-
Luno
- Medlem
Gutekrigaren skrev:Hej!
Jag är inte duktig på vapen, även om jag var en hyfsat bra skytt i lumpen. Vad innebär "tyska låset" förklarat så att jag fattar...? Tänker på när man på tid skulle sätta ihop AK5, något som går rätt varannan gång eftersom slutstycket halkar fel varannan gång och man får trä i det försiktigare i lådan medan sekunderna tickar ut...
Mvh Petter
Hej Peter
Tyska låset på Mausern fick man när man hade isär vapnet eller satte ihop det ofta under tidspress
Det går till så att längst bak på slutstycket sitter det en Cocking piece (glömt det svenska namnet var 8 år sen jag skött mauser sist) och råkar du vrida
Till den så kommer slutstycket att bli helt lås (tyska låset)
det man gör då är att ta fram kniven och tar tag i slagstiftets bakre del och dra bak det manuellt

-
Sturmgeschütz
- Medlem
-
Kontakt:
av Sturmgeschütz » 24 september 2003, 09:15
ujuj det där har jag gjort för många gånger

-
Luno
- Medlem
Gutekrigaren
AK5 är lätt att sätta ihop däremot KSP-58 kan va lite lurig när det gäller att få in slutstycket i lådan man måste hålla isär slutstycket från pistongen och det tar ett tag att lära sig det.
Och alla små delarna på KSP-58 usch hemska minnen att sitta och vårda en sån och man får omvård på omvård för att Fänriken har fingrar som är av storlek tandpetare

-
Gutekrigaren
- Medlem
av Gutekrigaren » 24 september 2003, 10:50
Hej!
Tack för infon!
Ja, AK5 är ju inte svår att sätta ihop egentligen. Men när det går på tid vrider alltid slutstycket sig lite ibland, det är ju tre spår det ska passas in i, och då hinner man inte. Bara att börja om i vissa fall, om slutstycket halkat av "den där delen man trär det på"....
Ksp 58 har jag inte grejat med, fick vapenutbildning på Volvo 11 och 13 istället eftersom jag hade rosa lapp från Vägverket. Låter inte lika himmelskt som 58:an men att leka med dem i lervälling är skojigare!´
Våra befäl hade skön inställning till vapenvård. Vapnet skulle vara rent men inte fjantigt vårdat. Satt det ett dammkorn (inte kokor, men korn) kvar i axelstödet eller liknande var det skitsamma, det viktiga var att man lärde sig varför man vårdar, hur man gör det och vilka delar som är centrala. Vapenvård för krig, inte för skojiga ritualer i fred...
Mvh Petter
-
Luno
- Medlem
Tack för infon!
Ja, AK5 är ju inte svår att sätta ihop egentligen. Men när det går på tid vrider alltid slutstycket sig lite ibland, det är ju tre spår det ska passas in i, och då hinner man inte. Bara att börja om i vissa fall, om slutstycket halkat av "den där delen man trär det på"....
Ksp 58 har jag inte grejat med, fick vapenutbildning på Volvo 11 och 13 istället eftersom jag hade rosa lapp från Vägverket. Låter inte lika himmelskt som 58:an men att leka med dem i lervälling är skojigare!´
Våra befäl hade skön inställning till vapenvård. Vapnet skulle vara rent men inte fjantigt vårdat. Satt det ett dammkorn (inte kokor, men korn) kvar i axelstödet eller liknande var det skitsamma, det viktiga var att man lärde sig varför man vårdar, hur man gör det och vilka delar som är centrala. Vapenvård för krig, inte för skojiga ritualer i fred...
Mvh Petter
Jag hade kpist 45B

och mina kontakter med AK5 är inter dom bäste jag mins det vapnet som ett problem barn
Vapenvård är väldigt viktigt

men kan inte öva det för mycket. I värsta fall kan ett smutsigt vapen orsaka pipsprängning men för hoppnings viss så blir det bara eldavbrott
-
Gutekrigaren
- Medlem
av Gutekrigaren » 24 september 2003, 11:10
Hej!
Jag hade aldrig några problem med min bössa förrän i sista veckan (en tapp som långsamt halkat ur läge så att handskydden lossnade), med undantag för att man ibland fick dra åt skruen till axelstödet och smörja den mekanismen lite för at kunna fälla ihop skiten. Tror eldavbrotten var färre än 10-15 under hela tiden. Så problembarn, näe. Och ändå var det ett gammal exemplar med runda rör i axelstödet och burstöppning i plattan bakpå fjädern. Men skönt fint gjorde hon!
Vapenvård är väldigt viktigt men kan inte öva det för mycket. I värsta fall kan ett smutsigt vapen orsaka pipsprängning men för hoppnings viss så blir det bara eldavbrott
Precis, vapenvård för krig!!
Mvh Petter
-
Luno
- Medlem
Jag hade aldrig några problem med min bössa förrän i sista veckan (en tapp som långsamt halkat ur läge så att handskydden lossnade), med undantag för att man ibland fick dra åt skruen till axelstödet och smörja den mekanismen lite för at kunna fälla ihop skiten. Tror eldavbrotten var färre än 10-15 under hela tiden. Så problembarn, näe. Och ändå var det ett gammal exemplar med runda rör i axelstödet och burstöppning i plattan bakpå fjädern. Men skönt fint gjorde hon!
Vapenvård är väldigt viktigt men kan inte öva det för mycket. I värsta fall kan ett smutsigt vapen orsaka pipsprängning men för hoppnings viss så blir det bara eldavbrott
Precis, vapenvård för krig!!
Mvh Petter
Jag minns när fänrik stod och höll i pipan till min AK5 och slog kolven i ett träd för att få kolven att gå och fälla in

