Stalingrad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 6 maj 2004, 14:32

Halifírien skrev:Jag tror definitivt att kriget skulle sett annorlunda ut om den tredje armén fått tillstånd att dra sig ur innan det var för sent.
6:e armén menar du va ?

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 6 maj 2004, 14:41

Stege skrev:
Halifírien skrev:Jag tror definitivt att kriget skulle sett annorlunda ut om den tredje armén fått tillstånd att dra sig ur innan det var för sent.
Vad hade den kunnat göra mer än bli slaktade som alla andra tyska förband, som jag sa tidigare så tror jag kriget hade förlängts ett par månader men utgången hade varit den samma. Och även om den räddats så skulle ju den mesta tunga materialen bli kvar i Stalingradfickan.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 6 maj 2004, 15:10

maal skrev:
Stege skrev:
Vad hade den kunnat göra mer än bli slaktade som alla andra tyska förband, som jag sa tidigare så tror jag kriget hade förlängts ett par månader men utgången hade varit den samma. Och även om den räddats så skulle ju den mesta tunga materialen bli kvar i Stalingradfickan.
Att säga att alla andra Tyska förband blev slaktade är felaktigt, det finns flera slag där Tyskarna tvingade de Alierade att backa även efter det tragiska fallet om Stalingrad.

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem

Inlägg av Kahalani » 6 maj 2004, 15:21

Underskatta inte prestigens betydelse.

Sätter ett land sin prestige på spel i ett slag så som både Hitler och Stalin gjorde vid Stalingrad kan inte förlusten avskrivas som obetydlig. Medgång och motgång har stor inverkan på en armés moral. Ju mer prestige som läggs i ett enskilt slag ju större betydelse har vinst eller förlust.

Som geografisk plats kanske Stalingrad inte betydde så mycket, betydelsen av slaget var dock stor.

Med vänlig hälsning

K

master
Medlem

Inlägg av master » 7 maj 2004, 22:53

maal skrev:Stalingrad hade ingen direkt betydelse för krigets utgång. Om tyskarna hade tagit staden så hade det kanske förlängt kriget med någon månad, knappast mer. När ryssarna väl fått igång sin produktion av stridsvagnar och annan material och börjat få ordning på sin armé så kunde tyskarna inte vinna i det långa loppet.

Zaitsev fanns i verkligheten men hans lista med döda är möjligen något överdriven. Största felet med "Enemy at the gates" som jag förmodar att du sett är att det fanns inga SS-trupper i Stalingrad. Alltså ingen SS officer på jakt efter Zaitsev.

Salingrad hade en direkt betydelse för krigets utgång .
1 var att det visade att tyskarna kunde stoppas..
det ökade moralen på flera fronter ...
det blev också en propergande seger för stalin ......

det skulle tydligen vara över 50.000 ryssar som stred i den 6 armen
dom kalades (hilfswillige )

Ja, Zaitsev har funnits! men jag har för mej att i slutet av filmen säger dom att han var inte under tjänst i stalingrad....
Och ett tyskt sniper vapen ska finnas på ett museum i stalingrad

Roland
Medlem

Inlägg av Roland » 8 maj 2004, 00:56

Bara en kommentar.

Sista brevet från StalingradW&W 1955
Översättning av Marcus von Platen

Den inbillade stridsviljan fanns inte i verkligheten!

Baksida 01
Bilagor
Namnlöst-1.jpg
Namnlöst-1.jpg (153.18 KiB) Visad 748 gånger

Roland
Medlem

Inlägg av Roland » 8 maj 2004, 00:57

Baksida 02
Bilagor
Namnlöst-2.jpg
Namnlöst-2.jpg (168.73 KiB) Visad 747 gånger

Användarvisningsbild
ShooriK
Ny medlem

Re: Stalingrad

Inlägg av ShooriK » 10 maj 2004, 05:57

Zagat skrev:Vad skulle ha sket med världen om Stalingrad hadde fallit? Fanns Zaitsev och var han så skiklig så att tyskarna skickade deras bästa krypskyt efter han? Vet någon, om han fanns, var han var egter Stalingrad?
Ja han har funnits...
Och ja Hans gevär finns i Stalingrad (dagens Volgograd)

Jag vet att ni kanske inte kommer tro detta, men min morsas vännina e hans barbarn. :D det e faktiskt sant. Hon sålde hans dagbok så att dem kunde göra en film om det, men dem har ju så klart lagt på en massa action. Jag tror knappast att han var med där när dem sprang över torget och ingen fick vända om annars skulle de bli skjutna av sina egna... hade zaitsev varit där så tror jag knappast han hade överlevt.

Men ja han har funnits i alla fall.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 10 maj 2004, 22:17

läckert att din morsa är vänina med Zaitsevs barnbarn.
trodde inte han hadde några barn

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 11 maj 2004, 19:41

Master skrev:
Ja, Zaitsev har funnits! men jag har för mej att i slutet av filmen säger dom att han var inte under tjänst i stalingrad....
Och ett tyskt sniper vapen ska finnas på ett museum i stalingrad
Zaitsev tjäntgjorde visst i Stalingrad. Jag antar att du menar "Enemy at the gates" och de säger inget om att Zaitsev inte tjänstgjorde i Stalingrad, däremot att hans gevär hänger på ett museum i Stalingrad (Volgograd numera).

Användarvisningsbild
Dadde
Ny medlem

Inlägg av Dadde » 6 juni 2004, 13:58

För alla som är intresserade av Stalingrad händelsen vill jag hänvisa till Antony Beevors bok "Stalingrad", Och angående Zajtsev så fanns han, men han var dock inte den krypskytt i Stalingrad som knäppte flest tyskar

Skriv svar