Förintelsen - hur mycket visste de allierade?
Förintelsen - hur mycket visste de allierade?
Hur låg det till med vetskapen om de nazistiska förintelselägren hos de allierade? När fick de allierade klart för sig vad som pågick? Vidtog man några åtgärder för att försöka förhindra det som skedde?
Man viste väl inte riktig om hur stor omfattningen igentligen var... man kände till koncentrations lägren men inte kunnde man i sin vildaste fantasi tänka sig att man som i en fabrik "effektivt" uttrotade judar.
Man kände till den anti judiska politiken som fans, men det ska tillägas att judar runt omkring i världen inte var så populära, det fans nazistiska inslag i vardagen även i länder som USA. Dock inte alls liknande de som bedrevs i nazi tyskland!
Man kände till den anti judiska politiken som fans, men det ska tillägas att judar runt omkring i världen inte var så populära, det fans nazistiska inslag i vardagen även i länder som USA. Dock inte alls liknande de som bedrevs i nazi tyskland!
En hel del information om vad som pågick kom nog de allierade till känna, men jag tror ingen riktigt kombinerade de olika bitarna av information för att inse i vilken skala nazisterna hade ihjäl folk. Dessutom uppkommer frågan om vad man egentligen kunde göra åt saken; att bomba lägren eller tågen skulle knappast ha haft någon positiv effekt på fångarnas situation. I bästa fall skulle gasningen av dem skjutas upp, men tyskarna var ju inte främmande för att bara skjuta ihjäl judarna eller ha ihjäl dem genom att bara låta dem marschera och svälta ihjäl.
Det man däremot kunde ha gjort skulle ha varit att använda informationen i propagandasyfte, främst mot tyskarna själva. De flesta tyskar visste inte om eller blundade för vad som pågick, och skulle man ha fått den tyska allmänheten övertygad om att judarna kallt höll på att utrotas, skulle säkert den allmänna opinionen ha satt stopp på saken. Däremot är det synnerigen tveksamt ifall man skulle ha lyckats med en sådan propagandakampanj; det var ju strängt förbjudet i Tyskland att lyssna på engelsk radio eller att plocka upp flygblad, och Göbbels skulle säkert ha haft många bra förklaringar om "de allierades sanslösa lögner".
Personligen har jag dock inte sett någon historiker behandla särskilt just detta ämne, utan saken tas ofta endast ytligt upp i böcker med andra teman.
Det man däremot kunde ha gjort skulle ha varit att använda informationen i propagandasyfte, främst mot tyskarna själva. De flesta tyskar visste inte om eller blundade för vad som pågick, och skulle man ha fått den tyska allmänheten övertygad om att judarna kallt höll på att utrotas, skulle säkert den allmänna opinionen ha satt stopp på saken. Däremot är det synnerigen tveksamt ifall man skulle ha lyckats med en sådan propagandakampanj; det var ju strängt förbjudet i Tyskland att lyssna på engelsk radio eller att plocka upp flygblad, och Göbbels skulle säkert ha haft många bra förklaringar om "de allierades sanslösa lögner".
Personligen har jag dock inte sett någon historiker behandla särskilt just detta ämne, utan saken tas ofta endast ytligt upp i böcker med andra teman.
En anledning till att det inte användes i propagandan var att det till stor del var allför otroligt; folk skulle helt enkelt inte tro på det. Det fanns fortarande i minnet olika tidningskampajer under Vk1 som inte folk trodde på, förintelsen skyddades till viss del av att den var så grotesk att folk helt enkelt inte trodde det var sant.JAB skrev:En hel del information om vad som pågick kom nog de allierade till känna, men jag tror ingen riktigt kombinerade de olika bitarna av information för att inse i vilken skala nazisterna hade ihjäl folk. Dessutom uppkommer frågan om vad man egentligen kunde göra åt saken; att bomba lägren eller tågen skulle knappast ha haft någon positiv effekt på fångarnas situation. I bästa fall skulle gasningen av dem skjutas upp, men tyskarna var ju inte främmande för att bara skjuta ihjäl judarna eller ha ihjäl dem genom att bara låta dem marschera och svälta ihjäl.
