Konkurens inom whermacht?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Konkurens inom whermacht?

Inlägg av Schwalbe » 6 maj 2004, 15:35

Japanerna hade stora problem har jag läst, eftersom armén och marinen konkurerade. Fanns denna konkurens inom tex heer och waffen-ss? Var denna konkurens i så fall positiv eller negativ?

Maia
Ny medlem

Inlägg av Maia » 6 maj 2004, 17:13

Gällande just den tyska situationen angående konkurrens mellan olika försvarsgrenar är jag lite osäker. Dock hade mig veteligen Storbritannien stora problem med att flottan gärna, och möjligen rätteligen, så sig själv som lite förmer de andra vapengrenarna.
Detta var i alla fall fallet under första världskriget då admiralstaben ofta agerade utan att informera eller tillfråga varken överkommandot eller de andra försvarsgrenarna. Så det är säkerligen mycket tänkbart att lite av detta fanns kvar även under andra världskriget.

Panzer Commander
Ny medlem

Inlägg av Panzer Commander » 7 maj 2004, 08:13

Om jag inte minns helt fel så var i alla fall de tyska generalerna mot varandra men jag skulle ju tippa på att Luftwaffe och Wehrmacht hade nog sina duster med tanke på hur piloterna kunde leva på "marken"...

Men jag är inte säker dock...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 maj 2004, 09:50

En av förklaringarna till undret vid Dunkerque är skillnaden mellan vapengrenarna. Hitler ansåg att Luftwaffe var mer nazistiskt och därför borde få äran av att förinta BEF och de franska förband som fanns i fickan. Det fanns troligtvis en viss konkurrens mellan Waffen-SS och ”vanliga” förband i början av kriget. Kanske snarare förakt från de vanliga generalerna. På grund av detta led de waffen-SS förband som redan från början deltog i kriget svåra förluster . Jag tror detta är av ringa betydelse. På hög nivå fanns det konkurrens eller snarare att Hitler föredrog Waffen-SS framför vanliga Heer. Tänk på Kharkov och Ardenneroffensiven där Waffen-SS skulle få äran.

Alla förband i krig tror sig väl förmer än andra, men något sådant som konkurrensen i Japan mellan var man skulle satsa resurser fanns inte i Tyskland. Konkurrensen var mellan de personer som satt på de höga posterna inom staten. Dessa personer tävlade om Hitlers gunst.

/Martin

Skriv svar