det blev inte bättre och kolven gick aldrig att fäll in.
eller alla ständiga eldavbrott speciellt när det var minusgrader,
men jag hade en av dom första modellerna den som hade en låda som var väldigt lik original lådan på FNC FN
-
Gutekrigaren
- Medlem
av Gutekrigaren » 24 september 2003, 12:32
Det gick inte på min heller en gång. Fick då tipset av en polare att slatta på lite CLP på glidytorna och vips gick det bra, mycket bättre och så funkar det även i slättlandskap! Sen krävs lite teknik för snabb infällning också, smidigast blir det med upp och nervänt vapen.
I minusgrader fick jag aldrig eldavbrott, inte mer än i plus i alla fall! Sköt alltid löst med gasläge 2 eftersom det tryckte ut mer skit i och för sig, men för den saken skulle det inte gjort nån skillnad. Så jag vet inte, kanske bara fick ett bra exemplar eller så var det skit bakom styret på din!
Mvh Petter
-
Luno
- Medlem
Gutekrigaren skrev:Det gick inte på min heller en gång. Fick då tipset av en polare att slatta på lite CLP på glidytorna och vips gick det bra, mycket bättre och så funkar det även i slättlandskap! Sen krävs lite teknik för snabb infällning också, smidigast blir det med upp och nervänt vapen.
I minusgrader fick jag aldrig eldavbrott, inte mer än i plus i alla fall! Sköt alltid löst med gasläge 2 eftersom det tryckte ut mer skit i och för sig, men för den saken skulle det inte gjort nån skillnad. Så jag vet inte, kanske bara fick ett bra exemplar eller så var det skit bakom styret på din!
Mvh Petter
Ja det kan antagligen ha varit jag som inte gav den tillräckligt mycket kärlek

men ingen annan lyckades få vapnet att funka bra. det gick att skjuta två tre skott med när det var minus sen fastnade slutstycket halvvägs tillbaks och man fick slå fram manöverhandtaget så funkade den några skott till innan man fick upprepa det igen . så problem hade jag aldrig på k-pist M/45B den funkar i alla väder Och spydde ut död och förintelse runt omkring sig

-
Gutekrigaren
- Medlem
av Gutekrigaren » 24 september 2003, 14:30
Ja herrejesus vilka vapenmisshandlare ni måste varit!
Nej skämt åsido, jag hade inga problem alls. Verkade inte som om andra hade det heller, inga märkvärdiga i alla fall. Och den gotländska vinterfukten är inte nådig...
Mvh Petter
-
Luno
- Medlem
idag fick jag för första gången testa det nya siktet till AK4 ett sk rödpunktssikte och jag var väldigt imponerad

och jag ska få min bössa utbytt om ca 10 dar mot den nya uppgraderade AK4an eller AK4B som den heter

det är även på tal om att man ska uppgraderingara vapnet med en kortare pipa och nytt handskydd
så här ser det nya siktet ut

-
Gutekrigaren
- Medlem
Hehe, ser här bakåt i tråden: Tur att det inte blev infällbar kolv för det kan du ju inte handskas med såg jag!
Ha det så kul med den nya!
Mvh Petter
-
Gugge
- Medlem
Hur blir det med annan utrustning, i form av fordon osv?
-
Hans Engström
- Medlem
Nu nämnde du det förbjudna ordet
Inga fordon utom till IP, inga fordon finns det tll övers, för dyra att hyra för MD gruppernas budgetar.
Ett fullt utrustat och mobbat Hvkomp kommer att ha 2 motorcyklar och 3 stycken kombibilar (ordonanser respektive sjvgrp). Transport löses med tillförda resurser står det. Tro fan det...
-
MD650
- Redaktör emeritus
Hans Engström skrev:Nu nämnde du det förbjudna ordet
Inga fordon utom till IP, inga fordon finns det tll övers, för dyra att hyra för MD gruppernas budgetar.
Ett fullt utrustat och mobbat Hvkomp kommer att ha 2 motorcyklar och 3 stycken kombibilar (ordonanser respektive sjvgrp). Transport löses med tillförda resurser står det. Tro fan det...
Vanliga fältförband (dvs GU-förband) saknar idag fordon som är i någorlunda skick. Därför vore det slöseri att hv skulle få några.
Att se mobbat och utrustat hvområde eller hvkrets kommer aldrig att ske (förhoppningsvis).