Stort rollspel om andra världskriget

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Stort rollspel om andra världskriget

Inlägg av Wellington » 28 april 2004, 11:14

Hej alla Skalmän

Vi söker intresserade för ett möjligt framtida rollspel om andra världskriget i Europa. De vi söker ska vara hyfsat insatta i kriget i Europa 1939-45, ha en ålder på dryga 25 år och uppåt, samt vara någorlunda vana att skriva på ett begripligt och korrekt vis.

OBS!! Ännu så länge är detta bara en avisering att detta projekt är på gång. Vi vill i detta läge bara höra era åsikter om idén, inte ha era ansökningar.

Syftet med detta spel är att simulera kriget i Europa från Tjeckoslovakiens fall våren 1939 till antingen Tysklands eller de Allierades seger.

Idén är att en liten kärngrupp spelare ska simulera själva stridshändelserna på ett brädspel och föra spelet framåt med cirka en till två historiska månader i veckan (beroende på den allmänna aktiviteten på slagfältet och fruar, barn, flickvänner och annat störande), medan det politiska rollspelet äger rum parallellt via Internet och mail. Resultatet av spelet kommer hela tiden att redovisas på en hemsida, där alla skall kunna se hur kriget och politiken förlöper i stora drag (dels via kartan, dels via en konstant uppdaterad krönika), se en uppskattad bild av samtliga länders militära kapacitet samt ha en egen ”nationell” sida där man kan lägga in uttalanden, löften och hot i den allmänna dagspressen. På den nationella sidan skall även finnas uppgifter om hur landets befolkning ser på situationen i världen och hur dess politiska ståndpunkt ligger.

Det kommer att bli ganska många personer som deltar i spelet. Kärngruppen består av tre (eller sex) slagsfältsspelare och en spelledare. Samtliga stormakter (Tyskland, Storbritannien, Sovjetunionen, Italien, Frankrike och USA) ska sedan ha en huvudspelare som föreställer Churchill, Hitler, Stalin, och så vidare. Denne spelare bestämmer landets politik, produktion och strategi i stora drag. Samme man har sedan en diplomatisk spelare under sig med uppgift att förhandla med andra makter, varför varje stormakt har två spelare. Stormaktsspelarna kan alltså kommunicera med dels sin politiske representant, dels med spelledaren som sedan för informationen vidare ned till själva spelet.

Utöver stormakterna ska även samtliga mindre neutrala stater vara representerade i spelet, vilket kommer att höja antalet nödvändiga spelare till cirka 30 personer. De neutrala staterna har bara en spelare och kommunicerar antingen med stormakternas diplomatiska ombud eller spelledaren. De neutrala spelarna kan bilda försvarspakter med andra neutrala stater eller med stormakterna. De kan ansluta sig till stormakter i krig eller sluta/bryta handelsavtal, etcetera. Deras möjligheter att agera kommer att vara starkt knutet till ett poängssystem och till den egna befolkningens välvilja (precis som stormakterna). Varje land, vare sig det rör sig om en stormakt eller mindre nation, kommer att ha en uppsättning segervillkor vid spelets början (en del påtvingade, andra genom eget val). Dessa är okända för de andra spelarna, men speglar i viss utsträckning landets historiska position. Ju bättre landet gör ifrån sig i förhållande till dessa villkor, desto högre kommer det att stå på en ranglista som hela tiden uppgraderas på hemsidan.

I stora drag är förhoppningen att vi genom detta experiment kommer att kunna skapa ett spel som delvis spelas som ett vanligt boardgame, men att detta påverkas av aktionerna från ett stort antal personer som agerar på den politiska arenan. Förekomsten av Internet gör ju att de politiska spelarna kan skicka mail fram och tillbaka mellan sig i den takt de själva vill. Om denna aktivitet leder till något konkret, ett handelsavtal, en krigsförklaring, en truppförflyttning mot en ny potentiell fiende och så vidare, så uppdaterar spelledaren konstant dessa händelser i spelet. På detta vis påverkar det politiska spelet brädspelet och brädspelet påverkar i sin tur det politiska spelet, även om de båda i stor utsträckning är skiljda åt. Därefter kan spelarna se sina aktioner i krönikan och på kartan i den takt de utspelas.

För att göra det hela än mer intressant, kommer flera historiska grundförutsättningar att ändras. Det kommer framförallt att röra sig om den militära delen. På detta vis kan den franska armén visa sig vara betydligt mer kompetent än den var i verkligheten, Tysklands ubåtsproduktion komma igång långt tidigare eller de italienska pansartruppernas filosofi vara lika bra som de tyska. Kanske var det ryssarna och inte tyskarna som lärde sig av luftstriderna ovanför Spanien, och kanske har den brittiska armén sett sina bästa dagar. Många av de föreställningar som man hade i verkligheten och som visade sig helt felaktiga, kommer kanske att gälla denna gång, varför gamla beprövade strategier kan komma på skam. Detta kommer att ge hela spelet en annan dimension än då alla medverkande vet vad man har att vänta sig.

