Hur skulle ett 2vk med Sverige sett ut ?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Capt.Sandgren
Ny medlem

Hur skulle ett 2vk med Sverige sett ut ?

Inlägg av Capt.Sandgren » 9 maj 2004, 13:07

Ja...ni såg nog frågan på topicens namn =). Jag ska/försöker göra ett nytt Battlefield 1942 mod som ska handla om att sverige var med i 2vk och hjälpte de allierade.Så hur skulle de sett ut tror ni ?? och hur skulle det varit osv. Och de skulle osså vara fint om ni kunde skicka lite länkar med svenska fordon under 2vk. Och sen behöver jag osså komma på en bra historia till modden om varför Sverige drogs in. Skulle varit fint med lite hjälp om de också =)

MVH // Capt.Sandgren

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 maj 2004, 13:52

Sverige skulle nog ha blivit ganska krossat av Tyskland om de hjälpte de allierade. Men det är klart, 1944/45 hade väl Sverige kunnat bidra med lite hjälp. Det fanns väl tom lite planer på det.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 maj 2004, 13:55

skäl att braka in i sverige skulle kanske kunna vara ett plötsligt och för tyskarna extremt ohållbart leveransstopp av järnmalm. Eller anta att vi nekat engelbrektdivisionen förbifart och lek med tanken vad som då kunnde hänt...

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 9 maj 2004, 15:06

Historien kan vara denna:

1943 hade tyskarna en färdigställd invasionsplan av Sverige, kallad Operation Polarräv.
De väntade bara på anfallsordern från Hitler.

Sedan kan du fortsätta såhär:
Den [valfritt datum] gav Hitler klartecken och operation Polarräv inleddes.

Läs mer om Operation Polarräv här

Annars kanske detta är bättre; en svensk invasionsplan av Danmark, som kontrollerades av tyskarna.
Den 4 maj hade generalmajor C.A. Ehrensvärd fastställt de sista grundläggande bestämmelserna för Operation Rädda Danmark, den svenska invasionen av Själland, som skulle ske parallellt med en allierad landstigning på Jylland. Efter det att Danmark pacificerats, skulle general Eisenhowers anglo-amerikanska styrkor med den brittiska armén under general Wilson landsätts i Norge, samtidigt som svenska och allierade tungt beväpnade mekaniserade förband skulle rycka in från öster.
Läs mer här

Capt.Sandgren
Ny medlem

Inlägg av Capt.Sandgren » 9 maj 2004, 15:09

den var fin =) ..men ja skulle vela ha de lite tidigare än 1943 ...skulle vela börja i 1941-1942...men ja får se =)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 9 maj 2004, 15:23

Jag kan bidra med att vid Operation Polarräv skulle Fallskärmstrupper sättas in på byn Mattmar och mot de båda flygfälten i Östersund, pansar skulle ta vägen via Åre och Järpen mot Östersund och slutligen vet jag inte hur stor styrka det var men motorcyklar och infanteri tog vägen över fjällen till byn Åsarna och sedan norrut via vägen på öster sida om storsjön.

En landsättning med båtar skulle genföras i Sundsvallstrakten, jag kommer med mer information om jag får tillbaka mina papper från en kompis som lånat dem.

e3d
Medlem

Inlägg av e3d » 9 maj 2004, 16:44

Hejsan! Jag är med och hjälper den här modden lite och vill tacka för alla era förslag. Tror ni att Sverige skulle kunna dra nytta av Lend & Lease-programmet?

Capt.Sandgren
Ny medlem

Inlägg av Capt.Sandgren » 9 maj 2004, 17:52

Vet någon när Danmark & Norge invaderades ?? Datumen då.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 9 maj 2004, 17:53

9 apr 1940

MVH

Capt.Sandgren
Ny medlem

Inlägg av Capt.Sandgren » 9 maj 2004, 18:01

Battler skrev:9 apr 1940

MVH
Vilket land ?? Norge eller Danmark ?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 maj 2004, 18:11

Båda, faktiskt. :idea:

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 9 maj 2004, 19:08

De allierade hade lite lösa planer på att invadera Norge/Sverige under 1940 (Operation R5 enligt Zetterling/Tamelanders "Den nionde april")

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 maj 2004, 19:10

Jag för min del tror inte ett svenskt deltagande ca 1942 skulle militärt sett göra så mycket till eller från.
( däremot en scenario med totalmobilisering mha ett lend/lease skulle kunnat ställa upp ett större antal användbara divisioner. Innan dess skulle alla stora operationerna stupa på materielbrist).

Det som ett svenskt aktivt deltagande hade däremot inneburit är att järnmalen skulle inte längre vara tillgänglig för nazityskland. Så även om tyskarna angrep sverige kunde man gott ha ett scenario där gruvorna sprängs - både på order från försvarsledningen som faktiskt även gruvarbetarna själva. Liksom att hamnarna förstördes på samma sätt.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 9 maj 2004, 19:48

Sveriges vara eller inte vara skulle nog väga lätt på krigets vågskålar med jättar som tyskland/USA etc

Men jag kan tänka mig ett senario då sveige kunde gjort en skilnad, När Tysklan invaderade Norge..... om den svenska regeringen nä nu /=&% sådant gör man inte mot broderfolket Norge....Tänk er ett par 10 000 svenska soldater som marchar mot Oslo... problemet är vad Tyskarna skulle gjort en vecka senare efter de hämtat sig...Frankrike/England skulle fortfarande ligga i låssas kriget i Frankrike.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Idé-stöld

Inlägg av Ori » 9 maj 2004, 23:07

Du skulle kanske kunna låna lite idéer ur boken som Hans Alfredsson skrev om ett scenario där Tyskland invaderar Sverige ? Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken heter och jag vet inte heller hur pass realistisk den är.

Det är en spännande bok om ett Sverige fullt indraget i kriget, med motståndsrörelser och quisslingar ! Dessutom är anledningen till invasionen att det görs ett attentat på ett transit-tåg i Pålsjö skog, vilket är en extra lokal-patriotisk krydda för mig. Boken skildrar både personer och kriget på ett bra sätt utan att gå överstyr och bli en "krigsbok". Rekommenderas !

Skriv svar