Omaha-överdrivning?
Fast hela operationen var nog extremt bra planerad, de landstigande lär ha fått öva sig inför angreppet i runt ett år före landstigningen.maal skrev:Jag vet inte hur många som dog på de övriga stränderna men 3000 låter som rätt så små förluster för ett sånt stort angrepp. I alla fall om man jämför med ryssarnas anfall på östfronten och slakterna under WW1.Lorkan skrev:Det stämmer nog inte, ca (?) 3000 rapporterades saknade, sårade eller dödade från Omaha Beach. Jag har iaf för mig det
- Kai Robert
- Medlem
Mellan 06:30 och 07:30 så landsattes ca 135.000 män och omkring 20.000 fordon på fem stränder. Omaha beach hade störst förluster, på de andra stränderna var förlusterna lägre än väntat.
På den Amerikanska krigskyrkogården vid Omaha beach finns det 9.000 gravar och på en Tysk krigskyrkogård i närheten ligger 21.500 tyska soldater som stupade i striderna 1944.
Eller för att vara mer exakt.
AMERICAN
SAINT-JAMES (Montjoie-Saint-Martin),
between Avranches and Fougères : 4,410 graves.
COLLEVILLE SUR MER
between Arromanches and Grandcamp: 9,386 graves.
BRITISH
BANNEVILLE-SANNERVILLE,
Between Caen and Troarn: 2,175 graves
BAYEUX:
4,868 graves. (+ 1807 names on the Mémorial).
BROUAY,
between Caen and Bayeux: 377 graves.
CAMBES-EN-PLAINE,
between Caen and Courseulles: 224 graves.
CHOUAIN
(Jérusalem), between Bayeux and Tilly-sur-Seulles: 40 graves.
DOUVRES-LA-DELIVRANDE,
between Caen and Luc-sur-Mer: 927 graves.
FONTENAY-LE-PESNEL,
between Caen and Caumont-l'Eventé: 520 graves.
HERMANVILLE-SUR-MER,
on the coast: 986 graves.
HOTTOT-LES-BAGUES,
between Caen and Caumont-l'Eventé: 965 graves.
RANVILLE,
near Pégasus Bridge: 2,151 graves.
RYES-BAZENVILLE,
between Bayeux and Arromanches: 987 graves.
SAINT-MANVIEU,
between Caen and Caumont-l'Eventé: 2,186 graves.
SECQUEVILLE-EN-BESSIN
between Caen and Bayeux: 117 graves
TILLY-SUR-SEULLES,
between Caen and Balleroy: 1,224 graves.
ST-CHARLES-DE-PERCY,
near Bény-Bocage: 792 graves.
ST-DESIR-DE-LISIEUX,
near Lisieux: 469 graves.
FRENCH
NECROPOLE DES GATEYS
(in the north of Alençon).
CANADIAN
BENY-SUR-MER - REVIERS,
near Courseulles: 2,048 graves.
CINTHEAUX,
between Caen and Falaise: 2,959 graves.
POLISH
URVILLE-LANGANNERIE,
between Caen and Falaise: 650 graves.
GERMAN
LA CAMBE,
between Bayeux and Isigny: 21,160 graves.
ST-DESIR-DE-LISIEUX,
near Lisieux: 3,735 graves.
MARIGNY,
between Saint-Lô and Coutances: 11,169 graves.
ORGLANDES,
south of Valognes: 10,152 graves.
HUISNES-SUR-MER,
near the Mont-Saint-Michel: 11,956 graves.
Källa http://www.normandy-dday.com/gb/08dday/ ... t1000.html
Hälsn. Kai
(ny här, och har jämt göra att försöka läsa igenom alla gamla trådar, heders åt alla som sitter inne med så gedigna kunskaper på alla tänkbara områden
På den Amerikanska krigskyrkogården vid Omaha beach finns det 9.000 gravar och på en Tysk krigskyrkogård i närheten ligger 21.500 tyska soldater som stupade i striderna 1944.
Eller för att vara mer exakt.
AMERICAN
SAINT-JAMES (Montjoie-Saint-Martin),
between Avranches and Fougères : 4,410 graves.
COLLEVILLE SUR MER
between Arromanches and Grandcamp: 9,386 graves.
BRITISH
BANNEVILLE-SANNERVILLE,
Between Caen and Troarn: 2,175 graves
BAYEUX:
4,868 graves. (+ 1807 names on the Mémorial).
BROUAY,
between Caen and Bayeux: 377 graves.
CAMBES-EN-PLAINE,
between Caen and Courseulles: 224 graves.
CHOUAIN
(Jérusalem), between Bayeux and Tilly-sur-Seulles: 40 graves.
DOUVRES-LA-DELIVRANDE,
between Caen and Luc-sur-Mer: 927 graves.
FONTENAY-LE-PESNEL,
between Caen and Caumont-l'Eventé: 520 graves.
HERMANVILLE-SUR-MER,
on the coast: 986 graves.
HOTTOT-LES-BAGUES,
between Caen and Caumont-l'Eventé: 965 graves.
