Varför förlorade tyskland mot sovjet
Varför förlorade tyskland mot sovjet
jag har ett skolarbete i historia och jag hade tänkt att skriva om varför tyskland förkorade mot sovjetunion. Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få svar på detta. Jag skulle gärna få vilja ha svar på på både det taktiska och matrial. Hoppas ni fattar vad jag menar =)
Tack på förhand Lillp3r
Tack på förhand Lillp3r
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
det kan väl inte bara ha varit det LR? hade inte stalin eller hitler nånting med saken att göra. jag har hört att det var mycket tack vare hitlers "dumma" planer och att han inte lyssnade särskilt mycket på sina generaler vad dom hade att säga. Jak kan vara helt ute och cykla men... det är nåt jag har hört =)
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Ja, naturligtvis var det många faktorer som spelade in. Jag bara skrev den jag först kom att tänka på.lillp3r skrev:det kan väl inte bara ha varit det LR? hade inte stalin eller hitler nånting med saken att göra. jag har hört att det var mycket tack vare hitlers "dumma" planer och att han inte lyssnade särskilt mycket på sina generaler vad dom hade att säga. Jak kan vara helt ute och cykla men... det är nåt jag har hört =)
Ryssland vann kriget på kvantitet, inte på kvalitet.
Såna här frågor leder lätt till spekulerande hit och dit, så jag skulle rekommendera dig att bara lägga fram fakta, och inte själv komma med en massa löst underbyggda påståenden i stil med "ifall Hitler lyssnat mera på generalerna så..." eller "ifall man koncentrerat sig på att ta Moskva...".
Som jag ser det är de följande kanske de viktigaste sakerna:
* Tyskarna lyckades inte krossa Sovjet innan den första vintern. Det gav tid för Sovjet att samla sig, bygga upp sina industrier i Ural och gav tid för officerarna att bli krigsvana.
* USA:s lend-lease gav Sovjet kritiskt viktiga material, utrustning och förnödenheter.
* Japan blandade sig inte i kriget, vilket gjorde att Sovjet kunde frigöra krigsvana trupper från den fronten till kampen mot tyskarna.
* Nazisternas hänsynslösa framfart mot ryssarna gjorde att de förlorade möjligheten att värva nya trupper i bland annat Ukraina och Baltikum.
* Avsaknaden av total krigsekonomi i Tyskland gjorde att de inte hade möjligheter att vinna krig genom överlägsna resurser.
* Britternas och Amerikanernas störande av Tyskland (genom bombkampanjen, kriget i Nordafrika, ubåtskriget) gjorde att Tyskland måste lägga stora resurser på försvar av hemlandet istället för på kriget mot Sovjet.
Personligen anser jag att Hitlers taktiska misstag främst uppkom efter (och inkluderande) Stalingrad, i ett skede då slutresultatet redan var avgjort, och att de därför spelar en underordnad roll i den här frågan.
Som jag ser det är de följande kanske de viktigaste sakerna:
* Tyskarna lyckades inte krossa Sovjet innan den första vintern. Det gav tid för Sovjet att samla sig, bygga upp sina industrier i Ural och gav tid för officerarna att bli krigsvana.
* USA:s lend-lease gav Sovjet kritiskt viktiga material, utrustning och förnödenheter.
* Japan blandade sig inte i kriget, vilket gjorde att Sovjet kunde frigöra krigsvana trupper från den fronten till kampen mot tyskarna.
* Nazisternas hänsynslösa framfart mot ryssarna gjorde att de förlorade möjligheten att värva nya trupper i bland annat Ukraina och Baltikum.
* Avsaknaden av total krigsekonomi i Tyskland gjorde att de inte hade möjligheter att vinna krig genom överlägsna resurser.
* Britternas och Amerikanernas störande av Tyskland (genom bombkampanjen, kriget i Nordafrika, ubåtskriget) gjorde att Tyskland måste lägga stora resurser på försvar av hemlandet istället för på kriget mot Sovjet.
Personligen anser jag att Hitlers taktiska misstag främst uppkom efter (och inkluderande) Stalingrad, i ett skede då slutresultatet redan var avgjort, och att de därför spelar en underordnad roll i den här frågan.
Det fanns säkert många faktorer, men du lillp3r
är inne på den kanske viktigaste. Både Stalin och Hitler var urusla överbefälhavare, men Hitler var den värre av dem, rena katastrofen. Stalin lärde sig åtminstone att med tiden lyssna på sina generaler, medan Hitler kom hela tiden med vansinniga beslut. Det är faktiskt nästan egendomligt att tyskarna lyckades hålla ut så länge med sin urusla högsta ledning.
Nazismen var en katastrof för världen, men frågan är om den inte var den värsta katastrofen för Tyskland och tyskarna själva...
är inne på den kanske viktigaste. Både Stalin och Hitler var urusla överbefälhavare, men Hitler var den värre av dem, rena katastrofen. Stalin lärde sig åtminstone att med tiden lyssna på sina generaler, medan Hitler kom hela tiden med vansinniga beslut. Det är faktiskt nästan egendomligt att tyskarna lyckades hålla ut så länge med sin urusla högsta ledning.
Nazismen var en katastrof för världen, men frågan är om den inte var den värsta katastrofen för Tyskland och tyskarna själva...
*Landet var för stort för att blixtkrig skulle fungera, det räckte inte med några veckors anfall för att Sovjetunionen skulle vara så allvarligt skadat att det kollapsade.
*Dålig infrastruktur, vilket gjorde att de snabba motoriserade framstötar ej kom till sin rätt, samt problem med att få fram underhåll.
*De sovjetiska soldaternas mod, de fortsatte att kämpa fastän läget ibland var hopplöst, vilket tullade tyska armén på soldater i form av döda och skadade.
