Gösta Ekman som Karl XII

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
olleolsson
Tidigare medlem

Gösta Ekman som Karl XII

Inlägg av olleolsson » 22 maj 2004, 15:33

När man Gjorde den svenska filmen om Karl XII med Gösta ekman som kung :( varför gjorde man den då inte seriös utan som en stort skämt. Lasse Åberg som Drabant...va fan.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 maj 2004, 15:45

Varför Gösta Ekman spelade kungen är nog inte så svårt att förklara - det hängde antagligen ihop med att det skulle vara en komedi och med att hans farfar spelat samma roll på 1920-talet.

olleolsson
Tidigare medlem

Inlägg av olleolsson » 22 maj 2004, 15:52

Jo det fattar jag väl. Men varför göra narr av en av dom störtsta perioderna i svensk historia. Dom hade ju pengar och kostymer det kunde blivit en film allà gettysburg. Mkt bättre än den skit SF gjorde.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 maj 2004, 16:02

Jag är inte så säker på att en sådan film hade passat in lika bra som den gjorde på 1920-talet. Karl XII är i den genomsnittlige svenskens medvetande aningen kontroversiell, något annat än en komedi hade antagligen fått det en smula besvärligt med både publik och kritiker. Ska man i dagens läge göra en film om Karl XII:s tid gör man antagligen bäst i att hålla sig borta från kungen själv så mycket det bara går och istället koncentrera sig på de vanliga soldaterna. Om det skulle räcka... Inbördeskriget är i USA en helt annan sak än stormaktstiden är i Sverige, trots allt.

olleolsson
Tidigare medlem

Inlägg av olleolsson » 22 maj 2004, 16:08

Jo jag förstår vad du menar. Men visst vore det en höjdarrulle. Följa armén från 1700-1718. Tänk dig slutscen. Armfelts marsch i toning med Karl XII:s dödsmarch. Vilket slut på en film

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 maj 2004, 16:14

Med 150 skinnskallar i salongen och rasande motdemonstranter utanför...

Nej, det är nog ett ämne som svensk film väldigt ogärna skulle ge sig på...

olleolsson
Tidigare medlem

Inlägg av olleolsson » 22 maj 2004, 16:17

Ja det är ju synd att dom har använt Karl XII som symbol för deras twistade åsikter. Men visst vore det en bra fim? Typ 3 timmar lång.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 maj 2004, 16:27

Överhuvudtaget finns det väldigt mycket stoff i svensk historia.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 maj 2004, 17:47

Nog för att vi haft en del knasiga diskussioner här på Skalman förut, men å det senaste tror jag att nya höjder nåtts. Karl XII är en kung död sedan snart tre sekel. Jag har svårt att förstå hur han kan väcka sådana känslor i dagens läge. Och en film! I så fall finns det andra filmer att reta sig blind på, se exemplevis tråden viewtopic.php?t=11395. Nog hade det varit skillnad om man presenterat Kalabaliken i Bender som den definitiva dokumentären om Karl XII, men det är ju en komedi!

olleolsson
Tidigare medlem

Inlägg av olleolsson » 22 maj 2004, 17:52

Ja det är ju just det som är felet. Det skulle ju varit dokumentär.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 maj 2004, 17:53

Men varför blir du då så upprörd över den aktuella filmen?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 22 maj 2004, 17:57

Har ofta funderat på att en seriös film borde göras om sveriges krigshistoria, och karl XII skulle passa utmärkt, jag förstår ju att det skulle kunna bli kontroversiellt, men tror att risken för det är överdriven. Det skulle helt enkelt bli en kanonfilm, kanoner, rök, marcher å grejer, dyr som satan, men det skulle det ju vara värt.

Ben skrev
Ska man i dagens läge göra en film om Karl XII:s tid gör man antagligen bäst i att hålla sig borta från kungen själv så mycket det bara går och istället koncentrera sig på de vanliga soldaterna.
Varför ska man hålla sig borta från kungen? Det är ju hans person som är högst spännande och intressant.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 maj 2004, 18:09

Därför att han är något kontroversiell, vilket skulle göra det mycket svårt för filmmakarna. Hur man än gör en film om Karl XII lär det vara svårt att göra honom till en slags "Hornblower" eller "Robin Hood". En typ av fiktiva hjältar som det går att göra okontroversiella filmer om. Hur gör du en seriös film om Karl XII som inte leder till 150 skinnskallar i salongen och 1000 motdemonstranter utanför?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 22 maj 2004, 18:27

om det nu blir så som du säger, så lär de bli besvikna så det förslår. Dessutom tror jag att de redan har börjat dra tillbaka sina hyllningar till honom litegrann, jag tror som sagt att det var värre för 10 år sedan. Karl XII håller på att bli rentvådd kanske, åtminstone skulle nog en objektiv film göra det åt honom.

åjo, det blir då rakt inte några problem att göra karl XII till en hjälte om det nu ska vara filmens mål, en mer ödmjukare, rakryggad ärlig och principfast kung finns inte. Den unge monarken som blir angripen från tre håll men slår tillbaka och snart förvandlar sig själv till hela europas samtalsämne osv. Slutet blir ju förstås lite tragiskt... :cry:
Men det går ju att göra filmen mera nyanserad och även ta med några negativa sidor av hans principfasthet tex, vilket ibland ledde till hårda straff på stackars sodlater som råkat svära för mycklet under en fullständig oregerlig fylla. Eller När två svenska soldater som hade slagit en sachsisk bondgrabb fick spela om vem av de som skulle få överleva.

jag tror det skulle bli bra... :D

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 22 maj 2004, 18:31

Det är ju en Moderat politiker i Stockholm som lämnat in en motion om att man ska ta bort alla statyer av Karl XII och ersätta honom med mer humanistiska personer som Raul Wallenberg.
Detta p.g.a att Karl XII är en massmördare och ingen förebild som förtjänar att hyllas med en staty.

Skriv svar