Böcker om amerikanska inbördeskriget

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Böcker om amerikanska inbördeskriget

Inlägg av Marcus » 25 augusti 2002, 18:17

Jag tänkte köpa ett par böcker om amerikanska inbödeskriget och jag skulle uppskatta kommentarer om nedanstående eller tips om andra böcker i ämnet.

Bild
"The Longest Night: A Military History of the Civil War" av David J. Eicher

Bild
"Civil War: A Narrative" av Shelby Foote

Bild
"How the North Won: A Military History of the Civil War" av Herman Hattaway & Archer Jones

Bild
"Naval Strategies of the Civil War: Confederate Innovations and Federal Opportunism" av Jay W. Simson

Bild
"Look Away: A History of the Confederate States of America" av William C. Davis

Bild
"Lee's Cavalrymen: A History of the Mounted Forces of the Army of Northern Virginia" av Edward G. Longacre

Bild
"Lincoln's Cavalrymen: A History of the Mounted Forces of the Army of the Potomac" av Edward G. Longacre

/Marcus

Frolic
Medlem

Inlägg av Frolic » 17 september 2002, 20:48

Gå in på Blue and Grey Sweden (reenactment grupp) och fråga dom.
Det är ett riktigt trevligt gäng, har varit med på några ACW reenactment evenemang med dom.
http://home.bip.net/acw.sweden/ie/index.html

Mvh Jens

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 24 september 2002, 23:15

Använder den här tråden för en undran om Robert E. Lee:

Det finns många som hävdar att General Lee var emot både slaveriet och utträdet ur unionen. Jag undrar då helt enkelt, var det så? I så fall, varför ställde han upp som överbefälhavare för sydstaternas styrkor? Det var ju dessa frågor som föranledde kriget.

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 september 2002, 23:24

Ingmar skrev:Använder den här tråden för en undran om Robert E. Lee:

Det finns många som hävdar att General Lee var emot både slaveriet och utträdet ur unionen. Jag undrar då helt enkelt, var det så? I så fall, varför ställde han upp som överbefälhavare för sydstaternas styrkor? Det var ju dessa frågor som föranledde kriget.

mvh ingmar
Slaveriet var en underordnad fråga fram till 1862, den var egentligen endast aktuell som pincipiell fråga, dvs i form av delstaternas möjlighet till självbestämmande där frågan om frihandel (som sydstaterna eftersträvade) och tullar var viktigare.

Utträdet ur Unionen var också en smula diffust och ingenting som egentligen han diskuteras. Även om Sydstaterna hade vunnit (dvs lyckats utträda) hade troligen konfederationen under Davis varit en synnerligen instabil statsbildning. En del förespråkade nånting liknande dagens EU, en del en strikt konfederation i dess klassiska mening och en del fullständigt självständiga stater med endast ett löst, obundet samarbete. En del hoppades också på att genom kriget få gehör för sin autonomi inom USA. Lee personligen har jag ingen aning om, men han kan ha företrätt den sistnämnda katergorin?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 september 2002, 00:15

Det kan också varit så att Lee helt enkelt - av kärlek för södern helt enkelt ställde upp. Jag menar, alla tyska generaler var givetvis inte nazister och stödde deras politik.

För att riktigt förstå konflikten kanske man också måste betänka det faktum att det faktiskt fanns - och kanske också finns fortfarande - en viss skillnad i kultur och levnadssätt mellan "norra" och "södra" USA.

Medan norra USA dominerades av en begynnande industrialism så dominerades södra USA av platageägarnas enorma gårdar. Det är säkert också här man ska titta lite på grunden till konflikten, istället som man felaktigt alltid påstår att konflikten handlade om slaveriets vara eller icke vara.
Det var - iaf delvis i mitt tycke - också en konflikt där den gamla världen ställdes mot den nya.

Plankt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Plankt » 25 september 2002, 01:12

Onkel Toms Stuga kanske.. den var ju med och startade det lite har ja för mig :roll:

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 september 2002, 02:32

Patrik skrev:Det kan också varit så att Lee helt enkelt - av kärlek för södern helt enkelt ställde upp. Jag menar, alla tyska generaler var givetvis inte nazister och stödde deras politik.
Det behöver ju faktiskt inte vara svårare än så :oops:

/Forsberg

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 25 september 2002, 23:37

Mathias Forsberg skrev:
Patrik skrev:Det kan också varit så att Lee helt enkelt - av kärlek för södern helt enkelt ställde upp. Jag menar, alla tyska generaler var givetvis inte nazister och stödde deras politik.
Det behöver ju faktiskt inte vara svårare än så :oops:

/Forsberg
Ni menar alltså att kärleken till södern vägde tyngre än den påstådda motviljan mot unionsutträde och slaveri? Visst håller jag med om att man som soldat inte nödvändigtvis måste tro på vad man slåss för och jag känner väl till de kulturella skillnaderna mellan sydstaterna och nordstaterna. Men nog kom kriget som en direkt följd av unionsutträdet och nog var väl ändå slaveriet en viktig fråga för sydstaterna (det visade ju sig om inte annat efter kriget)?

