Vad föreställer bilden?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Roland
Medlem

Vad föreställer bilden?

Inlägg av Roland » 2 maj 2004, 20:30

Jag har lite kluvna tankar om denna bild.
Det är US-soldater som avrättar några.
Vilka?
Bilagor
Liberation05[1].jpg
Liberation05[1].jpg (27.18 KiB) Visad 3499 gånger

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 2 maj 2004, 20:37

Personerna som blir avrättade tillhör Waffen-SS.
The photograph above is a still photo, taken by T/4 Arland B. Musser, 163rd Signal Photographic Company, US Seventh Army, on April 29, 1945, the day that the Dachau concentration camp was liberated. It shows 60 Waffen-SS soldiers on the ground, some wounded, some playing dead, and 17 dead, according to Flint Whitlock, historian for the 45th Thunderbird Division, who got this information from Lt. Col. Felix Sparks, commandander of the 3rd Battalion, 157th Infantry Regiment, 45th Division of the US Seventh Army, the first unit to arrive at the Dachau camp.

In his book entitled "Surrender of the Dachau Concentration Camp 29 April 1945," Col. John H. Linden identified the men in the photo as follows: The second American soldier from the left is Bryant, whose first name is unknown, but whose nickname was "Bird Eye." The third soldier from the left is Martin J. Sedler, and the man who is kneeling is William C. Curtain. All three of these men were with M Company of the 3rd Battalion, 157th Infantry Regiment. The soldier at the extreme right is Pfc. John Lee of I Company. The buildings in the background are inside the Dachau SS garrison where Waffen-SS troops were quartered; the building on the right is a hospital where a Reserve Company of crippled Waffen-SS soldiers, previously wounded in action, were quartered. The Waffen-SS was the elite volunteer Army which included many divisions from other countries, as well as German soldiers.

According to Col. John H. Linden's account of the liberation of Dachau, T/3 Henry F. Gerzen, 163 Signal Photographic Company, was filming the shooting with a movie camera. A few frames of this movie, which survived the cover-up of the Dachau massacre, show Lt. Col. Felix Sparks firing his pistol in the air to stop the action shown in the photo above, which allegedly took place around noon. However, Col. Howard A. Buechner, a medical officer with the 45th Divison, claims that the photo above shows a second incident when 346 Waffen-SS soldiers were executed on the orders of Lt. Jack Bushyhead, at around 2:45 p.m.
http://www.scrapbookpages.com/DachauScr ... illed.html

mvh/ Daniel

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 2 maj 2004, 21:23

Det är ju känd sedan tidigare att delar av manskapet i konc läger blev avrättade direkt på plats.

Det intressanta här är att det visar sig att manskapet utgjordes av Waffen-SS (och rekryterades kanske bland konvalenscenter??). Tidigare har man ju försökt skilja mellan waffen-SS = stridande trupp med relativt lite oskyldigt blod på sitt samvete - och den SS som utgjorde vaktmanskapet vid konc läger och avrättningsplutoner - som var den högbrottsliga organisationen.

Skillnaden var tydligen mycket tunnare än så.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 2 maj 2004, 21:49

Stefan skrev:Det är ju känd sedan tidigare att delar av manskapet i konc läger blev avrättade direkt på plats.

Det intressanta här är att det visar sig att manskapet utgjordes av Waffen-SS (och rekryterades kanske bland konvalenscenter??). Tidigare har man ju försökt skilja mellan waffen-SS = stridande trupp med relativt lite oskyldigt blod på sitt samvete - och den SS som utgjorde vaktmanskapet vid konc läger och avrättningsplutoner - som var den högbrottsliga organisationen.

Skillnaden var tydligen mycket tunnare än så.
Stefan, soldaterna som blev avrättade var inte koncentrationslägerpersonal, nästintill hela koncentrationslägerpersonalen (inklusive kommendanten) hade övergett lägret innan de amerikanska trupperna anlände. De avrättade soldaterna ur Waffen-SS var trupp som hade stationerats vid SS-Übungslager Dachau som låg intill koncentrationslägret, dessa hade order om att överlämna lägret och kapitulera till de amerikanska trupperna.

Hade du bemödat dig om att läsa allt som stod på den sida som jag hänvisade till hade du vetat detta. Tråkigt nog struntade du i det och drog istället en mängd felaktiga slutsatser.

mvh/ Daniel

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 2 maj 2004, 22:21

D. Löwenhamn

Finns flera exempel på arkebusering på Tyska soldater gjorda av de Alierade?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 2 maj 2004, 22:55

Mr x skrev:Finns flera exempel på arkebusering på Tyska soldater gjorda av de Alierade?
Avrättningen av tyska soldater vid Dachau var inte en arkebusering (för det krävs ögonbindel, nio man som skjuter från tolv stegs avstånd etc). De tyska infiltratörerna under Ardenneroffensiven blev exempelvis avrättade genom denna metod.

