Operation Polarräven
Operation Polarräven
Satt och småbläddrade i Populärhistoria häromdagen på tåget och fastnade för en artikel som bland annat tog upp Hitlers invasionsplaner av Sverige - om så behövdes. "Operation Polarräven" skulle den från 1943 kallats...
Någon som vet mer om denna och övriga planer för ett eventuellt tyskt övertagande av Sverige?
Man har hört så många lösryckta trådar genom åren: Allt från Speers berättelser om fallskärmstrupper i centrala Stockholm till V 2 angrepp mot Sverige våren 1945, så jag söker en liten längre redogörelse - om någon kan ge mig denna.
Tack på förhand.
Olov
Någon som vet mer om denna och övriga planer för ett eventuellt tyskt övertagande av Sverige?
Man har hört så många lösryckta trådar genom åren: Allt från Speers berättelser om fallskärmstrupper i centrala Stockholm till V 2 angrepp mot Sverige våren 1945, så jag söker en liten längre redogörelse - om någon kan ge mig denna.
Tack på förhand.
Olov
Hur beskrivs denna, i din tidning? Vilka källor anges?"Operation Polarräven" skulle den från 1943 kallats...
Jag har för mig att jag läst i dylika media om andra kodnamn för eventuella planer för invasionen av Sverige. Jag tror inte dessa historier är speciellt trovärdiga.
Konstigt att ingen mer kunnig intresserar sig för denna tråd.
- svarta gardet
- Medlem
Ang invasionen av Sverige...
Det finns en bok som också handlar om att Tyskarna ska invadera Sverige genom Värmland den heter Hönsen värper små ägg i år
av Bernt Andersson Där står det varför Tyskarna inte invaderade Sverige och hur dom lurade den Tyske Överbefälhavaren över Norge General Falkenhorst.
Vad som är snt eller osant vet ej jag men vissa saker vet jag är sant i boken har själv sett vissa saker.
Som alla vet så är det alltid vinnarna som skriver historien....
av Bernt Andersson Där står det varför Tyskarna inte invaderade Sverige och hur dom lurade den Tyske Överbefälhavaren över Norge General Falkenhorst.
Vad som är snt eller osant vet ej jag men vissa saker vet jag är sant i boken har själv sett vissa saker.
Som alla vet så är det alltid vinnarna som skriver historien....
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Ang invasionen av Sverige...
Bara ett litet påpekande för de som letar efter boken: författaren stavar sitt förnamn Berndt.svarta gardet skrev:Det finns en bok som också handlar om att Tyskarna ska invadera Sverige genom Värmland. Den heter Hönsen värper små ägg i år av Bernt Andersson
- Wolfblitzer
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Wolfblitzer
- Medlem
Jag kanske läste fel dåMartin Lundvall skrev:Låter ju oehört hemligt.Wolfblitzer skrev:.....att planen hette "Fall Schweden".Är inte tanken med kodnamn att fienden inte ska veta vad som avses?
/Martin
Och jo, det är visst hemligt
-
Von Nilsson
- Medlem
Hittade ett gammal inlägg om den tyska invasionsplanen mot Sverige som skulle ske 1943!
viewtopic.php?t=7372&start=0&postdays=0 ... highlight=
Står även lite på denna sida...
http://www.smb.nu/pos/02/04a_beredskapsserien.asp
Mvh//Von Nilsson
viewtopic.php?t=7372&start=0&postdays=0 ... highlight=
Står även lite på denna sida...
http://www.smb.nu/pos/02/04a_beredskapsserien.asp
Mvh//Von Nilsson