Kan det ha varit ett rent yrkesmilitärt val? Jag menar, det var ju (naturligtvis) många officerare som gick över till konfederationens arméer när de bildades. Och Lee hade faktiskt fått erbjudande att slåss för unionen innan han tog kommandot över Norra Virginias armé. Militäryrket var väl det han kunde bäst och varför inte ta chansen när ett jobberbjudande dyker upp så nära hemmet?

mvh ingmar

Lundmanus
Utsparkad

Inlägg av Lundmanus » 26 september 2002, 15:10

Amerikanska inbördeskriget gällde delstaternas självständighet (inklusive rätten att själva besluta om slavfrågan) i förhållande till unionen, varken mer eller mindre.

"Jag vill rädda unionen på bästa möjliga, författningsensliga sätt. Ju förr den nationella auktoriteten kan återställas desto lättare kommer unionen att kunna upprättas. Jag är inte ense med dem som inte vill rädda unionen utan att samtidigt rädda slaveriet. Inte heller är jag ense med dem som inte vill rädda unionen utan att samtidigt förgöra slaveriet. Mitt högsta mål i denna kamp är att rädda unionen och inte att skydda eller förgöra slaveriet. Kunde jag rädda unionen utan att befria en enda slav så skulle jag göra det; kunde jag rädda unionen genom att befria alla slavar så skulle jag göra det. Om jag kunde rädda den genom att befria den ene men inte den andre så skulle jag göra också detta. Allt jag gör eller underlåter att göra för slaveriet och den färgade rasen gör jag i tron, att det kan rädda unionen." (Abraham Lincoln, 1860)

Valiant
Medlem

Inlägg av Valiant » 28 september 2002, 14:12

Slavfrågan må vara underordnad unionsfrågan för krigsutbrottet, men som ideologiskt instrument för att motivera soldaterna var den mycket viktig. Stora och politiskt inflytelserika grupper använde slavfrågan i agitationen. I norr fr.a. kristna humanister, i söder konservativa rasister.
Något schematiskt kan man ju säga att det är två samhällssystem som står mot varandra, söderns plantage-ekonomi mot nordens industrisamhälle. I förlängningen krävde plantage-ekonomin slaveri medan industrin var uppbyggd kring lönearbete.

De flesta, men inte alla (exv general Thomas var från södern men stannade på sin post), av USA:s reguljära generaler, följde sina stater (Lee var ju general i US Army) när unionen sprack. Det fanns säkert tusen och en anledningar bakom varje personligt ställningstagande!!! Lee har väl efter och under kriget deklararet att han såg Virginia som sitt "hemland" mer än någonting annat...

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 26 februari 2004, 13:19

Om ni vill läsa en mycket bra fiktiv bok om Slaget vid Gettysbrug, läs The killer Angels av Michael Shaara

Legoknekten
Medlem

Re: Böcker om amerikanska inbördeskriget

Inlägg av Legoknekten » 26 februari 2004, 17:38

Marcus Wendel skrev: "Civil War: A Narrative" av Shelby Foote
Shelby Footes verk ar en klassiker och standardbok for den som ar intresserad av det amerikanska inbordeskriget.

I min bokhylla kan du finna:

Shelby Foote - Civil War: A Narrative (3 volumer)
Carl Sandberg - Abraham Lincoln: The Praire Years & The War Years
U.S. Grant - Personal Memoirs of U.S. Grant
Mary Chestnut - A Diary from Dixie
H.S. Commager - The Civil War Archive: The History of the Civil War in Documents
Mathew Brady - Illustrated History of the Civil War
Kirchberger - Eyewitness History of the Civil War
Salamander - The Fighting Men of the Civil War

I recommenderar att du inkoper Civil War: A Narrative, A Diary from Dixie, och The Civil War Archive.

Nar det kommer till fragan om Robert E. Lee..... han var motstandare till slaveriet och for ett bevarande av unionen. Dock maste man vara medveten om att pa den tiden var ens lojalitet och nationalkanslan i stor utstrackning bunden till delstaten och inte unionen. Man var i forsta hand en medborgare av ens delstaten och i andra hand en unionsmedborgare. Robert E. Lee var fodd i Virginia och darfor en lojal virginian. han hade slagits for Virginia oberoende pa om delstaten hade stannat i Unionen eller lamnat den.

-vils-
Medlem

hmm

Inlägg av -vils- » 31 mars 2004, 08:53

Jag är väldigt sugen på The Civil War: A Narrative men den kostar 600 bagis, så skulle du Legoknekten beskriva denna bok i mer detalj?

/vils

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 11 april 2004, 15:30

Har också länge tänkt köpa "a narrative", istället för behöva att tjuva hem den gång på gång från biblioteket. Men finns det någon affär i Sverige som säljer den? Vet inte om jag vågar beställa den från utlandet!

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 13 april 2004, 17:57

Jag har beställt ett flertal böcker om Amerikanska Inbördeskriget på http://www.adlibris.se och http://www.bokus.com

Jag sökte på boken och det kom upp en mängd alternativ. Sidorna är svenska och frakten liten.

Hoppas det hjälpte, Angus!

Skriv svar