Symbolers betydelse efter kriget!

Nedal
Medlem

Symbolers betydelse efter kriget!

Inlägg av Nedal » 25 maj 2004, 20:10

Jag satt och tänkte på det med syboler en dag, och så kom jag på att jag kunde skriva vad jag tänkte här på skalman så det gör jag.
Hoppas att jag kan få andras tankar och kommentarer.

De symboler jag främst tänker på är hakorset och hammaren och skäran.
Om man skulle bära en symbol med hakorset på sig när man går på gatan skulle man vara olaglig för det är hets mot folkgrupp.
Men om man skulle bära hammaren och skäran skulle det inte vara olagligt.

Men min fråga på det här är då.
Både nazismen och kommunismen dödade jätte många människor...
Men varför anses det inte som hets mot folk grupp när man bär en symbol med hammaren och skäran??? :idea:
(Kommunisterna hate förstås ingen speciell hatgrupp som nazismen men de gjorde oerhörda folkmord)
Båda styrsätten grundar sig på deportering och utrensning därför ungefär samma strategi.. :idea: :idea:

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 25 maj 2004, 20:42

Vinnaren skriver historia. Och här i väst så kan det trots kokmmunistbhatet förklaras med att det är lättare att säga: "De killarna vi har mosat under lavrbanden på våra tanks är onda" än att säga "Våra allierade är hemska mördare" folk hade inte gillat det helt enkelt.
Givetvis hyser jag ett hat mot nazister, men också mot kommunister. Storskaligt organiserat folkmord är inget jag tycker är trevligt.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 maj 2004, 21:18

Hammaren och skäran representerar inte en lika ond ideologi som hakorset gör. Om hammaren och skäran endast hade representerat Stalintiden så hade kanske det också varit förbjudet fast av en annan orsak. Förföljelserna i Sovjetunionen och andra så kallade kommunistiska länder var inte inrikatade på en folkgrupp. Det kan därför aldrig bli tal om hets mot folkgrupp, kanske föragelseväckande beteende. Jag är ingen jurist så jag vet.

/Martin

Nedal
Medlem

Inlägg av Nedal » 25 maj 2004, 21:26

Förutsättningarna hade nog varit anorlunda för nazismen om den hade haft olika ledare som kommunismen...

Olika ledare olika ideoligier :)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 25 maj 2004, 21:41

Själv tycker jag det är sjukt när folk har sovjets hammare och skära röda flagga, den flaggan symboliserar nästan lika mycket onska som en hakkrs flagga, jag har inget emot folk om de viftar med helröda flaggor.

Sedan beror det på om det är ett nazistiskt hakkors gemarnskt solkors eller asiatiskt kraft/lycko symbol.

Nedal
Medlem

Inlägg av Nedal » 25 maj 2004, 21:48

Sedan beror det på om det är ett nazistiskt hakkors gemarnskt solkors eller asiatiskt kraft/lycko symbol.[/quote]

Men hakorset och solkorset är inte åt samma håll. Men förstår vad du menar.
Man kan ju misstolka det :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 maj 2004, 22:05

Nedal skrev:Förutsättningarna hade nog varit anorlunda för nazismen om den hade haft olika ledare som kommunismen...

Olika ledare olika ideoligier :)
Jag är inte så säker på det. Nazismen en är en ond ideologi, kommunismen står inte för massmord och förtryck.
Själv tycker jag det är sjukt när folk har sovjets hammare och skära röda flagga, den flaggan symboliserar nästan lika mycket onska som en hakkrs flagga, jag har inget emot folk om de viftar med helröda flaggor.
Jag håller med dig men man måste kunna skilja fall till fall. Det är givetvis okej om man har en sovjetisk hockeytröja för att man tyckte att deras spelare var bra. Däremot att endast ha en tröja där det står SSSR för att det är tufft kan jag inte förstå.

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 25 maj 2004, 23:11

Det är väl egentligen inte mycket värre än att ha en tröja som det står Tyskland på?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 maj 2004, 01:39

Halifírien skrev:Det är väl egentligen inte mycket värre än att ha en tröja som det står Tyskland på?
Vilket? För mig är det en stor skillnad om man har en tröja där man hyllar Sovjetunionen eller att ha en tröja där man hyllar Sovjetunionens framgångar. Jag kan i och för sig inte förstå varför man vill ha en tröja som hyllar något land.

/Martin

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Symbolers betydelse efter kriget!

Inlägg av Daniel L » 26 maj 2004, 01:52

Nedal skrev:Om man skulle bära en symbol med hakorset på sig när man går på gatan skulle man vara olaglig för det är hets mot folkgrupp.
Inte nödvändigtvis.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 maj 2004, 02:13

Kommunism och Sovjet är inte samma sak, stort glapp mellan tanke och verklighet. Sovjet dödade sina egna kommunister.

