Henning Mankell/ Kurt Wallander

Marco
Medlem
Kontakt:

Henning Mankell/ Kurt Wallander

Inlägg av Marco » 8 januari 2004, 15:35

Hej!

Har ni läst några av Henning Mankells böcker?

Själv har jag läst två av hans böcker, "Hundarna i Riga" och "Mördare utan Ansikte", som handlar om polisen Kurt Wallander.

Skall idag börja på tredje boken i serien "Den vita lejonninan".

Filmerna som har gjorts av böckerna om Kurt Wallander är också mycket bra! Jag har beställt en [ Hundarna i Riga ] men som typiskt har Åhlens tapat bort den. :roll:

De filmer som jag har är "Den 5:e Kvinnan" och "Mannen som log".

Vad tyckte ni om böckerna [ filmerna ]?

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 9 januari 2004, 18:53

Har läst alla och tycker att "steget efter" är överlägset bäst. Annars tycker jag att resten är likvärdiga(mkt bra) med några undantag. Absolut sämst var "brandvägg", som verkligen var kass. Mannen som log var inget vidare heller och Filmen/tv-serien var sämst!

Mvh Axel :)

commuter
Medlem

Inlägg av commuter » 10 januari 2004, 18:37

Tycker fortfarande att "Mördare utan ansikte" är bäst. Historien om två rånmördade gamlingar på skånska landsbygden känns mest verklig. Sen blir det nära nog james Bond-historier av det hela - Afrika, grymma rika män, kvinnliga seriemördare....Som historier givetvis oerhört kompetent berättade, men har haft svärare att ta dem till mig..

/Calle

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 10 januari 2004, 19:25

Jag har endast läst som sagt två böcker och håller på att läsa den tredje.

Mördare utan ansikte, var bra och realististisk i dagen Sverige.
Att lösningen var så enkel gjorde boken bra.
Tex. att hästen hade fått hö, var en stor frågga för Wallander, som till slut fick ett enkelt och lätt svar.

Hundarna i Riga, var också bra och jag blev nästan rädd när jag läste den.
Men det känndes lite orealistisk, en svensk polis man från en lite stad sickas till forna Sovjet ensam och inte tex. en tjänste man från UD med honom. Annars så var det bästa delen av boken slutet på Köpcentrumet i Riga.

Filmerna som jag sett är "Den 5.e kvinnan" och "Mannen som log", personligen gillade jag mera "Den 5.e kvinnan", den var bättre gjort och var längre. Men hade väldigt lite av Wallanders egna problem med sig.

Sen igen var "Mannen som log" inte så bra, lite lätt gjord och inspellat på två timmar, men sen igen var det så att den hade med sig Wallanders egna grubbel osv.

Ett stort plus med "Mannen som log" var att man hade valt bra musik med i filmen.

Nu håller jag på att läsa "Den vita lejoninnan"

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 14 januari 2004, 23:06

Synd att du inte läst böckerna innan du sett filmerna.
Filmerna är rena misshandeln på böckerna. Det är hemskt. Blev riktigt arg när jag såg Den femte kvinnan och Villospår, men värst var det i Mannen som log. FRUKTANSVÄRT!

Villospår är en av de absolut bästa böcker jag har läst, om inte den bästa. I filmerna gör de om precis ALLTING. Det handlar bara om Wallanders privatliv och Martinsson, Hanson och Svedberg får inget utrymme alls, trots att det är så i böckerna.

Böckerna är helt sinnessjukt bra. Filmerna är ett skämt.

Jag har läst
Mördare utan ansikte
Mannen som log
Villospår
Den femte kvinnan
Steget efter
Brandvägg
Pyramiden

Pyramiden och Brandvägg var de sämsta. Mördare utan ansikte var inte jättebra heller, men fortfarande bra.

Villospår, Den femte kvinnan och Steget efter är Mankell i sitt essé.
Jag anser att Villospår är bäst där, Steget efter är ett steg efter ( :) ) och Den femte kvinnan är inte i riktigt samma skyhöga klass som de övriga två.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 15 januari 2004, 16:03

Synd att du inte läst böckerna innan du sett filmerna.
mm, jag vet, men jag tänker nog läsa böckerna fast jag sett filmerna.
Wallanders personliga grubbel är det bästa i böckerna och hans betende.
taget ur Hundarna i Riga skrev:Men vid det tredje hotellet, mer förfallet och motbjudande än något av de tidigare, var ytterporten olåst och han steg in i en reception där en man satt och sov med huvudet lutat mot ett bord och en halvtom brännvinsflaska låg vid hans fötter.
Wallander skakade liv i mannen, viftade med det pass han hade fått av preuss, och fick verkligen en rumsnyckel i sin hand. Han pekade på brännvinsflaskan, la en svensk hundra lapp på disken, och tog med sig den.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 16 januari 2004, 18:47

Efter att ha kollat på filmen "Hundarna i Riga" kan jag säga att den sög :roll:

Filmen var som sagt så dålig, om man hade hittat på egna grejer i den och den motsvarade typ 40% med boken :cry:

Bla. Hade Baibas vän Upitis blivit Goblat i filmen, och sen hade man hittat på en egen svensk-lettisk polis som var polis i Ystad.

