Svear
Svear
Är det någon som vet vad ordet egentligen hänsyftar till, vad betyder det?
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
- Usquebaugh
- Medlem
Re: Svear
Du har kanske redan sett dessa länkar, men om inte:D. Löwenhamn skrev:Är det någon som vet vad ordet egentligen hänsyftar till, vad betyder det?
mvh/ Daniel
http://susning.nu/Svear
och
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Svear
/A
Det finns många teorier.
Någon har sagt att det har med svin att göra.
Ingemar Nordgren menar att det är ett kultförbund med anknytning till sol och ljus. "Sve"-kombinationen verkar ha med värme och ljus att göra i flera indoeuropeiska språk. Ryssarna har t. ex. ordet svet för ljus. Dessutom vet vi att det förekom någon form av solkult i norden. Om så är fallet har folkslaget fått sitt namn för länge sedan och behållit namnet trots ändrade kultförhållanden.
En del har tänkt sig att det skulle syfta på ordet sven alltså yngling. Då kan man tänka sig att det kanske är något sorts krigarförbund. Om jag kommer ihåg rätt så finns det i gammalengelskan en "sve"-kombination för att beskriva krigare. Hm, men det är inte så mycket att bry sig om förstås eftersom det fanns en oherrans massa ord för krigare.
Det är omöjligt att veta vad som är rätt. Vi får gissa och hoppas att vi tänker ungefär som de som levde då. Själv tycker jag att det där med sol, värme och fruktbarhet är en trevlig tanke, men det är nog inte mer rätt än något annat.
Mof
Någon har sagt att det har med svin att göra.
Ingemar Nordgren menar att det är ett kultförbund med anknytning till sol och ljus. "Sve"-kombinationen verkar ha med värme och ljus att göra i flera indoeuropeiska språk. Ryssarna har t. ex. ordet svet för ljus. Dessutom vet vi att det förekom någon form av solkult i norden. Om så är fallet har folkslaget fått sitt namn för länge sedan och behållit namnet trots ändrade kultförhållanden.
En del har tänkt sig att det skulle syfta på ordet sven alltså yngling. Då kan man tänka sig att det kanske är något sorts krigarförbund. Om jag kommer ihåg rätt så finns det i gammalengelskan en "sve"-kombination för att beskriva krigare. Hm, men det är inte så mycket att bry sig om förstås eftersom det fanns en oherrans massa ord för krigare.
Mof