"Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss

Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

"Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss

Inlägg av B Hellqvist » 6 april 2004, 01:27

Jag har precis läst ut Johann Voss (pseudonym) självbiografi "Soldat i Waffen-SS". Voss var 17 år när han gick med frivilligt i W-SS, uppfylld av ideal och en viss naivitet. Han hamnade i 6:e SS-bergsjägardivisionen "Nord" som kulspruteskytt, och slogs på östfronten, närmare bestämt i finska Lappland. När finnarna tvingades till fred med ryssarna 1944, påbörjade divisionen en 160 mil lång marsch genom midvinternatten, länge attackerade av finska förband. Divisionen förflyttades till fransk-tyska gränsen, och sattes in i Operation Nordwind, där Voss fick slåss mot amerikaner. Han blev krigsfånge och hamnade i fångläger. Där började han skriva ner sina minnen, vilka nu kommit i bokform.

Det här är en i högsta grad läsvärd skildring, som inte bara ger en bild av hur det kunde gå till i en av de bättre SS-divisionerna, utan även en inblick i hur det var att vara tonåring i Hitlers Tredje Rike. Klichébilden av SS-soldater som råbarkade, fanatiska nazister som begick minst en krigsförbrytelse före frukost splittras, och in träder en bättre förståelse av vad som kunde motivera en del av de som anslöt sig till W-SS. Vidare förstår man att SS omvittnade hårdförhet i strid inte enbart var en effekt av fanatism, utan snarare en oerhört stark pliktkänsla gentemot förbandet och kamraterna.

Voss idealism utsätts för svåra prövningar, och han får se flera av sina bästa vänner dö i strid. Hans far och bröder är också i fält, och hans flickvän är sjuksköterska i det bombhärjade Hannover. Vilken är världen som Voss kommer att återvända till? Läs boken om du har det minsta intresse för människoöden under krig, W-SS eller 2VK-historia.

p0d
Medlem

Re: "Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss

Inlägg av p0d » 10 april 2004, 22:24

B Hellqvist skrev:Läs boken om du har det minsta intresse för människoöden under krig, W-SS eller 2VK-historia.
Det ska jag banne mig göra, grundat på den recensionen! :)

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 15 april 2004, 07:55

Jag är bara halvvägs genom boken, men den är verkligen läsvärd. Bland det bästa jag läst i genren.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 maj 2004, 02:26

Fler reaktioner? Jag tror att jag hittat "Voss" riktiga namn, och dessutom hans email. Överväger om jag ska kontakta honom angående några frågor jag har.

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 26 maj 2004, 15:29

Testa att maila honom men du ska nog inte hoppas på så mycket eller så är han mer än villig att svara på dina frågor om det nu är han. Vad är det värsta som kan hända? Att han vägrar svara, om det är han så att säga. Av mina erfarenheter av äldre personer och datorer så går de inte så bra ihop.

Om han svarar så skulle vi här nog vara intresserade av vad han har och säga på dina frågor. Eller är det bara jag.

Håller med "p0d" denna bok kommer att läsas någon gång.

Lycka till Hellqvist.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 maj 2004, 23:05

Fick reda av min kontakt att jag gissat rätt. Tyvärr har "Voss" dator precis lagt av, så jag får skicka mina frågor via ombud.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 28 maj 2004, 09:44

Vore kul om du kunde vidarebefodra den information du får fram.

...och har du lusläst rullorna för SS-divisionen...eller hur har du kommit fram till hans riktiga namn?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 maj 2004, 18:54

Albert skrev:Vore kul om du kunde vidarebefodra den information du får fram.

...och har du lusläst rullorna för SS-divisionen...eller hur har du kommit fram till hans riktiga namn?
Jag såg ett namn i en annan bok, drabbades av en misstanke, gjorde en Google-sökning, och kunde bekräfta misstanken genom min förlagskontakt. "Voss" vill dock hålla sin identitet hemlig, då det är vanligt att aktiva i W-SS-veteranorganisationer blir förföljda av extremvänstern (AFA) i Tyskland, alternativt ofrivilligt utsedda till idoler hos nynassarna.

-vils-
Medlem

..

Inlägg av -vils- » 9 juni 2004, 10:24

Hur är boken rent författar mässigt då? Många såndana här skildringar kan vara ganska blekt skrivna. Hur är djupet i boken?

Albert
Medlem

Re: ..

Inlägg av Albert » 9 juni 2004, 14:22

-vils- skrev:Hur är boken rent författar mässigt då? Många såndana här skildringar kan vara ganska blekt skrivna. Hur är djupet i boken?
Jag tycker inte man kan klaga på "Voss" författartalang. Boken tillhör det övre skicket i genren, om man säger så.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 juni 2004, 18:54

Jag håller med - boken är välskriven och dessutom bra översatt.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 23 juni 2004, 20:30

Jag fann bokens berättartempo lite hoppigt... han växlar mellan fångtid och tid som soldat ibaldn, men överlag tyckte jag om den.
Inte så mycket fokus på strider eller utan mer på filosofiska resonemang om att vara SS-man och kunskap om vad för regim man stött som man fick först efter kriget.

men bra var den.

(Ja, gamle Fläsket lever fortfarande... och jag är fortfarande fet.)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 juni 2004, 01:54

Nu är Voss online igen, så nu håller jag på och formulerar frågor. Spännande...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 juni 2004, 08:08

Tror ni den här boken finns på något bibliotek? Eller är det för "känslig" litteratur?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 juni 2004, 10:23

Beror på vad biblioteket har för budget. Boken är ingen försvarsskrift för SS, så den borde inte vara "känslig". Annars kan man ju försöka fixa den på fjärrlån via sitt lokala bibliotek.

Skriv svar