbeväpnat sådant. Men Lossnachs huvuduppgift är ju att bekämpa Saurons flottor.
    - Männen från Ringló Vale är infanteri.
    - Från Morthonds högländer: bågskyttar.
    - Anfalas och Lamedon: infanteri, och sparsamt rustade.
    - Från Ethir: ingen uppgift utom att de är fiskarfolk. Verkar otroligt att de skulle vara beridna.
    - Från Pennath Gelin: ingen uppgift om truppslag.
    - Från Dol Amroth: trehundra riddare och sjuhundra "men at arms", troligen infanteri.
Summa summarum mindre än tretusen man i förstärkningar från Gondors yttre länder, varav endast en liten del är kavalleri.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 26 maj 2004, 21:54

Nåja, lite fler ryttare måste nog ha funnits i staden, förutom Imrahils. Jag haruppfattningen om att Denethor sände ut ganska många i motanfallet som räddade Faramir.
Ledde inte dessutom inte Faramir själv en mindre grupp beridet folk som arriärgarde för de retirerande från Osgiliath? Dessa kan inte ha varit från de södra provinserna utan antagligen tillhörande Minas Tiriths stadstrupper eller överlevande från Ithilien.

Sen angående förstärkningarna så tror jag knappast de räknade med 30000 man från övriga Gondor. Det som står är att de hade väntat sig det tiodubbla från Lossarnach (därifrån kom ynka 200) men inte uttryckligen att de skulle vara fullt lika missnöjda över de andra provinsernas numerär.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 26 maj 2004, 22:00

Usquebaugh skrev:När Rohans kavalleri stormar orcherna i Pelennor-slaget ser det ut som om de har minst 10000 ryttare.

/A
Enligt böckerna så är det ca 6000 ryttare i Theodens ryttarhär, på papret så förfogade Theoden över mer än 12000 fullt rustade och övade ryttare men dels så led rohirrimin förluset både vid slagen om Isen's vadställen och vid Hemls klyfta, dels så måste han lämna kvar en stor del av sina ryttare till att försvara Rohan.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 26 maj 2004, 22:04

Har för mig att The Atlas of Middle-Earth av Karen Wynn Fonstad innehåller beräkningar av styrkorna i Minas Tirith under belägringen. deär baserade på uppgifter ur de olika böckerna.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 26 maj 2004, 22:29

Så var det nog! Dom väntade sig det 10 dubbla från Lossarnach endast, misstog mig en aning...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 27 maj 2004, 10:30

Kapten_Gars skrev:
Usquebaugh skrev:När Rohans kavalleri stormar orcherna i Pelennor-slaget ser det ut som om de har minst 10000 ryttare.

/A
Enligt böckerna så är det ca 6000 ryttare i Theodens ryttarhär, på papret så förfogade Theoden över mer än 12000 fullt rustade och övade ryttare men dels så led rohirrimin förluset både vid slagen om Isen's vadställen och vid Hemls klyfta, dels så måste han lämna kvar en stor del av sina ryttare till att försvara Rohan.
Jo, har för mig att det står nåt sånt. Säger inte Theoden att Rohans arme består av 12 eoreder på vardera 1000 man men att man inte kan sätta in mer än 6 i slaget på Pelennor, eller nåt sånt? Det jag fortfarande tycker är lite konstigt är att Gondors styrkor bara är aningen större än Rohans.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 27 maj 2004, 15:23

Men då får man tänka på att Gondor har haft krig med självaste Mordor oavbrutet i flera hundra år! Sedan så skulle man nog kunna skrapa ihop en betydligt större armé om man fick tid på sig, Gondor är faktiskt väldigt stort till ytan!

Är inte en eored mindre är 1000 man? Jag har för mig att Eomers eored låg på ca 120 man...

Skriv svar