Bästa filmscen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 30 mars 2002, 17:43

Ett exemplar av Okänd Soldat (1955) inhandlas på enklaste sätt genom att kontakta följande affär (som visserligen ligger i sthlm):

RADIO-SHOPEN AB
08 - 411 51 58
Västerlånggatan 31
Stockholm - Gamla Stan

Därifrån beställde jag mitt ex. Jag vet att det finns en affär i Gbg som säljer Tuntematon också, men den adressen har jag tyvärr förlagt :)

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 31 mars 2002, 04:07

Okej här är min lista över bästa filmscener (sekvenser)

Gettysburg

Scenen där General Lee läxar upp en av sina generaler för att inte ha besatt dom viktiga höjderna. kanonscen i all sin lågmäldhet. Man kan verkligen se vilken respekt Lee måsta ha haft både bland meniga och Generaler.

En annan kanonscen i Gettysburg är när Lee inser sitt katastrofala misstag med att angripa i centern på slagets tredje dag han tar på sig skulden som alla ansvariga i på den nivån borde göra. Om han verkligen gjorde i verkligheten överlåter jag åt andra expert historiker på detta forum.

----------------------------------------------------------------------------
1492 Conquest of paradise

Scenen där Columbus i all sin praktiska enkelhet förklarar för sin pojk att jorden är rund genom ett konkret exempel är lysande. Filmen innehåller också en otäck bål scen som man dömde kättare till. En mycket otäck scen den otäckaste bål scen jag har sett.

Solens Rike

Scenen där han tycker sig se sin far i en av flygplanen som angriper lägret och flygfältet. jag tycker det är en gripande scen.

En annan scen i filmen när han kommer hem och tror sig finna föräldrarna. Men allt han stöter på är deras kinesiska hemhjälp som bara går fram och slår till honom. Vilken chock för en bortskämd överklass pojke att bli tillrättavisad av en som man ser som lägre klass.

Saving Private Ryan

Första sekunderna när dom stackars satarna inte hens hinner plumsa ner i vattnet förrän dom blir nermejade. Rätt långt ifrån den bild man har av det från den äldre filmen The longest day.

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 31 mars 2002, 14:34

Japp, Longest Day är ju faktiskt rätt så rolig när de stormar Omaha Beach. Robert Mitchum lunkar över stranden helt upprätt och vinkar åt de andra att följa efter honom, har man sett värre bullshit nån gång? :D Enligt den filmen tog det cirka 2 minuter för soldaterna att ta sig uppför stranden, och förlusterna ligger på omkring 3-4 stackars satar som snubblade på skosnörena och bröt nacken.

Stormningen av Utah är än värre, med generalen vilsamt spatserande i täten med en käpp (!) och slipsen prydligt på plats. Än så länge småfnissar man bara, men när man kommer till skottarnas avsnitt så brast åtminstone jag ut i hjärtligt gapflabb. Sean Connery som surmulen kgskytt klamrar sig fast vid landstigningsbåten och vrålar okvädesord mot tyskarna samtidigt som han hytter med näven på ett synnerligen hotfullt sätt. Bredvid honom marscerar en säckpipeblåsande tjomme tillsammans med översten, som dagen till ära är iklädd en lammullsstickad polotröja och håller bössan på ett käckt sätt under armen.

:D

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 31 mars 2002, 20:15

En annan kanonscen i Gettysburg är när Lee inser sitt katastrofala misstag med att angripa i centern på slagets tredje dag han tar på sig skulden som alla ansvariga i på den nivån borde göra. Om han verkligen gjorde i verkligheten överlåter jag åt andra expert historiker på detta forum.
Vad jag har läst skall detta tydligen vara sant.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 1 april 2002, 14:07

Ebbe_lille skrev:Ett exemplar av Okänd Soldat (1955) inhandlas på enklaste sätt genom att kontakta följande affär (som visserligen ligger i sthlm):

RADIO-SHOPEN AB
08 - 411 51 58
Västerlånggatan 31
Stockholm - Gamla Stan

Därifrån beställde jag mitt ex. Jag vet att det finns en affär i Gbg som säljer Tuntematon också, men den adressen har jag tyvärr förlagt :)
Snälla kan du inte leta upp den? För jag bor nämlingen i Göteborg.

Alfa Romeo
Medlem

Filmscen

Inlägg av Alfa Romeo » 1 april 2002, 18:39

Ingen som har sett den sovjetiska 80-talsfilmen "Gå och se"?
Scenen där en einsatzgrupp eller antipartisanförband går in i en
by och massakrerar invånarna är tung och jäkligt realistisk.

Wittmann
Medlem

Bästa scen...

Inlägg av Wittmann » 2 april 2002, 14:10

Striden mot t-34 orna i filmen Stalingard.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 2 april 2002, 15:48

Den var en bra scenen. Scenen i apocalypse now när helikopterna anfaller byn.

S.Bergh
Ny medlem

Filmscen.

Inlägg av S.Bergh » 4 april 2002, 02:14

I Behind Enemy Lines finns det vissa effektfulla scener där de har kommit nära verkligheten, genomsöket av huset är rätt "närvarande".
Slutet däremot var totalt kässt, typiskt Hollywood.

Även eldstriden i Forest Gump hajjar man till.

Sniperscenen i FMJ

Svenska Förebudet..... :wink:

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 4 april 2002, 23:31

Tyvärr så har jag inte kvar adressen till affären i Gbg! Jag tryckte helt sonika på delete-knappen när jag hade beställt klart och allt var färdigt. Men jag vet att den finska motsvarigheten till SF (Finnkino tror jag) enbart distributerar till två affärer i Sverige, nämligen den i Sthlm och den i Gbg. Kontakta du affären i Sthlm så kanske de kan ge dig adressen till deras kolleger i Gbg. I annat fall så kan du kontakta Finnkino så ger de dig adresserna, så gjorde i alla fall jag.

Lycka till!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Stalingrad

Inlägg av hangatyr » 5 april 2002, 16:17

När stackarn som klantat sig tidigare i filmen blir beordrad att med hjälp av en påse handgranater ta ut en kulspruta som håller ner hela plutonen. Detr slutar naturligtvis med att han stryker med.

Annars är slutscenen i Full metal jacket kul, när gossarna sjunger allsång i solnedgången.

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 5 april 2002, 20:10

Tycker inte heller man får glömma den klassiska scenen från "Borta med vinden" då kameran zoomar ut och man får se en järnvägsstation som är överfylld av sårade och döda. Ytterst maffigt - men framförallt skrämmande och obehaglig.

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Kontakt:

Re: Filmscen.

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 5 april 2002, 20:32

S.Bergh skrev:Svenska Förebudet..... :wink:
Lätt, Förebudet är en klassiker.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 5 april 2002, 20:57

Brave Hearth: Precis innan WW dör när han ropar: FREEEEEDOOOOM

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 5 april 2002, 21:01

På tal om stark filmscener måste man ta med Deer Hunter. Jag tänker på scenen där de vietnamesiska fångvaktarna tvingar de amerikanska soldaterna till rysk roulette. Oerhört skrämmande när Michael, Nick och Steven riktar revolvrarna mot sina huvuden samtidigt som Viet Cong slår vad om vem som skall dö och vem som skall klara sig.
Bild

Skriv svar