D-day 60-årsjubileum - resa
D-day 60-årsjubileum - resa
Ber om ursäkt om detta ämne redan finns.
Blev i Pennan & Svärdet påmind om att i år är det sista stora jubileet av D-day där veteranerna kommer kunna delta. Så har man funderat på att besöka tex Normandie så är det nu man ska göra det.
Jag lyckades missa 50-årsjubileet (oförsvarbart) men har nu planer på att ta mig ner i år. Om inte till Normadie så åtminstone till Arnhem eller någon annan plats där man hedrar 60-årsminnet.
FRÅGAN:
- Är det någon mer som funderat på detta?
- Hur kommer man smartast/snabbast till Normandie? (jag har varit där förut men då på längre resa)
- Är flyg till England och sen båt ett realistikt alternativ?
- Kanske skulle vi hyra en buss ihop och dra ner?
/Gribing
Blev i Pennan & Svärdet påmind om att i år är det sista stora jubileet av D-day där veteranerna kommer kunna delta. Så har man funderat på att besöka tex Normandie så är det nu man ska göra det.
Jag lyckades missa 50-årsjubileet (oförsvarbart) men har nu planer på att ta mig ner i år. Om inte till Normadie så åtminstone till Arnhem eller någon annan plats där man hedrar 60-årsminnet.
FRÅGAN:
- Hur kommer man smartast/snabbast till Normandie? (jag har varit där förut men då på längre resa)
/Gribing
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag har själv haft långtgående funderingar kring detta, och undrat just huruvida allting redan är bokat, eller om priserna är dubbla de normala etc etc.
All trängsel lär väl också vara större än det normala, men detta kan ju också vara positivt eftersom fler veteraner dyker upp mm.
Bil är gissningsvis att föredra, men du Gribing hade tidigare varit i området med tåg och cykel(?) om jag minns rätt?
/Forsberg
All trängsel lär väl också vara större än det normala, men detta kan ju också vara positivt eftersom fler veteraner dyker upp mm.
Bil är gissningsvis att föredra, men du Gribing hade tidigare varit i området med tåg och cykel(?) om jag minns rätt?
/Forsberg
Re: D-day 60-årsjubileum - resa
Att åka båt över engelska kanalen hade ju varit lite skoj med tanke på syftet med resan ^_^Gribing skrev:Ber om ursäkt om detta ämne redan finns.
FRÅGAN:
/Gribing
Är riktigt sugen på att åka ner, men det är mycket tveksamt om jag kommer kunna det. Däremot blir det Salla och Karelen
Jag har varit där förut ja. Bodde på vandrarhemmet i Bayeux, hyrde cykel och tog mig ca en mil ut till stränderna.
Jag håller på och kollar lågprisflyg till Paris och sen tåg till Bayeux. Om vandrarhemmets camping är full så får man väl betala nån bonde lite för att få slå upp tältet på nån äng.
Förutom cykel så går det busslinjer ut till bla Omaha Beach.
/Gribing
Jag håller på och kollar lågprisflyg till Paris och sen tåg till Bayeux. Om vandrarhemmets camping är full så får man väl betala nån bonde lite för att få slå upp tältet på nån äng.
Förutom cykel så går det busslinjer ut till bla Omaha Beach.
/Gribing
- Sergeant Harrison
- Medlem
intressant
det låter intressant! mer info!

- Kai Robert
- Medlem
- Andreas #1
- Medlem
Var i Normandie i juni som en del i en större europaresa. Då krävdes det att man hade hotell bokat, var dock inte svårt att få något bokat en vecka innan. Att ta sig till Normandie går rätt bra med bil genom Tyskland (dessutom ett kul att test hur snabb bilen är på Autobahn). Dock ska man vara medveten om att vägtullarna på franska motorvägar är ganska höga. Att ta färjan från England till Normandie är inte jättebilligt men går ju.
volgar: Har bott där för några år sedan och kan hålla med om att det är helt ok, speciellt om man spelar golf.
volgar: Har bott där för några år sedan och kan hålla med om att det är helt ok, speciellt om man spelar golf.
Jag reste dit i år med Hagestad Touring. Kan rekommenderas om man inte vill ta egna bilen. Hela invasionssträckan besöktes, bra hotell och kunnig guide. Vi hade Bayeux som huvudort, så man ser Bayeuxtapeten på köpet. Kolla på http://www.hagestadtouring.se.