Finland VS Tyskland i Finland...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem

Finland VS Tyskland i Finland...

Inlägg av Magnus O » 30 mars 2004, 16:55

Hej
Har precis läst ut mitt nyförvärv i bokhyllan, nämligen "Soldat i Waffen-SS" utav Johan Voss.
Intressant läsning om ett livsöde i tredje riket och vilka konsekvenser ens val kan få för ens framtid, men nu var det inte en recension det gällde utan Finland VS Tyskland i Finland.

Alla vet ju att de forna bundsförvanterna bröt men jag har aldrig riktigt fattat omfattningen utav striderna i Finland. Boken beskriver deras återtåg upp genom Finland osv, kämpande mot Finnarna.

Min fråga/frågor är då...
Finns det lite mer litteratur i ämnet? ( OT, jag vet :wink: )

Hur var det egentligen? De hade stridit sida vid sida mot den röda armen i ett bra tag. Var alla finnar helt inställda på att ta dem? Eller sågs det "mellan fingrarna?

Tydligen blev en del tyska soldater/officerare en "aning" besvikna och spikade fast sina finska utmärkelser på en skylt som de lämnade efter sig.

Blev lite luddigt det här men jag hoppas att ni förstår vad jag är ute efter :)
Senast redigerad av 1 Magnus O, redigerad totalt 30 gånger.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 30 mars 2004, 17:37

Hur var det egentligen? De hade stridit sida vid sida mot den röda armen i ett bra tag. Var alla finnar helt inställda på att ta dem? Eller sågs det "mellan fingrarna?
Jag vet inte riktigt hur man såg tyskarna, men efter att de brännt ner halva lappland så tror/vet jag att det inte var så bra syn merapå dom...[/quote]

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 30 mars 2004, 21:32

I vapenstillestånsavtalet slogs fast att Finland måste driva ut tyskarna ur Lappland, men det nog närmare en månad innan man började göra något, vilket visar att intresset för att kriga mot tyskarna till en början var nära noll. Den finska militärledningen hade också i hemlighet gjort upp om ett skenkrig mot tyskarna, som sakta masade sig mot Norge. Sovjetiska påtyrckningar gjorde dock att finnarna såg sig tvugna att handla, och landsteg överraskande i Torneå. Tyskarna satte hårt mot hårt, och brände ner allt de hann medan de retirerade. Ca 1000 finnar och något fler tyskar fick sätta livet till i striderna.

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem

Inlägg av Magnus O » 30 mars 2004, 22:08

Hej
Jo, det visste jag att det sattes en sista datum för att tyskarna skulle vara ute ur landet annars skulle det vidtas åtgärder. Dock skulle det vara intressant om finnen nu var så rädd för ryssen att de gav sig på sina forna vapenbröder utan tvekan eller det fanns någon form av organiserat "maskande" ?

Just Voss förband var någon slags arriärgarde, så de var i strid en hel del i finland.

*edit
Stavar som en fylletratt idag...

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 mars 2004, 11:48

När min mamma bodde i Vaasa och var 17 år hade hon en tysk pojkvän. När han kom hem ville inte mormor hälsa, hon sträckte nara ut handen och skrek Heil Hitler. :lol: Han blev ledsen.

I Finland hatade man tyskarna mer än ryssarna, efter kriget.

jasteri
Medlem

Inlägg av jasteri » 31 mars 2004, 13:12

"Finländarnas förluster i Lapplandskriget var 774 stupade, 262 försvunna, av vilka åtminstone 164 blev tillfångatagna, samt ca 3 000 sårade. Tyskarnas förluster var i det närmaste 1 000 stupade, över 2 000 sårade och 1 300 tillfångatagna.

Psykologiskt sett var inte Lapplandskriget lätt för de finländska soldaterna. Att vända sig emot de forna vapenbröderna var inte enkelt för alla. På hösten 1944 påverkades reservisternas stridsmotivation av att alla väntade på hemförlovningen som redan var känd. Helt naturligt ville inte någon längre riskera sitt liv. Också de unga beväringarnas ställning var besvärlig. Å andra sidan förorsakade tyskarnas grundliga förstörelse i krigets slutskede av Lappland bitterhet och ökade finländarnas kampvilja.

Det viktigaste för Finlands vidkommande i Lapplandskriget var att vår armé kompromisslöst uppfyllde den uppgift som vår statsledning hade gett den i det politiskt och psykologiskt svåra läget. De villkor som Sovjetunionen uppställt för vapenvilan uppfylldes. Finland kunde börja tänka på ett liv i fred."

Direkt citerat ur "Lapplandskriget" från
http://www.veteraanienperinto.fi/svensk ... i_FR_7.htm
Läs gärna hela texten! =)

mvh
Jasse

MorpH
Medlem

Inlägg av MorpH » 28 april 2004, 23:59

Men finnarna och tyskarna slogs tillsammans senare. Många finnar blev ju inkallade till tyska makter såsom SS. Vad jag har uppfattat det som fanns inget tysk-hat då. Hmm. Jag kanske har missupfattat nåt.. Men hur var det egentligen mellan finnarna och tyskarna då?

el eklund
Ny medlem

finländarna och tyskarna under/efter kriget.