RANVILLE,
near Pégasus Bridge: 2,151 graves.
RYES-BAZENVILLE,
between Bayeux and Arromanches: 987 graves.
SAINT-MANVIEU,
between Caen and Caumont-l'Eventé: 2,186 graves.
SECQUEVILLE-EN-BESSIN
between Caen and Bayeux: 117 graves
TILLY-SUR-SEULLES,
between Caen and Balleroy: 1,224 graves.
ST-CHARLES-DE-PERCY,
near Bény-Bocage: 792 graves.
ST-DESIR-DE-LISIEUX,
near Lisieux: 469 graves.
FRENCH
NECROPOLE DES GATEYS
(in the north of Alençon).
CANADIAN
BENY-SUR-MER - REVIERS,
near Courseulles: 2,048 graves.
CINTHEAUX,
between Caen and Falaise: 2,959 graves.
POLISH
URVILLE-LANGANNERIE,
between Caen and Falaise: 650 graves.
GERMAN
LA CAMBE,
between Bayeux and Isigny: 21,160 graves.
ST-DESIR-DE-LISIEUX,
near Lisieux: 3,735 graves.
MARIGNY,
between Saint-Lô and Coutances: 11,169 graves.
ORGLANDES,
south of Valognes: 10,152 graves.
HUISNES-SUR-MER,
near the Mont-Saint-Michel: 11,956 graves.
Källa http://www.normandy-dday.com/gb/08dday/ ... t1000.html
Hälsn. Kai
(ny här, och har jämt göra att försöka läsa igenom alla gamla trådar, heders åt alla som sitter inne med så gedigna kunskaper på alla tänkbara områden
- Perra
- Medlem
Nä det har du rätt i, som nån nämnde så är saken snarare underdriven än överdriven. Kaoset och förödelsen lär ha varit ungefär det dubbla jämfört med scenerna ur filmen, (som iofs är bra). Tidsmässigt tog det förstås längre tid än vad det gör i filmen, därav det större eländet. Stranden var en utmärkt skjutbana och just på omaha beach dog det som sagt flest folk.Luff skrev
Hallå..
En sak jag alltid knåpat över är hur dramatisk landstigningen på Omaha verkligen var...
Kan väl knappast vara som i t.ex. Saving private ryan?
Fast ändå stupade ju x-antal tusen soldater så man undrar ju lite, men kan inte det varit när man "kom upp" en bit från stranden det dog fler?
Kom för guds skull ihåg att verkligheten alltid överträffar dikten.
Tycker nog inte man kan jämföra eländen på det viset. Det är ju inte antalet döda och skadade som med nödvändighet avgör hur "hårda"strider det varit. Det fanns helt klart en annan omsorg om manskapet vid den västliga invasionen än vid jämförbara tillfällen längs östfronten.
Och för den stackars fan som skulle landsättas under kraftig fientlig eldgivning lär det ha varit föga tröst att´det kanske var värre nån annanstans.
Jag har också läst att ett flertal veteraner tycker att Private Ryan inte kommer i närheten av att visa den kakafoni och panik som man fick utstå under den mest kritiska perioden. Å andra sidan är sällan den enskilde soldaten den bäste bedömaren av vad som faktiskt skedde.
Det finns också en risk med att vara fåtöljstrateg - man kan bli så blasé av att läsa om slagen att man tappar bort medkänslan med de som fick utstå eländet.
Och för den stackars fan som skulle landsättas under kraftig fientlig eldgivning lär det ha varit föga tröst att´det kanske var värre nån annanstans.
Jag har också läst att ett flertal veteraner tycker att Private Ryan inte kommer i närheten av att visa den kakafoni och panik som man fick utstå under den mest kritiska perioden. Å andra sidan är sällan den enskilde soldaten den bäste bedömaren av vad som faktiskt skedde.
Det finns också en risk med att vara fåtöljstrateg - man kan bli så blasé av att läsa om slagen att man tappar bort medkänslan med de som fick utstå eländet.
- Panzerschreck
- Medlem
Den är ENOORM... vad jag vill minnas så är den väldigt långgrund plus att det va en riktigt lång bit sandstrand. men du kanske menar hur lång självstranden var, den va lång. Vid höger (om man kommer från havet) är det klippor. Men vid vänster sida kommer jag inte ihåg, men jag tror det va en bra bit sandstrand. För att jämnföra var tex Utah bara några meter sandstrand.Martin_ skrev:Hur lång är Omaha egentligen? När jag var där tyckte jag att den var ganska kort, men å andra sidan låg det en camping på den också...
-
D.Almendares
- Medlem
Det beror ju på om det är ebb eller flod.Nu har de väl byggt nån väg och villor precis bakom stranden (Omaha).Vilket gör att stranden känns mindre och inte liknar Saving privat Ryan stranden speciellt mycket. Skillnaden mellan Utah och Omaha är väl att det är mer "berg" bakom Omaha medan det är en slätt bakom Utah.Panzerschreck skrev:Den är ENOORM... vad jag vill minnas så är den väldigt långgrund plus att det va en riktigt lång bit sandstrand. men du kanske menar hur lång självstranden var, den va lång. Vid höger (om man kommer från havet) är det klippor. Men vid vänster sida kommer jag inte ihåg, men jag tror det va en bra bit sandstrand. För att jämnföra var tex Utah bara några meter sandstrand.Martin_ skrev:Hur lång är Omaha egentligen? När jag var där tyckte jag att den var ganska kort, men å andra sidan låg det en camping på den också...
