Stalingrad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Stalingrad

Inlägg av Zagat » 5 maj 2004, 21:51

Vad skulle ha sket med världen om Stalingrad hadde fallit? Fanns Zaitsev och var han så skiklig så att tyskarna skickade deras bästa krypskyt efter han? Vet någon, om han fanns, var han var egter Stalingrad?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: stalingrade

Inlägg av MD650 » 5 maj 2004, 22:02

Zagat skrev:Vad skulle ha sket med världen om Stalingrad hadde fallit? Fanns Zaitsev och var han så skiklig så att tyskarna skickade deras bästa krypskyt efter han? Vet någon, om han fanns, var han var egter Stalingrad?
Ja, Zaitsev har funnits!

:)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: stalingrade

Inlägg av Marcus » 5 maj 2004, 22:09

Zagat skrev: Fanns Zaitsev och var han så skiklig så att tyskarna skickade deras bästa krypskyt efter han? Vet någon, om han fanns, var han var egter Stalingrad?
Han fanns, men tyskarna skickade inte någon krypskytt efter honom som påstås i olika filmer och böcker.

/Marcus

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 5 maj 2004, 22:40

Stalingrad hade ingen direkt betydelse för krigets utgång. Om tyskarna hade tagit staden så hade det kanske förlängt kriget med någon månad, knappast mer. När ryssarna väl fått igång sin produktion av stridsvagnar och annan material och börjat få ordning på sin armé så kunde tyskarna inte vinna i det långa loppet.

Zaitsev fanns i verkligheten men hans lista med döda är möjligen något överdriven. Största felet med "Enemy at the gates" som jag förmodar att du sett är att det fanns inga SS-trupper i Stalingrad. Alltså ingen SS officer på jakt efter Zaitsev.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 maj 2004, 22:43

maal skrev:Största felet med "Enemy at the gates" som jag förmodar att du sett är att det fanns inga SS-trupper i Stalingrad. Alltså ingen SS officer på jakt efter Zaitsev.
Om jag inte missminner mig så finns det inga SS-trupper med i Enemy at the Gates heller.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 5 maj 2004, 22:46

Den tyske Majoren (tror han var major) var SS.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 5 maj 2004, 23:13

maal skrev:Den tyske Majoren (tror han var major) var SS.
Vilken Tyska major var i Stalingrad och var ifrån SS?

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 5 maj 2004, 23:18

maal skrev:Den tyske Majoren (tror han var major) var SS.
Nej, Han var inte SS. Han var chef för prickskytte skolan i Zossen, Inte för att jag vet om det fanns någon sådan. Men han hade wehrmacht uniform med bergsjägarmärke i mössan i filmen, Som jag förövrigt kollade på idag av en händelse.
Stalingrad hade ingen direkt betydelse för krigets utgång. Om tyskarna hade tagit staden så hade det kanske förlängt kriget med någon månad, knappast mer. När ryssarna väl fått igång sin produktion av stridsvagnar och annan material och börjat få ordning på sin armé så kunde tyskarna inte vinna i det långa loppet.
Den enorma prestige förlust som det hade inneburit för ryssarna hade gjort sitt till. Det finns historiker som hävdar att tyskarna fortfarande hade en chans till och med fram till Kursk. Tyskarna hade en enorm förmåga att återhämta sig efter olika förluster.
Jag tror att om tyskarna hade tagit Stalingrad relativt snabbt under -42 så hade det förmodligen förändrat kriget en hel del. Därmed inte sagt att dom hade vunnit.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 5 maj 2004, 23:40

[quote="maal"]Stalingrad hade ingen direkt betydelse för krigets utgång. Om tyskarna hade tagit staden så hade det kanske förlängt kriget med någon månad, knappast mer. När ryssarna väl fått igång sin produktion av stridsvagnar och annan material och börjat få ordning på sin armé så kunde tyskarna inte vinna i det långa loppet.

oavstående text är av mall:

Om Tyskarna(6:armen)hade vunnit över röda armen i Stalingrad hade det inte bara inneburit en förlänging av kriget. Det hade även sparat många Tyska liv och givet möjlighet att få fram den så viktiga oljan som Tyskland behövde.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 6 maj 2004, 10:18

Stalingrad hade väl inget strategiskt värde efter hösten 42? Man tog väl staden för att säkra utvecklingen vid oljefälten, och när man misslyckades med att ta dem så hade man väl inget att hämta i Stalingrad?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 maj 2004, 11:56

Av dem som tror på Stalingrads betydelse vill jag resa en invändning. En invändning som redan till viss del redan har framförts. I Basil Lidell Harts bok På andra sidan kullen hävdas någon av de tyska generalerna (Manstein tror jag) att han var övertygad om att Tyskland skulle ha kunnat vinna ett ett rörligt defesivt krig mot Sovjet så sent som 1943. Om man dessutom betänker den brist som den sovjetiska krigsmakten började få i slutet av kriget så är det åtminstone inte omöjligt.

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 8 gånger.

Dragon K
Ny medlem

Stalingrad

Inlägg av Dragon K » 6 maj 2004, 12:57

Faktum är att tyskarna tog större delen av Stalingrad. Men det sprack för att Hitler inte tillät en reträtt när inneslutning hotade.
von Manstein som självständig befälhavare över hela ostfronten och det hade nog sett mycket annorlunda ut.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 6 maj 2004, 13:12

Jocke. skrev:Stalingrad hade väl inget strategiskt värde efter hösten 42? Man tog väl staden för att säkra utvecklingen vid oljefälten, och när man misslyckades med att ta dem så hade man väl inget att hämta i Stalingrad?
Jag tror inte Stalingrad hade någon jättestor betydelse redan 1942, utom som rent prestige, oljefälten kunde man säkra lika bra om inte bättre utan staden, eftersom den band upp trupp och gjorde fronten onödigt lång. Oljefälten lyckades man förresten att ta, men när Stalingrad omringades och ryssarna anföll längs hela fronten så tvingades man dra sig tillbaka för att inte bli inringade själva.

Jag tror definitivt att kriget skulle sett annorlunda ut om den tredje armén fått tillstånd att dra sig ur innan det var för sent.

Panzer Commander
Ny medlem

Inlägg av Panzer Commander » 6 maj 2004, 14:17

Självklart var Stalingrad en kamp i prestige mellan Stalin och Hitler och kriget hade inte förlängts en månad om Stalingrad hade intagits.
För Volga som Stalingrad ligger vid var en av ryssarnas viktiga försörjningsleder...
Men om du vill veta mer om Stalingrad så läs just boken Stalingrad av Anothony Beevor. Bra bok...

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 6 maj 2004, 14:22

I Anothony Beevors bok Stalingrad hävdar han att tyskarna behövde stalingrad för att kunna forsla större mängder av den dyrabara oljan från kaukasus.

Skriv svar