Jag antar dock att det är godtyckliga avrättningar utan rättegång som du undrar över. Ett ganska välkänt exempel på detta är de tolv fransmän, tillhörande Waffen-SS, som blev avrättade vid Bad Reichenhall på order av den franske generalen LeClerc som förde befäl över 2. fria franska pansardivisionen. LeClerc hade påpekat att soldaterna var landsförrädare på grund av att de bar utländsk uniform. En av de franska SS-soldaterna påpekade då att LeClerc också bar utländsk uniform, strax efter detta avrättades soldaterna på LeClercs order, en trettonde soldat skonades.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 2 Daniel L, redigerad totalt 3 gång.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 maj 2004, 02:55

Lövenhamn. Jag föreslår att du tar bort de nedersta två raderna ur din replik till min fundering.

Första stycker räcker så bra så som svar. Andra halvan ser bara illa ut.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 3 maj 2004, 05:33

Hur tror du L känner när du inte ens orkar läsa länken som han gett dig?

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem

Inlägg av Kahalani » 3 maj 2004, 10:34

Gerle skrev:Hur tror du L känner när du inte ens orkar läsa länken som han gett dig?
Känner att jag vill stå upp för Stefan lite, orkade inte, hur vet du det?
Det är skillnad mellan okunskap och dumhet. Det är skillnad mellan att dra felaktiga slutsatser och komma med personangrepp.

Även jag tycker att de sista raderna kunde i repliken kunde tas bort, lågt av en moderator att vara den som bryter mot god ”nät” etik.

K
:|

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 maj 2004, 11:30

Stefan skrev: ur din replik till min fundering.
Stefan, om du skall delge oss dina tankar, skriv då: jag funderat eller liknande, så man inte tar det för ett "faktaspäckat" inlägg.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 maj 2004, 11:45

Kahalani. Tack. Det var ganska precis så jag tänkte.

Battler. Javisst har du rätt. Jag hade en fundering och borde markerat den tydligare att det var en tillfällig hypotes, ett utkast avsedd för vidare diskussioner oss på forumet emellan.
Fast å andra sidan i sin egenskap av forumveteran vet nog Lövenhamn liksom du att jag är mycket för sådana här gemensamma funderingar.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 maj 2004, 12:14

Stefan,

jag försökte hjälpa, jag besvarade Rolands fråga och letade upp en bra källa för de som ville läsa mer om händelserna. Istället händer detta. Någon bemödar sig inte om att läsa igenom citatet eller sidan jag hänvisade till, drar en mängd felaktiga slutsatser på grund av detta och framställer sedan dessa som fakta (snarare än egna funderingar). Hur kul tror du att jag tycker att det är?

mvh/ Daniel

master
Medlem

Inlägg av master » 3 maj 2004, 12:55

Avrättningen av tyska soldater vid Dachau var inte en arkebusering (för det krävs ögonbindel, nio man som skjuter från tolv stegs avstånd etc). De tyska infiltratörerna under Ardenneroffensiven blev exempelvis avrättade genom denna metod.

Det var så att den döds dömde fick välja bindel eller inte ..

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 maj 2004, 13:02

master skrev:Det var så att den döds dömde fick välja bindel eller inte ..
Källa? Jag har inte hittat något som stöder att bindel eller huva är ett val.

mvh/ Daniel

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 maj 2004, 14:04

Lövenhamn. Det är möjligt att det ligger något litet i det du säger. Du har iaf definitivt rätt till dina egna känslor, precis som jag kräver respekt för mina känslor. Godtag min ursäkt.

Men det finns olika sätt att uttrycka det. Första stycket i din replik hade ju varit tillräckligt i sig, hade i sig fått mig att undra om jag inte missade något.
Hade iaf klargjort på ett slående sätt det historiska sammanhanget, det är säkert fler än jag som snabbläse.

I själva verket gjorde jag ju dig en tjänst, jag gav ju dig möjlighet till denna dräpande sammanfattning på ren svenska: dessa avrättade vaffen-SS soldater hade egentligen inget med lägret att göra, vaktmanskapet var HELT annat.

Sedan kunde du om det nu kändes så viktigt tillägga: detta info fanns fö i texten.
Räcker fint så.

Efterslängen tämligen onödig, sätter bara en sur stämning på forumet. Desto mera onödig som du inte är en deltagare vilken som helst som dessutom kanske är känd för sina vresiga inlägg, du är en av moderatorerna.

Adelskapet förpliktigar heter det ju på franska.

Skriv svar