Böcker om amerikanska inbördeskriget

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 13 april 2004, 18:09

Spiritui skrev:Jag har beställt ett flertal böcker om Amerikanska Inbördeskriget på http://www.adlibris.se och http://www.bokus.com

Jag sökte på boken och det kom upp en mängd alternativ. Sidorna är svenska och frakten liten.

Hoppas det hjälpte, Angus!
Ja se där, fick tidigare ett tips om bokus, men det verkar ju vara lite billigare på adlibris. Frågan är bara om man ska köpa de tre volymerna, som bara är häftade, eller en inbunden volym...hmm det är det här som är så jobbigt med att köpa från internet :), men tack för hjälpen!

//EMS

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 16 april 2004, 09:31

Beratta om bockerna i mer detalj? Josses! Det ar ju fragan om nastan 3000 sidor att beratta om! 8O Verket anses vara en av de standardverk som hor hemma i bokhyllan hos den som ar intresserad av det Amerikanska inbordeskriget. Bockerna ar skrivna i kronologisk foljd och berattande form.. sa det lampar sig bra for lasning i sangen. :D Innehaller manga detaljer som vanligen blir forbisedda av andra mer lattlasta (tunna) bocker om kriget.

Om ni tanker kopa bokserien sa rekommenderar jag att ni koper 3-dels versionen da varje volum har mellan 800 och 1000 sidor. Jag har den haftade 3-dels versionen och den duger gott at mig.... tror att den kostade ca $70 i den lokala bokhandeln.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 16 april 2004, 09:39

är inte filmerna Gettysburg och Gods and Generals baserade på böcker?
i så fall ska de nog nämnas här

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 16 april 2004, 12:59

CJBackfire skrev:är inte filmerna Gettysburg och Gods and Generals baserade på böcker?
i så fall ska de nog nämnas här
Jo, Gettysburg baseras på boken Killer Angels av Michael Shaara, och Gods and Generals på boken med samma namn av Jeff Shaara.

Båda är dock skönlitterära böcker, baserade på noggrant undersökt fakta.

(Borde föresten inte den här tråden ligga i "Historiska Källor & Litteratur"?)

//EMS

Användarvisningsbild
Briliant
Medlem

Inlägg av Briliant » 20 september 2004, 19:28

Jag har precis läst en bok av Bruce catton som heter "The civil war"
Jag tycker boken var väldigt bra, den gav en bra överblick och var lätt att förstå.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 25 september 2004, 14:25

Ingmar skrev
Ni menar alltså att kärleken till södern vägde tyngre än den påstådda motviljan mot unionsutträde och slaveri? Visst håller jag med om att man som soldat inte nödvändigtvis måste tro på vad man slåss för och jag känner väl till de kulturella skillnaderna mellan sydstaterna och nordstaterna. Men nog kom kriget som en direkt följd av unionsutträdet och nog var väl ändå slaveriet en viktig fråga för sydstaterna (det visade ju sig om inte annat efter kriget)?

Kan det ha varit ett rent yrkesmilitärt val? Jag menar, det var ju (naturligtvis) många officerare som gick över till konfederationens arméer när de bildades. Och Lee hade faktiskt fått erbjudande att slåss för unionen innan han tog kommandot över Norra Virginias armé. Militäryrket var väl det han kunde bäst och varför inte ta chansen när ett jobberbjudande dyker upp så nära hemmet?
Både Lee och Jackson ställde upp på sydsidan pga sin gränslösa kärlek till Virginia. Politiken var fullständigt ointressant i deras beslut, något annat än att välja Virginia var otänkbart, hade denna stat valt nordsidan hade dessa båda gudfruktiga generaler också gjort det.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 3 november 2004, 15:40

Marcus,

Eftersom det var en stund send du skrev detta undrar jag om du läst någon av böckerna?

Jag är speciellt intresserad av "Look Away".

Skriv svar