På västfronten intet nytt - filmen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

På västfronten intet nytt - filmen

Inlägg av Anton Severin » 28 mars 2004, 16:21

Är det någon som vet var man kan få tag på
filmatiseringen av E. M. Remarque's
På västfronten intet nytt från 1930?
Im Westen nichts Neues tror jag orginaltiteln är.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 28 mars 2004, 17:26

Jag köpte den på Ginza för många år sedan men den verkar ha utgått ur sortimentet...

Men de har den "nya" versionen från 1979 på DVD.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: På västfronten intet nytt - filmen

Inlägg av B Hellqvist » 28 mars 2004, 18:51

Anton Severin skrev:Är det någon som vet var man kan få tag på
filmatiseringen av E. M. Remarque's
På västfronten intet nytt från 1930?
Im Westen nichts Neues tror jag orginaltiteln är.
Originaltiteln är "All Quiet On the Western Front", då filmen är amerikansk.

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 29 mars 2004, 09:47

Det stämmer "All Quiet on the Western Front" är orginaltiteln på filmen och "Im Western Nichts Neues" är orginaltiteln på boken.

E. M. Remarque Im Western Nichts Neues

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 29 mars 2004, 14:46

Är den filmen bra??

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 29 mars 2004, 14:51

Versionen från 1930 är mycket bra men hopplöst föråldrad idag.
Den från 1979 är ingen höjdare, i stort sett en ren kopia på 1930 års film fast med mycket sämre skådespelare. När den kom så var nog stridsscenerna rätt hyfsade men idag känns det lite tamt.

Det borde göras en ny film om WW1 som skildrar striderna ordentligt, den tekniken som användes i Saving private Ryan och Band of brothers borde funka utmärkt till att göra WW1 rättvisa.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 29 mars 2004, 22:09

Det borde göras en ny film om WW1 som skildrar striderna ordentligt, den tekniken som användes i Saving private Ryan och Band of brothers borde funka utmärkt till att göra WW1 rättvisa.
Bataljon Saknad utspelar sig under WW1 , Finns en nyversion som kom ut för något år sedan. Finns även en mycket äldre version av Bataljon Saknad , Tror att dom dom flesta soldaterna i filmen faktiskt spelades av dom själva och inga skådespelare.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 29 mars 2004, 22:43

Har inte sett den gamla versionen, bara den "nya" och gillar den inte så bra, den lider av "USA är den största och bästa makten på jorden syndromet". USA:s armé under WW1 var mest bara en massa folk som snabbutbildats att springa mot kulsprutor och dö snyggt :D , inte att utföra sådana strider som visas i filmen.

Men man får hålla tummarna att det dyker upp en bra film nån dag.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 mars 2004, 23:52

maal skrev:Har inte sett den gamla versionen, bara den "nya" och gillar den inte så bra, den lider av "USA är den största och bästa makten på jorden syndromet".
Gör den???
Tycker inte alls den glofierera US Army direkt, eller någon annan armé för den delen utan beskriver kriget förhållandevis bra.
maal skrev:USA:s armé under WW1 var mest bara en massa folk som snabbutbildats att springa mot kulsprutor och dö snyggt :D , inte att utföra sådana strider som visas i filmen.
Konstigt då filmen faktiskt är baserad på en verklig händelse. :roll:

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 mars 2004, 00:17

Verklig händelse...jaja, det är ju segraren i kriget som skriver historian om det.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 mars 2004, 00:25

maal skrev:Verklig händelse...jaja, det är ju segraren i kriget som skriver historian om det.
Känns det här argumentet igen från debatten rörande "Band of Brothers"?
Varför dyker detta påstående alltid upp när tyskarna får pisk i någon film... :roll:
Om du nu sitter med fakta som motsäger händelseförloppet i filmen så ge oss det gärna...

Om nu segraren skrev historien borde de väl isf struntat i den del där de blev beskjutna av sitt eget artilleri. :roll:

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 mars 2004, 00:45

Har inget emot filmer där tyskarna får pisk eftersom det var så det var. Det är bara det att jag avskyr den amerikanska historiebeskrivningen. Om man till exempel tittar på den genomamerikanska kanalen Historychannel (något som förövrigt bör undvikas) och deras program om WW1 så kan man tro att de vann kriget åt de allierade alldeles själva. Visst kom amerikanerna med mycket förråd och annat nödvändigt för krigsinsatsen men som soldater var de mycket underlägsna tyskar, fransmän. engelsmän, belgare och alla andra på västfronten.

Istället för att lyssna på de som varit med i kriget sedan 1914 rusade amerikanerna rätt in i döden, så till vida stämmer filmen och att artilleri besköt egna trupper inträffade ofta. Det som stör mig mest är den "hurtiga" känslan hos amerikanerna och att tyskarna framställs som fanatiska vrålande idioter (samma syndrom som i Saving private Ryan).

Men det är bra att det görs filmer om WW1, finns alldeles för få.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 mars 2004, 00:53

maal skrev:Har inget emot filmer där tyskarna får pisk eftersom det var så det var. Det är bara det att jag avskyr den amerikanska historiebeskrivningen. Om man till exempel tittar på den genomamerikanska kanalen Historychannel (något som förövrigt bör undvikas) och deras program om WW1 så kan man tro att de vann kriget åt de allierade alldeles själva. Visst kom amerikanerna med mycket förråd och annat nödvändigt för krigsinsatsen men som soldater var de mycket underlägsna tyskar, fransmän. engelsmän, belgare och alla andra på västfronten.
Fast nu var det iofs inte det vi talade om...
maal skrev:Det som stör mig mest är den "hurtiga" känslan hos amerikanerna och att tyskarna framställs som fanatiska vrålande idioter (samma syndrom som i Saving private Ryan).
Jag tycker iofs liknelsen mellan SPR och Bataljon Saknad är lite underlig då SPR är en rent fiktiv historia medan Bataljon Saknad "baseras" på en verklig händelse.
Att jänkarna var hurtiga (vilket de också ansågs vara av sina allierade) kan iofs berott på att de inte än upplevt samma elände som fransmän/britter och därför såg på kriget på ett något mer "hurtigt" sätt.
Senast redigerad av 1 Patrik, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 mars 2004, 01:21

Det jag menade var att jag inte riktigt gillar hur amrikaner beskriver sina insatser i WW1.

Tycker det är lite märkligt att det inte har gjorts fler filmer om WW1, vore trevligt om det kommer en med kameratekniken från SPR och BoB men med känslan från Das Boot eller Tunna röda linjen.

Det jag menar med tyskarna i mitt inlägg har inget med handlingen att gör,det är hur de framställs, har svårt att tro att de alltid skrek på varandra och sprang planlöst hit och dit. :-)
Senast redigerad av 1 maal, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 mars 2004, 01:34

maal skrev:Har inte sett den gamla versionen, bara den "nya" och gillar den inte så bra, den lider av "USA är den största och bästa makten på jorden syndromet". USA:s armé under WW1 var mest bara en massa folk som snabbutbildats att springa mot kulsprutor och dö snyggt :D , inte att utföra sådana strider som visas i filmen.

Men man får hålla tummarna att det dyker upp en bra film nån dag.
Uhm... förekommer det några amerikaner överhuvudtaget i filmen? Bortsett från skådespelarna, förstås... :wink: Vill minnas att det bara var tyskar och fransmän, så varifrån du får dina jänkare?

Skriv svar