*Vissa av de sovjetiska vapnen var mycket bra, t ex stridsvagnarna KV-1 och T-34.
*Omfattande partisanaktivitet bakom de tyska linjerna, vilket gjorde att var tvungna att avsätta trupper för att bekämpa dessa, samt att de fick störningar i sitt transport/underhållssystem.
*Fler anledningar finns.....
MVH
*Dålig infrastruktur, vilket gjorde att de snabba motoriserade framstötar ej kom till sin rätt, samt problem med att få fram underhåll.
*De sovjetiska soldaternas mod, de fortsatte att kämpa fastän läget ibland var hopplöst, vilket tullade tyska armén på soldater i form av döda och skadade.
*Vissa av de sovjetiska vapnen var mycket bra, t ex stridsvagnarna KV-1 och T-34.
*Omfattande partisanaktivitet bakom de tyska linjerna, vilket gjorde att var tvungna att avsätta trupper för att bekämpa dessa, samt att de fick störningar i sitt transport/underhållssystem.
MVH
Problemet var inte bara att ryssland var för stort utan att dom tyska underhålls trupperna många gånger tog sig fram med hästdragna kärror och kunde inte hänga med i det snabba tempotBattler skrev:*Landet var för stort för att blixtkrig skulle fungera, det räckte inte med några veckors anfall för att Sovjetunionen skulle vara så allvarligt skadat att det kollapsade.
MVH
mvh
olof
- Fältmarskalken
- Medlem
Tyskarnas infanteri kom oftast på efterkälken eftersom det oftast gick till fots. Blitzkrieg taktiken bygger ju på snabbhet. Man hann ju inte finputsa på taktiken under fälttåget i väster. Och eftersom nästan allt infanteri var tvungna gå eller cykla, så var pansartrupperna tvungna att invänta infanteriet innan de kunde fortsätta. Sen så var det ju inte de tyska underhållslinjerna de kortaste. Om inte jag minns alldeles fel så låg de största bränsldepåerna i Polen. Vägarna i Ryssland kunde väl knappast kallas vägar. I alla fall inte efter en regnskur.
Det fanns så många faktorer som spelade in i varför tyskarna inte vann över Sovjetunionen.
Det fanns så många faktorer som spelade in i varför tyskarna inte vann över Sovjetunionen.
I Holland, Belgien och Frankrike klarades underhållet av, och tempot var även där högt.Luno skrev:Problemet var inte bara att ryssland var för stort utan att dom tyska underhålls trupperna många gånger tog sig fram med hästdragna kärror och kunde inte hänga med i det snabba tempot
MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 14 gånger.
Nu är ju ryssland lite större en Holland, Belgien och FrankrikeBattler skrev:I Holland, Belgien och Frankrike klarades under hållet av, och tempot var även där högt.Luno skrev:Problemet var inte bara att ryssland var för stort utan att dom tyska underhålls trupperna många gånger tog sig fram med hästdragna kärror och kunde inte hänga med i det snabba tempot
MVH
JAB anger faktorer
Battler anger
Men även här är det i mångt och mycket Hitlers egna fel som fällde avgörandet. Hitler har i flera omgångar hänsynslöst kastat sina pansarkolonner kors och tvärs över hela Ryssland - och därmed dels körde sönder stridsvagnarna, dels ansträngde extra mycket de hårt ansträngda försörjningslederna.
Här kan man kanske också anse att judeutrotningen straffade sig självt.
Dels berövade Hitler sig själv flera miljoner arbetare, tekniker, vetenskapsmän - så användbara i krigstid. Dels gick det åt rätt mycket resurser att sköta om utrotningsindustrin inklusive belastningen på transportsystemet...
(Jo, tyska generaler var själva inne på den tankegången, berättar Beevor)
Tja, så krigsvana var de ju inte. Däremot har de sibiriska trupperna inte drabbats av utrensningarna 35-37 lika hårt som trupperna förlagda i det europeiska Sovjet, med följden att de hade kompetent och tämligen vältränad officerskår - och därmed även manskap.* Japan blandade sig inte i kriget, vilket gjorde att Sovjet kunde frigöra krigsvana trupper från den fronten till kampen mot tyskarna.
Så sant. Men detta var inte alls oturlig ödets nyck, Hitler mer eller mindre valde själv att gå in i ett sådant flerfrontskrig. Han gjorde således grava fel inte enbart som militär överbefälhavare, utan även som statsman.* Britternas och Amerikanernas störande av Tyskland (genom bombkampanjen, kriget i Nordafrika, ubåtskriget) gjorde att Tyskland måste lägga stora resurser på försvar av hemlandet istället för på kriget mot Sovjet.
Battler anger
rysslands dåliga infrastruktur alltså. Dvs dåliga vägar, samt en annan spårvidd på järnvägarna än i övriga Europa.*Dålig infrastruktur, vilket gjorde att de snabba motoriserade framstötar ej kom till sin rätt, samt problem med att få fram underhåll.
Men även här är det i mångt och mycket Hitlers egna fel som fällde avgörandet. Hitler har i flera omgångar hänsynslöst kastat sina pansarkolonner kors och tvärs över hela Ryssland - och därmed dels körde sönder stridsvagnarna, dels ansträngde extra mycket de hårt ansträngda försörjningslederna.
Här kan man kanske också anse att judeutrotningen straffade sig självt.
Dels berövade Hitler sig själv flera miljoner arbetare, tekniker, vetenskapsmän - så användbara i krigstid. Dels gick det åt rätt mycket resurser att sköta om utrotningsindustrin inklusive belastningen på transportsystemet...
(Jo, tyska generaler var själva inne på den tankegången, berättar Beevor)