"Mitt kvinnohat är utan gräns. Förbättra kvinnan, eller låt mig fritt få trampa hennes huvud under min häl"
Så sade st Klemens av Alexandria på 200-talet. Kan jag få fler exempel på de gamla kyrkofädernas åsikter om kvinnan?
/DK M
Kyrkofädernas kvinnoförakt
- Djinghis Khan
- Medlem
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag kan ge dig många exempel på kvinnoförakt från kyrkans sida i dagens samhälle. Fast vad ska det tjäna till? Det räcker med att se på den katolska kyrkans agerande angående preventivmedel med mera och vad det får för följder för framförallt kvinnor i 3:e världen. Ett annat äldre exempel är att i Bibeln är kvinnor gravt underrepresenterade bland de som utför goda gärningar eller mirakel.
/Martin
/Martin
Framför allt predikar de sexuell avhållsamhet utanför äktenskapet, och det drabbar väl män i precis lika hög grad som kvinnor, såvitt jag kan se. Men det har däremot ingenting med trådens ämne att göra.Martin Lundvall skrev:Det räcker med att se på den katolska kyrkans agerande angående preventivmedel med mera och vad det får för följder för framförallt kvinnor i 3:e världen
Re: Kyrkofädernas kvinnoförakt
Ur en utläggning över 1 Mos 1:27-31 av Gregorius av Nyssa (ca 334-394), en av de främsta av kyrkofäderna:Djinghis Khan skrev:Kan jag få fler exempel på de gamla kyrkofädernas åsikter om kvinnan?
"Till man och kvinna skapade han dem. Dessa ord står där för att ingen skall tro, att Guds avbild bara gäller mannen. Kvinnan är lika mycket som mannen skapad till Guds avbild. [...]
Deras natur har samma heder, samma dygder, samma kamp och får samma dom. Kvinnan kan inte säga, att hon är svag. Kroppslig svaghet kan vara själens styrka. Hon har inte fått vekheten för att vara svag utan för att bättre kunna visa medlidande, uthållig ståndaktighet och vara outtröttlig i sina vakor. Vilken mans natur kan tävla med en kvinna, som uthärdar allt i sitt liv? När kan en man bli lik en kvinna i uthållig fasta, ivriga böner, rikliga tårar och villighet att göra gott?"