Förresten är inte hammaren och skäran en utpräglad Sovjetisk symbol, även om den har blivit det för folk. Socialdemokratiska arbetarepartiet i Sverige använde tex. hammaren och skäran på valaffischer på 1920-talet.

Ursprungligen står väl symbolen för sammarbete mellan arbetare och bönder.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 26 maj 2004, 09:50

Robert_Kropotkin skrev:Kommunism och Sovjet är inte samma sak, stort glapp mellan tanke och verklighet. Sovjet dödade sina egna kommunister.

Förresten är inte hammaren och skäran en utpräglad Sovjetisk symbol, även om den har blivit det för folk. Socialdemokratiska arbetarepartiet i Sverige använde tex. hammaren och skäran på valaffischer på 1920-talet.

Ursprungligen står väl symbolen för samarbete mellan arbetare och bönder.

/Robert Sköld
Nu antar jag att "Nedal" syftar på tröjan som är populär just nu med hammaren och skäran och med texten "CCCP" (exempel: http://www.bornintheussr.com/t096.jpg ).

Målgruppen är ungdomar i åldern 13-25 som tycker det är ballt med tröjan. Min gissning är att det som är ballt är uppmärksamheten man får när man bär denna kontroversiella symbol.

Själv brukar jag fråga lite spydigt *Var det slut på tredjeriket tröjor eller?*. Jag tycker precis som "Nedal" att skillnaden mellan CCCP tröjan och en tröja med texten "Tredje riket" och ett hakkors på (affärsidé? :oops:)inte är så stor.

Att bära tröjan och kalla sig kommunist blir faktiskt nästan lite motsägelsefullt då tröjan är en superkapitalistisk produkt som masstillvärkas för att den är en 'innegrej'.

Tar man istället en tröja med en kommunistisk stjärna på tycker jag dock inte är något fel med det om man nu vill bära en sådan.

Lösningen är nog dock inte att förbjuda symbolen/tröjan då detta endast skulle förstärka 'ballfaktorn'.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 maj 2004, 10:57

Håller med er totalt. Känner en kille som har en tröja med en STOR hammare och skära, med texten CCCP, och han kommenterade att jag hade en tröja där det stod LUFTWAFFE med lite tyska flygplan från kriget, UTAN hakkors och dyligt. Jag tycker han kastar stenar i glashus.

Vad anser ni förresten om min tröja? Det är en svartvit bild med lite olika flygplan, Bf 109, en Heinkelbombare (tror jag), och jag tror även en Bf 110, nu kommer jag inte riktigt ihåg dock, men tyska plan var det.

Är det lika fel som hammaren och skäran? Personligen anser jag inte det, då det innehåller bilder och text om ett existerande flygvapen, jag skulle inte bli stött om det kom en med en tröja med bilder på en MiG29 där det i stora bokstäver stod RED AIRFORCE eller liknande. Men jag kanske har en fel syn på saker och ting?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 maj 2004, 11:13

Tomas Ibsen skrev:Håller med er totalt. Känner en kille som har en tröja med en STOR hammare och skära, med texten CCCP, och han kommenterade att jag hade en tröja där det stod LUFTWAFFE med lite tyska flygplan från kriget, UTAN hakkors och dyligt. Jag tycker han kastar stenar i glashus.

Vad anser ni förresten om min tröja? Det är en svartvit bild med lite olika flygplan, Bf 109, en Heinkelbombare (tror jag), och jag tror även en Bf 110, nu kommer jag inte riktigt ihåg dock, men tyska plan var det.

Är det lika fel som hammaren och skäran? Personligen anser jag inte det, då det innehåller bilder och text om ett existerande flygvapen, jag skulle inte bli stött om det kom en med en tröja med bilder på en MiG29 där det i stora bokstäver stod RED AIRFORCE eller liknande. Men jag kanske har en fel syn på saker och ting?
Du har rätt, han har fel. Lät du honom komma undan med att han klagade på din tröja?

/Martin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 maj 2004, 11:39

Jag vet inte riktigt, men jag kan tänka mig att skillnaden mellan att bära ett hakkors och CCCP på tröjan, är att hakkorset underförstått representerar bärarens politiska ställningstagande i nuläget (alltså främlingsfientlighet), och är väldigt provocerande för oss andra. CCCP är mer underförstått något av galghumor, som driver lite grann med någonting tandlöst som inte längre upplevs som ett hot för oss, eftersom Sovjetkommunismen är begravd. Nynazismen är dock inte tandlös på samma sätt.

På liknande sätt kan man i asien (själv såg jag det i Thailand) stöta på folk som bär just nazitysklands symbol (inte den vanliga buddhistiska svastikan då då), antagligen mer av det galghumoristiska skälet, eller i alla fall utan att folk blir provocerade eftersom de saknar referenserna.

-Dan

Skriv svar