Cthulu, ond eller god?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 17 maj 2004, 10:35

Att det är något fasansfullt med plenisalen kan man ju misstänka, när det jämt är så folktomt där... och nu skall den till och med byggas om, så fasansfull är den:

http://www.rod.nu/rodsnabb.nsf/0/81E150 ... endocument

Dagon är förresten inte Lovecrafts kreation, utan en gammal jordbruksgud. Att Lovecraft gjort honom till gud för The Deep Ones beror på ett tolkningsfel av S:t Jerome under 300-talet.

Det finns en karaktär som i likhet med Lord Voldemort i Potter-böckerna har ett namn som är tabu att uttala. Om detta skulle ha att göra med någon slags potent ondska vet jag inte.
Jag kan ju testa och se om något hemskt händer med mig:
Hastur! Hastur! Hastur!

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 18 maj 2004, 20:12

Varför har det inte gjorts några bra filmer eller tv-serier baserade på Lovecrafts verk? Billiga c-filmer som "Reanimator"(nån som läst den jag kan då inte minnas att jag har gjort det) håller inte måttet. Dataspelen baserade på Cthulumytologin har ju varit lite bättre, nu skall i varje fall "Alone in the dark" filmatiseras med Christian slater som Carnby.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 19 maj 2004, 01:06

Jag tycker inte hans böcker lämpar sig särskilt som filmmaterial.

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 19 maj 2004, 07:35

Är det bara CALL OF CTHULHU som handlar cthulhu-mytologin, eller finns det fler böcker?

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 19 maj 2004, 10:53

CoC är bara en novell med HPL har skrivit ca 100 mer plus ett fåtal romaner. Men ett par hundra andra författare har bidragit med mestadels noveller i mythosen. Bla King.

Kolla in novellsamlingarna son chaosium ger ut på http://www.chaosium.com. De är blandade med både gamla och nya noveller.

Thorbjörn

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 20 maj 2004, 10:56

Jag tycker inte hans böcker lämpar sig särskilt som filmmaterial
Det beror helt på vilka av hans noveller/romaner det rör sig om tex i Cthulu2 så tycker jag att "Drömmarna i häxhuset", "Skuggan över Innsmouth" möjligtvis "Varelsen på tröskeln" skulle lämpa sig lika bra för filmatisering som vilken skräckroman som helst. De mer beskrivande berättelserna som "Skuggan ur tiden" skulle nog vara lite svårare även om det inte skulle vara omöjligt(en hel del utrymme skulle dok ges åt manusskrivarens egna idéer), däremot är ju vissa av novellerna snarare poesi än några riktiga berättelser som tex "Festivalen" i Cthulu1 och skulle sålunda vara olämpliga för filmatisering.
Det var över 12 år sedan jag senast läste Lovecraft-litteratur men jag plockade fram Cthulu2 ur bohyllan för några dagar sedan och läste igenom allt igen, jag upptäckte dok att jag rört ihop en del, när jag sa "Råttorna i väggen" menade jag "Drömmarna i häxhuset".

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 20 maj 2004, 19:25

Länkar till Lovecraftfilmer nedan:

http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=2:217863

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 29 maj 2004, 21:36

Thorbjörn Wikström skrev:CoC är bara en novell med HPL har skrivit ca 100 mer plus ett fåtal romaner. Men ett par hundra andra författare har bidragit med mestadels noveller i mythosen. Bla King.

Kolla in novellsamlingarna son chaosium ger ut på http://www.chaosium.com. De är blandade med både gamla och nya noveller.

Thorbjörn
Vilka böcker rekommenderar du själv?

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 8 juni 2004, 15:19

Thorbjörn Wikström skrev:Strindberg hade en svensk översättning av Necronomicon som senare återfanns i resterna av planet som FN's svenska gereralseketerare Hammarsköld omkom i. Som sedan inspererade svenska makthavare i dess utsmyckning av pleninsalen i riksdagshuset mm.
LMAO! Den var bra! :lol:

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 8 juni 2004, 15:23

Tyrant skrev:
Thorbjörn Wikström skrev:CoC är bara en novell med HPL har skrivit ca 100 mer plus ett fåtal romaner. Men ett par hundra andra författare har bidragit med mestadels noveller i mythosen. Bla King.

Thorbjörn
Vilka böcker rekommenderar du själv?
Arkham Houses utgåvor, finns på http://www.arkhamhouse.com . Lite dyra dock.

De enda pocketutgåvor som går att rekommendera är Penguins utgåvor, The Call of Cthulhu and Other Weird Stories, The Thing on the Doorstep and Other Weird Stories och den kommande The Dreams in the Witch House and Other Weird Stories. Alla andra är fulla av besynnerliga transkriptionsfel som smugit sig in under årens lopp. Värst är "At the Mountains of Madness"-texten, som skiljer sig från Lovecrafts manuskript på ca 1500 punkter.

Penguin-utgåvorna är dessutom fulla av trevliga förklarande noter.

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 8 juni 2004, 15:26

Widsith skrev:Att det är något fasansfullt med plenisalen kan man ju misstänka, när det jämt är så folktomt där... och nu skall den till och med byggas om, så fasansfull är den:

http://www.rod.nu/rodsnabb.nsf/0/81E150 ... endocument

Dagon är förresten inte Lovecrafts kreation, utan en gammal jordbruksgud. Att Lovecraft gjort honom till gud för The Deep Ones beror på ett tolkningsfel av S:t Jerome under 300-talet.

Det finns en karaktär som i likhet med Lord Voldemort i Potter-böckerna har ett namn som är tabu att uttala. Om detta skulle ha att göra med någon slags potent ondska vet jag inte.
Jag kan ju testa och se om något hemskt händer med mig:
Hastur! Hastur! Hastur!
Lustigt det där. HPL använde namnet Hastur endast TVÅ gånger, i "The Whisperer in Darkness", och där framgår det inte om han menar en plats eller en varelse.

Allt annat vi "vet" om Hastur kommer från August Derleth, som var så förtjust i sin skapelse att han försökte övertala Lovecraft att kalla Cthulhu-mytologin för "the Hastur Mythos".

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 11 juni 2004, 00:31

Skulle ju helst vilja läsa dem på svenska men man får väl nöja sig med de engelska utgåvorna den här gången. De översatta kanske finns på biblioteket eller?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 11 juni 2004, 08:37

Det borde åtminstonde finnas några översatta Lovecraft-böcker på biblioteket.

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 11 juni 2004, 13:56

Tyrant skrev:Skulle ju helst vilja läsa dem på svenska men man får väl nöja sig med de engelska utgåvorna den här gången. De översatta kanske finns på biblioteket eller?
Ja, jag är rädd för att det får bli biblioteket i så fall. För närvarande finns inget av Lovecraft i tryck på svenska, utom "Necronomicons historia" som ingår i antologin Necronomicon i Sverige (för övrigt en mycket bra bok).

Till hösten kommer dock Sökandet efter det drömda Kadath ut, en översättning av "The Dream-Quest of Unknown Kadath". Jag har fått det ärorika uppdraget att korrläsa. :) Kolla in http://www.alephbokforlag.se .

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 11 juni 2004, 18:02

Hittade Cthulhu ett och två på biblioteket idag :)

Skriv svar