Vi håller för närvarande på att testa spelet och detta kommer med all säkerhet att pågå i något års tid. För er som är intresserade av att se hur spelet kan se ut finns en hemsida: http://www.krig.net Gå gärna ut på denna och ta er en titt. Om vi beslutar oss för att genomföra spelet som ett större projekt kommer denna hemsida att utvecklas ordentligt. För närvarande har vi till exempel en äldre spelkarta över själva planen; denna kommer givetvis att ersättas av en riktig karta i framtiden. Det finns även en diskussionssida om någon vill lägga in kommentarer; alla är välkomna. Hittills har vi skrivit allt på engelska, men svenska går lika bra.

Här skall återigen betonas att slutgiltigt beslut om att genomföra detta företag inte fattats. Men det vore kul att veta om några Skalmanmedlemmar var intresserade om vi skulle göra det.

Wellington :D

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 28 april 2004, 14:05

Låter Skoj!

Jag ställer upp!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 28 april 2004, 15:35

Jag är visserligen "bara" 20 år gammal, men om jag får chansen att spela så tar jag den gärna. Jag vet att jag har relativt lite ledig tid framöver, men ett neutralt land såsom Schweiz, Sverige, Turkiet eller liknande skulle jag kunna klara av att styra.

Hur det än går, lycka till!

/Johan

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 28 april 2004, 16:32

Låter som en riktigt bra idé.
Tyvärr är jag för ung (16) för att delta men det skulle vara kul att följa händelserna på hemsidan. Kanske proffesionella experter och historiker skulle kunna lära sig ett och annat också.

Det skulle vara riktigt kul om ni kunde få tag på några historiker som kunde spela stormakterna.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 28 april 2004, 19:16

Mille1 skrev:Låter Skoj!

Jag ställer upp!
Noterat. Då har vi åtminstone en. :)

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 28 april 2004, 19:37

Anton Severin skrev:Låter som en riktigt bra idé.
Tyvärr är jag för ung (16) för att delta men det skulle vara kul att följa händelserna på hemsidan. Kanske proffesionella experter och historiker skulle kunna lära sig ett och annat också.

Det skulle vara riktigt kul om ni kunde få tag på några historiker som kunde spela stormakterna.
Man behöver absolut inte vara historiker för att spela det här. Tvärtom skulle jag vilja säga, eftersom sådana lätt får för sig att gräva ned sig i detaljer och gärna väljer att följa det historiska förloppet. De som spelar stormakter måste givetvis vara slipade och dessa kommer jag att handplocka från mina 15-20 år av spelande.

I övriga fall är inte det historiska kunnandet så avgörande, eftersom vi ändå kommer att handskas med en bitvis annan situation. Det kommer mest att röra sig om förhandlande, eftersom de mindre nationerna i första hand spelar ett politisk och inte ett militärt spel. De enskilda nationernas val är inte speciellt komplicerade; det är när alla interagerar som komplexiteten kommer fram.

Vad gäller kravet på ålder får vi se hur hårda vi ska vara. Skälet är egentligen tvåfaldigt: yngre personers impulsiva beteende lämpar sig inte för ett spel av detta slag och samma grupp verkar ha ett tämligen bristfälligt språkbruk (något man alltför ofta ser på diskussionssiter). Det sista kommer inte att göra sig eftersom alla förhandlingar via mail bygger på förutsättningen att texten är fullt förståelig.

Men vi får som sagt se. Det är långt kvar, med många funderingar.

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 28 april 2004, 22:40

Wellington skrev:
Mille1 skrev:Låter Skoj!

Jag ställer upp!
Noterat. Då har vi åtminstone en. :)
Och nu har ni två, Jag är med.

Låter grymt intressant.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 29 april 2004, 18:31

Jag är helt klart intresserad.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 april 2004, 18:46

Har åldern inne och ställer upp!

:)

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 29 april 2004, 21:07

MD650 skrev:Har åldern inne och ställer upp!

:)
Jag har noterat er. :P

Tigertank
Medlem

Inlägg av Tigertank » 30 april 2004, 18:40

jag är ju rollspelare i övrigt ,kan inte jag få va med trots att jag bara är 16år. Snäälllla

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 1 maj 2004, 21:15

Tigertank skrev:jag är ju rollspelare i övrigt ,kan inte jag få va med trots att jag bara är 16år. Snäälllla
Vi får som sagt se. Du hinner ju med största säkerhet bli sjutton innan vi börjar. Det är ju ett steg i rätt riktning.

Vad gäller språket kan du ju alltid öva på meningen du skrev ovan under tiden. :D

Skriv svar