Svenskarna i Kongo

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 11 oktober 2003, 12:18

Wolfblitzer skrev:Har hört att när Svenskarna kom med flyget och gick ut från det var det fullt krig bara 100m därifrån men Svenskarna som inte var vana med krig gick ut och började räkna så alla hade kommit ut! 8O
Kan det inte varit så att det var väldigt vana? Tankarna far till karolinerna :lol:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 15 mars 2004, 16:18

hur många svenskar stred i kongo igentligen?

hur många av dom stupade?

Vad gick hela kongo-krigs-grejsemojsen ut på igentlig

undrar erik...

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 16:23

Gröfaz skrev:hur många svenskar stred i kongo igentligen?

hur många av dom stupade?

Vad gick hela kongo-krigs-grejsemojsen ut på igentlig

undrar erik...
Här har du lite om Konflikten i Kongo och svaren på dina frågor :)

http://medlem.spray.se/superswede/F22/fn_i_kongo.htm

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 mars 2004, 16:56

Wolfblitzer skrev:Har hört att när Svenskarna kom med flyget och gick ut från det var det fullt krig bara 100m därifrån men Svenskarna som inte var vana med krig gick ut och började räkna så alla hade kommit ut! 8O

Och i näst senaste Pennan & Svärdet står det om medaljer. Läs om Svensken som hade blivit skadad och räddade en mer skada kamrat OCH sin bazooka. I USA hade soldaten fått typ MOH men nu är det ju SVerige så han fick inte nåt tror jag, kanske en eloge... :wink:
Några fick väl Vasamedaljer? Det var väl inte någon som blev "Riddare av Vasaorden", men Vasamedaljen delades väl ut till flera soldater som tjänstgjort i Kongo?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 15 mars 2004, 17:12

Har skrivit några uppsattser i ämnet, Statsvetenskap A+B.

Ge några livstecken ifrån er så skall jag leta reda på dessa och lägga upp.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 15 mars 2004, 19:23

J.K Nilsson:

Jag är väldigt intresserad av att få läsa dessa uppsatser, eftersom jag fascineras av ämnet. Lägg gärna upp dem på internet eller maila dem till mig på eriksson-bjorn@telia.com.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 15 mars 2004, 21:53

Lämna e-post om ni är intresserade.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 21:57

jag tar gärna ett exempel
nilsson_olof@yahoo.se
MVH
Olof

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 16 mars 2004, 12:09

Skicka e-post addresserna till mig som personligt meddelande, så spar vi utrymme för diskussionen i forumet.

J.K Nilsson

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 19 mars 2004, 20:58

Finns en bok om "Flygande tunnan" med ett långt kapitel om dess framfart i Kongo, en del bilder även färg. Jag föreslår att ni besöker biblioteket och tittar efter böcker om detta plan.
Tror det var Indiska, Iranska och Svenska plan i Congo på den tiden,
Tunnan ansågs bäst och mest "fältmässig".

Användarvisningsbild
Roary
Medlem

Inlägg av Roary » 20 mars 2004, 16:13

För övrigt så var åren i kongo de sista för tunnan, de tunnan som användes där förstördes på plats när svenskarna lämnade kongo. Det har skrivits mycket om tunnan i kongo, planet var som tidigare sagt mycket bra, men det var även piloterna. Vill minnas att i boken "att flyga är att leva" står det något citat om "galna svenskar som flyger över jungeln i de där skrothögarna".

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 mars 2004, 17:13

Roary skrev:För övrigt så var åren i kongo de sista för tunnan, de tunnan som användes där förstördes på plats när svenskarna lämnade kongo. Det har skrivits mycket om tunnan i kongo, planet var som tidigare sagt mycket bra, men det var även piloterna. Vill minnas att i boken "att flyga är att leva" står det något citat om "galna svenskar som flyger över jungeln i de där skrothögarna".
Nej. :) I Kongo användes J29B och S29C, några av dessa förstördes. I Sverige flög man J29F några år till. En av tunnorna i Kongo kvaddades av en gästande flyggeneral (kan ha varit överste, Lennart Peyron var det i alla fall). Och skrothögar var de aldrig, planen var på intet vis uttjänta utan överflödiga då FV hemma bestod av Fpl 32, 34 och 35 i stridslinjen. Många myter som florerar tydligen... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 mars 2004, 20:31

Kommer inte riktigt ihåg om det var i "Flyget på Frösön" det stod om förstörandet av flygplanen. Bertil maskinerna (J29B) sprängdes på plats i Kongo efter att användbar UE (UtbytesEnheter) såsom flyginstrument och motordetaljer omhändertogs. Cesarflygplanen (S29C) flögs hem till Sverige då vi behövde spaningskapaciteten hemma.

J29F flögs i några år till hemma.

J.K Nilsson

Rättade en parantes

Användarvisningsbild
yxgubbe
Medlem

Inlägg av yxgubbe » 26 mars 2004, 01:15

Gutekrigaren skrev:
Roary skrev:Vill minnas att i boken "att flyga är att leva" står det något citat om "galna svenskar som flyger över jungeln i de där skrothögarna".
Nej. :) I Kongo användes J29B och S29C, några av dessa förstördes. Och skrothögar var de aldrig, planen var på intet vis uttjänta utan överflödiga då FV hemma bestod av Fpl 32, 34 och 35 i stridslinjen. Många myter som florerar tydligen... ;)
Mvh Petter
Citatet från boken var nästan rätt; det lyder "Svenskarna kan inte vara kloka som flyger över djungeln i de där enmotoriga rishögarna". Det syftar på de svenskar som tillhörde UN Light Aircraft Squadron, och som flög omkring i hårt slitna enmotoriga surplusmaskiner av typen de Havilland Otter och Beaver.

FN-styrkorna använde sig av följande flyg:
English Electric B(1)58 Canberra [Indien]
AMI F-86E(M) Sabre [Italien]
de Havilland DHC-2 Beaver [Kanada]
de Havilland DHC-3 CC-123 Otter [Kanada]
Douglas C-47 Dakota [Italien]
North American F-86F Sabre [Iran]
North American F-86F Sabre [Etiopien]
Saab J 29B Tunnan [Sverige]
Saab S 29C/E Tunnan [Sverige]
samt helikoptrar [Norge]

Dessutom användes
Douglas DC-6B Super Cloudmaster [Sverige]
Fairchild C-119 Flying Boxcar [Italien]
men jag har inte fått fastslaget att dessa var med FN-märkning.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 mars 2004, 01:29

Intressant lista! För att förtydliga bara: Citatet gällde alltså inte Tunnorna. :)

Förresten, var har du fått versionen S29E ifrån? :) Några Spaningstunnor modifierades med ny vinge om jag inte minns fel, men ny beteckning fick de inte. Och var de helt säkert i Kongo?

Mvh Petter

Skriv svar