Inlägg av el eklund » 29 april 2004, 03:22

Efter kriget hatade man inte tysken mera än ryssen. Förvisso hade brännandet av lappland väckt bitterhet, men man uppfattade ändå tyskarna som människor och framförallt inte som ett hot, ryssarna var man rädda för även efter kriget, vet inte hur många som på detta forum har kunskap om den stora vapengömnings affären direkt efter kriget som på ett översiktligt sätt klargör över ryss-skräcken som fanns hos den finska befolkningen. I ett nötskal handlade vapengömningen om att ett antal officerare reserv och aktiva gömde undan ett stort antal vapen direkt under avväpningen av armen för att dessa vapen skulle kunna användas för försvar vid sovietisk attack. Det handlade om stora mängder vapen och ammunition som skulle räcka för en 100 000mans gerilla armé.

För att kommentera MorpH:s teser om att många finländare skulle ha blivit inkallade till tyska trupper så kan jag meddela att antalet var väldigt litet. Till SS torde det ha rört sig om kring 2000 personer om jag inte misstar mig (har tyvärr inte tillgång till mina källor/litteratur just nu). Det ringa antalet berodde till stor del på att den finska statsledningen inte ville skicka finska män utomlands och tjänstgöra då man tyckte att man behövde manskapet på hemmafronten. Förutom dessa SS-soldater var det inte många finländare som åkte över till tyskland under kriget.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 29 april 2004, 07:29

MorpH skrev:Många finnar blev ju inkallade till tyska makter såsom SS.
Inga finnar blev inkallade till SS. Tyskarna hade ingen rätt att inkalla finska män till tjänst i den tyska militären. Finnarna i SS anslöt sig frivilligt.

Andreas

MorpH
Medlem

Inlägg av MorpH » 29 april 2004, 21:35

Andreas Lärka skrev:
Inga finnar blev inkallade till SS. Tyskarna hade ingen rätt att inkalla finska män till tjänst i den tyska militären. Finnarna i SS anslöt sig frivilligt.

Andreas
Stämmer väl inte helt. Min morfar är jag nästan säker på att han inte var frivillig. Mannerheim hade väl ett avtal med Hitler att om han skickade några av sina finnar till tyska styrkor så skulle tyskarna hjälpa finnarna mot Ryssland?
Så helt frivilligt var det väl inte.

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 29 april 2004, 22:11

MorpH skrev:
Andreas Lärka skrev:

Andreas
Stämmer väl inte helt. Min morfar är jag nästan säker på att han inte var frivillig. Mannerheim hade väl ett avtal med Hitler att om han skickade några av sina finnar till tyska styrkor så skulle tyskarna hjälpa finnarna mot Ryssland?
Det finns nog inga belägg för det där påståendet. Den finska regeringen var negativt inställd till att upprätta frivilligbataljonen, men tillät ändå rekryteringen av en bataljon i april 1941. Totalt värvades 1407 man, som efter träning införlivades i SS-divisionen Wiking. Så det kan väl hända att någon övertalade din morfar att ansluta sig till SS, men denna någon var inte finska staten. Något samarbetsavtal mellan Mannerheim och Hitler, varken muntligt eller skriftligt, fanns inte.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 30 april 2004, 08:01

JAB skrev:Totalt värvades 1407 man, som efter träning införlivades i SS-divisionen Wiking.
Senare värvades förstärkningar. Även dessa frivilliga.

Andreas

MorpH
Medlem

Inlägg av MorpH » 1 maj 2004, 19:34

JAB skrev:
MorpH skrev:
Andreas Lärka skrev:

Andreas
Det finns nog inga belägg för det där påståendet. Den finska regeringen var negativt inställd till att upprätta frivilligbataljonen, men tillät ändå rekryteringen av en bataljon i april 1941. Totalt värvades 1407 man, som efter träning införlivades i SS-divisionen Wiking. Så det kan väl hända att någon övertalade din morfar att ansluta sig till SS, men denna någon var inte finska staten. Något samarbetsavtal mellan Mannerheim och Hitler, varken muntligt eller skriftligt, fanns inte.
Säker? Men om det var något hemligt eller liknande, låter smått konstigt att en hel bataljon finnar slogs för tyskarna helt frivilligt.
Men tyskland och finland blev väl inte fiender förrän 1944? Innan dess var de ju ihop mot ryssarna. Men jag har ju sett bilder på Mannerheim när han har tyska umärkelser och uniform e.t.c, var han också frivillig?!
Jag säger inte emot er, bara kollar lite, eftersom jag själv inte vet.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 2 maj 2004, 10:23

MorpH skrev:Men jag har ju sett bilder på Mannerheim när han har tyska umärkelser och uniform e.t.c,
Mannerheim bar aldrig någon annan uniform än den finska. Tyska utmärkelser fick han, men det var inget unikt. Många finska soldater fick sådana. Mera info om Mannerheim finns här: http://www.mannerheim.fi/tori_r/tori.htm
MorpH skrev:var han också frivillig?!
Nu skämtar du säkert?

Andreas

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 maj 2004, 10:33

Andreas Lärka skrev:
MorpH skrev:var han också frivillig?!
Nu skämtar du säkert?

Andreas
Kanske bara ungdomlig okunskap....