Nåja, jag lutar mer mot att de civila tyskarna inte skulle brytt sig så mkt om judarna under senare delen av kriget. De brydde sig nog mer om sin egen överlevnad.JAB skrev: Det man däremot kunde ha gjort skulle ha varit att använda informationen i propagandasyfte, främst mot tyskarna själva. De flesta tyskar visste inte om eller blundade för vad som pågick, och skulle man ha fått den tyska allmänheten övertygad om att judarna kallt höll på att utrotas, skulle säkert den allmänna opinionen ha satt stopp på saken.
Bomber Harris strategiska syn att bomba civila mål såsom stora städer med meningen att tyska folket skulle ge upp tror jag var ett mer akut problem för den tyska befolkningen vid den tiden då utrotningen tog full fart.
Är man utbombad så tänker man inte på dem som är ännu värre utsatta.
-
D.Almendares
- Medlem
Såg Charlie Chaplins Diktatorn i lördags.
Den var ju inspelad 1940. Och filmen tar ju upp teman som koncentrationsläger. Så man måste ju ha vetat om koncentrationslägren redan vid den tiden. Fast man kunde nog inte föreställa sig att det utrotades människor i dom.
Väldigt rolig film ialla fall, Göring får heta "Herring".="strömming"
Mvh: erik
Den var ju inspelad 1940. Och filmen tar ju upp teman som koncentrationsläger. Så man måste ju ha vetat om koncentrationslägren redan vid den tiden. Fast man kunde nog inte föreställa sig att det utrotades människor i dom.
Väldigt rolig film ialla fall, Göring får heta "Herring".="strömming"
Mvh: erik
Lite OT kuriosa:Såg Charlie Chaplins Diktatorn i lördags.
Diktatorn ska visst ha varit en av Hitlers favoritfilmer. Filmen var naturligtvis förbjuden för tysklands allmänhet, men Hitler kunde rekvirera den fån Göbbels propaganda ministerium. Detta gjorde han ett flertal gånger. Scenen där Mussolini och Hitler tävlar om att pumpa upp sin stol högst ska visst ha genererat hysteriska skrattanfall hos fuhrern.
Att man kände till lägren är självklart, men det borde vara högst orimligt att man visste eller hade någon starkare misstanke om vad som egentligen föregick. Om ens någon, så måste det röra sig om väldigt få som frigivits eller lyckats fly dessa läger för att sedan få möjlighet att trovärdigt informera om omständigheterna. Samma gäller eventuella desertörer.
Jag tror inte heller att någon underrättelsetjänst lyckades eller ens hade motiv att penetrera organisationen.
De historier som florerade bland flyktingar eller ännu icke deporterade, om att en omedelbar död väntade dem i KZ, tror jag (hur sanningsenliga de än var) var fabricerade eller rent spekulativa.
Däremot har för mig att engelsmännen lyckades knäcka tyskarnas koder och därmed fick möjlighet att avlyssna radiotrafik från lägren. Så vitt jag förstår innehöll denna trafik inte tillräcklig information för att dra några vettiga slutsatser.
Å andra sidan kan ju denna beskrivning vara något friserad, då beslutsfattarna sedermera har haft all anledning att dölja att man eventuellt vetat mer än så.
Jag tror inte heller att någon underrättelsetjänst lyckades eller ens hade motiv att penetrera organisationen.
De historier som florerade bland flyktingar eller ännu icke deporterade, om att en omedelbar död väntade dem i KZ, tror jag (hur sanningsenliga de än var) var fabricerade eller rent spekulativa.
Däremot har för mig att engelsmännen lyckades knäcka tyskarnas koder och därmed fick möjlighet att avlyssna radiotrafik från lägren. Så vitt jag förstår innehöll denna trafik inte tillräcklig information för att dra några vettiga slutsatser.
Å andra sidan kan ju denna beskrivning vara något friserad, då beslutsfattarna sedermera har haft all anledning att dölja att man eventuellt vetat mer än så.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt: