Inte för att jag hyser hopp om att Der Teufel lär sig något, men andra kanske vill ha korrekt information istället för fantasier och felaktigheter och då den västeuropeiska integrationen är ett av mina specialområden skall jag försöka ge intressant information.
Der Teufel skrev:Gutekrigaren skrev: Anledningen till att CAP gynnar Frankrike är inte krigsskadestånd utan två orsaker: Dels har och hade Frankrike en större jordbrukssektor, dels var Romfördraget (EG-fördraget) något som skule gynna Tysklands industriella kapacitet och detta skrämde Frankrike
Självklart vet jag att EU-politiken officiellt inte är krigsskadestånd. Men de djupare skälen som ligger till grund varför Tyskland betalar notan, samtidigt som Frankrike bestämmer det mesta beror på Tysklands totala nederlag i VK2, militärt, och inte minst moraliskt.
När fransmännen ville att euron skulle heta ecu som den gamla franska valutan, fick tyskarna nog och vågade säga nej, vilket var relativt modigt om man ser på efterkrigstysklands allmänna politiska potens. Men en sån nation som ber om ursäkt för att de finns och betalar alla gemensamma kostnader, kan inte hosta upp kuraget att starta anfallskrig. Det är helt enkelt inte möjligt.
Efter (och under) VK1 blev tyskarna utsatta för den ena oförrätten efter den andra. Efter VK2 blev det uppenbart för alla utom en liten klick kvarvarande nassar att de begågna tyska oförrätterna omöjliggjorde en tysk revansch. Det fanns inga goda skäl att ta revansch, allra minst västerut.
1. Nu har jag två gånger bett dig om källor till att CAP skulle vara krigsskadestånd. Denna begäran har du sorgfälligt ignorerat och kommer du inte med grunder för detta minst sagt uppseendeväckande påstående betraktar jag och förmodligen också de besökare på forumet som inte är hemfallna åt konspirationsteorier det som lögn.
2. Fredsaspekten gäller även Frankrike. Det är inte bara Tyskland som kan starta anfallskrig.
3. ECU är en förkortning för
European Currency Unit. Det är engelska och betyder "europeisk valutaenhet". Det är således en förkortning.
Fredsaspekten med EU handlar inte ett jota om Sovjetunionen, än mindre om Balkan (Slovenien är det enda Balkan-landet som är EU-medlem och detta sedan en vecka).
Den eventuella revanschbehovet som kunde finnas av de tyskar som blivit utsatta för övergrepp i Öst, var dessutom helt orealistiskt att få utlopp för. Även Sovjet hade kärnvapen, vilket gjorde Väst- och Östtyskland till den troligaste krigsskådeplatsen för atomkrig. Hur många tyskar gick och drömde om det?
EU som fredsbevarande argument är så ringa betydelsefullt, att jag skulle vilja säga att fattar man inte det, förstår man väldigt lite av Europas 1900-tal.
Och att EU inte ens hade stake att rensa bland folkmord och omotiverade angreppskrig i utkanten av sin egen kontinent, visar att snacket om fred bara är just snack och inget annat.
Tyskland är helt moraliskt snöpta, och impotenta. Sä länge det fortsätter på det sättet, kommer EU aldrig kunna visa nån handlingskraft, ens när det behövs.[/quote]
Som jag sa handlade EU från början om
intern fred genom ömsesidig kontroll över strategiska produkter.
Förutom detta var EU designat för ekonomisk integration och inte politisk. Den politiska integrationens startskott kan enligt många forskare, som jag håller med, höras knalla i och med SEA (Single European Act) 1986. En tydlig målformulering kom däremot först med Maastrichtfördraget 1992, som var färdigratificerat först när Bosnienkriget var i sitt slutskede... I detta fördrag var dessutom CFSP i sin linda och ej heller byggt, än mindre moget, för konflikter av Jugoslavienkaliber. Det handlar
inte om "stake", även om givetvis även EU önskat att man kunnat agera bättre i konflikten.
På de drygt tio år som förflutit har CFSP däremot gjort oerhörda framsteg, och Der Teufel är ursäktad i sin okunskap eftersom dessa inte är särdeles kända. Ett tydligt exempel är sistlidna sommars insats i Kongo, för första gången ett FN-uppdrag där EU är uppdragstagaren. Enligt UD-folk jag talat med var detta ganska oväntat på sina håll, men farhågor om EU:s oförmåga till operationer av denna typ kom på skam. Särskilt positivt har den civila dimensionen i insatsen betraktats.
Tyskland är inte impotenta och det var tysk press som fick EU-staterna att erkänna Kroatien och Slovenien tidigt, vilket därmed gav acceptans åt Jugoslaviens upplösning.
Inom CFSP är det naturligt att stora stater med signifikant eget inflytande på världsscenen (Frankrike och Storbritannien med veto i säkerhetsrådet) delvis är bromsande, även om dessa bromsar de senaste fem åren släppts ganska rejält. CFSP befinner sig i ett stadium där den är "brysseliserad" men den är ännu inte "gemenskapiserad". Historiskt sett ganska normal EU-ordning md andra ord, det har sett
ut så på andra områden också. Och som sagt ovan, låt oss inte glömma att CFSP har på bara några få år tagit sig över hinder tidigare betraktade som oöverstigliga.
Europaparlamentet tillbringar en vecka varje månad i Strasbourg numera, tidigare höll man alltid till där. Från början var det en församling av parlamentariker från respektive nationella parlament, så att säga som sidoverksamhet. Direktvalt blev det inte förrän 1979 och först i och med SEA började dess makt öka ordentligt. Platsen valdes då staden varit både tysk och fransk, återigen symbolik. EG-domstolen ligger för övrigt i Luxemburg. Bryssel valdes nog av praktiska skäl och inte för att blidka
fransmännen...
Vad gäller Walther Hallstein var han en entusiastisk integrationsförspråkare, hör och häpna. Hur mycket än DT raljerar när han ertappas med byxorna nere i sina försök att visa den obefintliga diskrimineringen av Tyskland. Dock satt han inte längre än Delors, som också han satt dubbla perioder (1985-95). En annan känd kommissionsordförande var Roy Jenkins som satt 1977-81. Dessa tre brukar betraktas som ledare för de mest kraftfulla kommissionerna hittills.
Och vad gäller befolkning har Frankrike i det närmaste exakt lika stor befolkning som Storbritannien (britterna räknar 330 000 fler) och 1 615 000 mer folk än Italien. Det är alltså även lätt fantiserande här också från Der Teufels sida. Alternativt har de konstiga fransmännen manipulerat EU:s hemsida vad gäller befolkningsstatistik. Tyskland har dessutom blivit kompenserade i det nya Europaparlamentet med att deras platsantal är det enda som inte minskar...
/Petter
Edit: En massa stavfel.