Jag håller på att samla på mig bilder på lite allt möjligt som går att få tag på som har med vk2 att göra och bland favoriterna ligger stridsvagnarna, men nu har jag en liten fråga.
Eftersom jag är seriös med mitt "arkiv" så försöker jag nämge bilderna rätt för att lättast kunna lära in dem och hitta dem.
Med hjälp av era länkar har jag kunnat skrapa ihop en hel del och det tackar jag er för, men jag hittade på en hemsida något som jag tyckte såg suspekt ut, därför tillfrågar jag nu er expertet på ämnet.
Det är nämligen såhär, jag kollade bilder på http://www.military.cz/panzer/index_en.htm och sneglade in på Sherman M4, som ni vet så gjordes ju Sherman vagnen med en 75mm eller 105mm men här ser det i min mening ut som han råkat lägga dessa två under samma namn.
De två bilderna ligger under samma länk nämligen "Medium Tank Sherman M4"
Tar man en titt på deras pipor så ser man ganska lätt en stor skillnad i längd, jag undrar nu om det är så att jag har fel i att den översta är en Sherman M4 105mm och den undre är en Sherman M4 75mm ? Som sagt så står de båda under samma länk på hemsidan, därför jag undrar.
Om jag har fel, var det då så att de byggde en version av Sherman M4 75mm med förlängt eldrör för bättre precision eller varför finns det olika längd på eldröret ?
MvH Erik ( mannen som vill ha ett korrekt arkiv
Tack på förhand för er hjälp, och för de länkar ni postat in i tidigare inlägg som nu är till stor nytta.