- Panzerschreck
- Medlem
ja det var (är) mer berg bakom Omaha, och det är en hel del bunkrar i dom bergena också. När jag var där så var det då garanterat ebb, men det är fortfarande en bra bit (och väldigt grunt)D.Almendares skrev:Det beror ju på om det är ebb eller flod.Nu har de väl byggt nån väg och villor precis bakom stranden (Omaha).Vilket gör att stranden känns mindre och inte liknar Saving privat Ryan stranden speciellt mycket. Skillnaden mellan Utah och Omaha är väl att det är mer "berg" bakom Omaha medan det är en slätt bakom Utah.Panzerschreck skrev:Den är ENOORM... vad jag vill minnas så är den väldigt långgrund plus att det va en riktigt lång bit sandstrand. men du kanske menar hur lång självstranden var, den va lång. Vid höger (om man kommer från havet) är det klippor. Men vid vänster sida kommer jag inte ihåg, men jag tror det va en bra bit sandstrand. För att jämnföra var tex Utah bara några meter sandstrand.Martin_ skrev:Hur lång är Omaha egentligen? När jag var där tyckte jag att den var ganska kort, men å andra sidan låg det en camping på den också...
De angrep selvfølgelig ved lavvann for å unngå de spanske rytterne som var lagt ut.Panzerschreck skrev:ja det var (är) mer berg bakom Omaha, och det är en hel del bunkrar i dom bergena också. När jag var där så var det då garanterat ebb, men det är fortfarande en bra bit (och väldigt grunt)D.Almendares skrev:Det beror ju på om det är ebb eller flod.Nu har de väl byggt nån väg och villor precis bakom stranden (Omaha).Vilket gör att stranden känns mindre och inte liknar Saving privat Ryan stranden speciellt mycket. Skillnaden mellan Utah och Omaha är väl att det är mer "berg" bakom Omaha medan det är en slätt bakom Utah.Panzerschreck skrev:Den är ENOORM... vad jag vill minnas så är den väldigt långgrund plus att det va en riktigt lång bit sandstrand. men du kanske menar hur lång självstranden var, den va lång. Vid höger (om man kommer från havet) är det klippor. Men vid vänster sida kommer jag inte ihåg, men jag tror det va en bra bit sandstrand. För att jämnföra var tex Utah bara några meter sandstrand.Martin_ skrev:Hur lång är Omaha egentligen? När jag var där tyckte jag att den var ganska kort, men å andra sidan låg det en camping på den också...
For Omaha sin del så var det omtrent 300 meter fra båtene og inn til de kunne finne noe dekning - uten panser å gjemme seg bak. Panservognene sank jo som stein i forsøket på å nå stranden.
Jag var på Omaha Beach förra året. DVS den del neranför amerikanska krigskyrkogården. Gick ner till vattnet och sedan uppför. Först var det 5-10 meter strand. Sedan runt 20 meter flackt med buskage. SEN var det buskage och uppför. Tog mig 10 minuter att gå från stranden till utsiktsposten där de har en tavla över området. Då gick jag på en asfalterad gångstig med trappor och utan beskjutning.
De som landsteg hade lika mycket otur som Utah hade tur. Utah landade på ett lugnt område och mötte litet motstånd. 352 inf divisionen som var Omahas försvarare hade ju haft en övning i att slå tillbaka landstigningar och var på full alert fortfarande.
De som landsteg hade lika mycket otur som Utah hade tur. Utah landade på ett lugnt område och mötte litet motstånd. 352 inf divisionen som var Omahas försvarare hade ju haft en övning i att slå tillbaka landstigningar och var på full alert fortfarande.
-
Senilo
- Tidigare medlem
Omaha-överdrivning
De stora förlusterna på Omaha berodde på att nästan allting misslyckades. Det inledande bombardemanget kom för långt inåt land, flottans bombardemang sakade ledning eftersom eldledningsplanen skjutits ned (av egna fartyg!), amfibiestridsvagnarna som skulle hjälpt första vågens infanteri sjönk direkt efter sjösättningen o s v.
Det allierade överbefälet hade faktiskt räkat med att det kunde bli 50%-iga förluster. För Omaha har också siffran 2500 man första dagen nämnts.
När det görs jämförelser mellan öst och väst kan man tänka på att fronten i väst var tätare än den i öst.
Det allierade överbefälet hade faktiskt räkat med att det kunde bli 50%-iga förluster. För Omaha har också siffran 2500 man första dagen nämnts.
När det görs jämförelser mellan öst och väst kan man tänka på att fronten i väst var tätare än den i öst.