Dessutom åkte Wallander inte änns först ensam till Lettland, utom Svensk-letten var med honom.

Sen hade man förstås gjort filmen mkt lätt med att man hittade plötsligt en papperslap var det stog lettiska på i flotten[ som man glömde på stranden, och som stals därifrån...]

Det sämsta i filmen var det att man inte änns svarade på fråggorna "Vad innehöll röda mappen" och "Varför mördades männen"?

Dåligt......

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 24 januari 2004, 13:51

SVT spelar in filmer om Wallander
Nu har Sveriges Television fått rättigheterna till att spela in de tre återstående böckerna i Henning Mankells Wallander-serie - "Steget efter", "Brandvägg" och "Pyramiden".
- För Sveriges Television är det viktigt att satsa på kvalitet i alla dramagenrer. Filmatiseringarna av Mankells omåttligt populära böcker är en sådan, säger Gunnar Carlsson, genrechef för drama.
I huvudrollen som poliskommisarie Kurt Wallander ser vi som vanligt Rolf Lassgård.
"Steget efter" spelas in i sommar och har premiär på bio i början av 2005.
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 09,00.html

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 31 januari 2004, 17:57

edited.
Senast redigerad av 1 M. Wittmann, redigerad totalt 4 gånger.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 31 januari 2004, 19:52

cortex skrev:
Fick man ju svar på.
Männen mördades ju för att de visste för mycket. Först Gustav, efter besöket hos Alfred, va? Och sen Sten, eftersom han kanske visste vad Gustav visste, om den här verksamheten om att folk illegalt säljer organ osv.

Den röda mappen innehöll ju hela utredningens material. Han gav den med flit till en journalist som skulle sprida ut hela skiten. Sen sa ju han (Kurt) något i stil med att "det är inte min mapp", som tecken på att han inte ska få skulden för det...

Som sagt, läs boken. Jag blev skitarg när jag såg Mannen som log, för det är fan inte samma story som boken. Slutet gjorde mig jättesur.
Tyvär så har du fattat fel :P Om du läser långsamt så ser du en viktig sak :D
Efter att ha kollat på filmen "Hundarna i Riga" kan jag säga att den sög

Jag skriver alltså om i inlägget om filmen Hundarna i Riga som var mkt dålig som film!

//Martin

ps. Jag läser just nu Mannen som log, och jaap den är 100% bättre än filmen!

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 4 februari 2004, 01:03

Oj!

Förlåt! :)

Jag såg bara "röda mappen" och tänkte att du menade slutet på filmen Mannen som log.

Nåja, jag tar bort mitt inlägg!

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 15 februari 2004, 18:53

cortex skrev:Oj!

Förlåt! :)

Jag såg bara "röda mappen" och tänkte att du menade slutet på filmen Mannen som log.

Nåja, jag tar bort mitt inlägg!
Mannen som log var helt okeay som bok!

Har märkt att Mankell skriver (vad jag hört) mycket om hur Väst världen utnytjar fattoga världen ( Mannen som log, Villospår).

Det stog nångon i nån tidning att Mankell sagt att han är en "vänster människa"...

Annars så här är top rank på böckerna som jag läst:

1) Den vita Lejoninnan
2) Hundarna I Riga
3) Mördare utan ansikte
4) Mannen som log

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 19 februari 2004, 12:10

Vad heter boken där någon försöker bränna ner en flyktingförläggning?

Jag tycker Mankell är kass, visserligen har jag bara läst en av hans böcker men huvudkaraktären är så osympatisk att jag blev avskräckt för all framtid.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 27 februari 2004, 22:11

Raskolnikov skrev:Vad heter boken där någon försöker bränna ner en flyktingförläggning?

Jag tycker Mankell är kass, visserligen har jag bara läst en av hans böcker men huvudkaraktären är så osympatisk att jag blev avskräckt för all framtid.
Mördare utan Ansikte

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 26 mars 2004, 16:15

Såg nyligen ett inslag på Kulturnyheterna (tror jag det var) att man skall börja spela in en serie avsnitt som inte skall bygga på böckerna utan skall ta vid efter den sista boken. Kurt Wallander skall heller inte spelas av Rolf Lassgård, då han som Mankell uttryckte det var kopplad till filmatiseringarna av böckerna.

//MK

Skriv svar