Hitler och Stalin - lika som bär?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 22 mars 2004, 10:53

http://www.rathergood.com/laibach/
Kommunistkatter som sjunger tyska slagord. Nazism och kommunism i en skön (?) förening? Eller bara en kul grej. Skåda och döm. Slå på ljudet till datorn först bara, utan ljud är det inget kul. :lol:

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 22 mars 2004, 11:40

Löwe skrev:http://www.rathergood.com/laibach/
Kommunistkatter som sjunger tyska slagord. Nazism och kommunism i en skön (?) förening? Eller bara en kul grej. Skåda och döm. Slå på ljudet till datorn först bara, utan ljud är det inget kul. :lol:
Laibach driver med alla former av extremister och nej det är inget skämt, iofs är videon rolig.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 mars 2004, 15:19

Visserligen kan väl länken uppfattas som smårolig, men den passar bättre i Loungen (som är nerlagd!) än här enligt mig.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 23 mars 2004, 02:17

Nu skall även jag vara OT. Snygg intern uppgörelse mellan oss vänsterfolk där :D Men jag har inte riktigt förlåtit det där utlämnandet av ett privat PM.

jason71
Medlem

Re: Hitler och Stalin - lika som bär?

Inlägg av jason71 » 2 maj 2004, 05:35

B Hellqvist skrev:I en artikel i DN:s kulturbilaga tar Staffan skott upp likheterna mellan nazismen, fascismen och kommunismen i fråga om praktisk syn på maktens (miss)brukande. Nu kommer säkerligen kommunister och annat löst vänsterfolk att indignerat hävda att kommunismen minsann är en humanistisk samhällssyn, men vi har ju bara praktiska resultat att jämföra med, inte de teoretiska "arbetarnas paradis" som aldrig blivit av...
Hitler och Stalin var så lika att de startade förintelsekrig med varandra. Att Hitlers nazism stod kommunismen nära kan man beskåda i hans bok där han utmänmner sovjet till den ideologiska dödsfienden. Nazismen var så lik kommunismen att nazisterna slogs med dem var och varannan dag på gatorna och tog livet av kommunisterna i sina "arbetsläger". Att Sovjets hat mot "fascisterna" lyste med sin frånvaro kan man ju skåda när unionen vällde in nazityskland och på ett mycket civiliserat och snällt sätt behandlade sina fiender. Man kan också beskåda likheterna när Mussolinis Fascister med överdimensionerat våld slår ned arbetarna, när fackföreningar förbjuds, etc, etc... Likheten är också slående när man slår upp att fascismen är kommunismens dödsfiende, etc, etc...

Man kan nog hitta likheter i allting om man söker tillräckligt noga. Hörde t ex en person med starka högeråsikter indignerat utropa att Nationaldemokraterna absolut inte är högerextremister utan vänsterextremister. Men när jag läste igenom en broschyr av ND märket jag att de ville starta folkbildningskampanj för att frossa i kommunismens ondska. Vilket extremtvänsterparti skulle vilja göra det om jag får fråga?

Sedan unnar jag förstås folk att tycka att vänsterfolk är onda och hemska om de nu känner för det. Men de bör ju i så fall lära känna sina motståndare och vad de egentligen stå för och inte famla i blindo. George Orwell kunde med sin roman "1984" utdela ett dråpslag mot kommunismen just för att han visste i detalj vad kommunismen stod för. Det skulle ingen modern skribent på DN klara av eftersom de skapat sig en fantasibild av kommunismen som inte stämmer med verkligheten. Därför skjuter de ovanför målet, och det bästa de kan prestera är någon slags uddlös propaganda.

Kommunismen förtjänar att kritiseras hårt, men det kan endast de göra som vet något om den. Personer som inbillar sig att kommunismen är en slags nazism tycker jag i stället borde satsa på att utbilda sig i stället för att skriva artiklar i tidningar.

jason71
Medlem

Re: Hitler och Stalin - lika som bär?

Inlägg av jason71 » 2 maj 2004, 05:39

jason71 skrev: Kommunismen förtjänar att kritiseras hårt, men det kan endast de göra som vet något om den. Personer som inbillar sig att kommunismen är en slags nazism tycker jag i stället borde satsa på att utbilda sig i stället för att skriva artiklar i tidningar.
Så vill jag dessutom inflika att jag ogillar nazism, fascism och kommunism. På den politiska skalan står jag ungefär i mitten. Jag har dock en humanistisk läggning, vilket ibland placerar mig något till vänster. I vissa frågor däremot (t ex försvarsfrågor, polisväsende och liknande) står jag till höger.

Användarvisningsbild
ShooriK
Ny medlem

Inlägg av ShooriK » 9 maj 2004, 23:27

Jag skulle vilja påpeka... att Lenin hann alldrig genomföra allt han ville i Soviet han dog ju bara 4 år efter revolutionen.. igentligen skulle trotski ta över efter han ... Trotski var den som lenin igentligen ville ha som sin tronföljare om jag får uttrycka mig så.
Jag vet att kommunismen har fått ett dåligt rykte men jag tycker att det är på grund av stalin. Vem vet hur soviet skulle se ut om stalin inte tog över...
Jag har bott i ukraina under soviet tiden och jag vill säga att det var inte så dåligt som alla säger ... det var i alla fall bättre än vad vi har nu.
Idag skäms jag bara över ryssland och hela det gamla soviet ... man öppnar tidningen och man blir gråtfärdig.
Under kommunismens tid hade jag i alla fall ett land jag kunde vara stolt över

Användarvisningsbild
ShooriK
Ny medlem

Inlägg av ShooriK » 9 maj 2004, 23:33

Det e skönt att se att det finns andra kommunister på forumet :D...

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 16 maj 2004, 21:52

Jag håller med om att man hade det bättre för man kunde tillexempel gå på Röda torget vid midnatt utan att vara rädd vilket är omjöligt idag.
Folk har knappast fått det bättre tvärtom arbetslöheten har ökat gamla männikors besparningar blev värdelösa.
Som tur va har mina släktingar i Tatarstan det relativt bra eller till och med bra.
I för sig får min farmor och farfar leva på 3000 kr i månaden men det är kanska mycket i Ryssland idag.
En fråga är du Ryss eller Ukrainare och vad anser du om krimtatarer.

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 16 maj 2004, 22:50

Vad gäller de senare inläggen i tråden tycker jag att det är konstigt att all denna tvivelaktiga kommunistromantik får blomma fritt här på forumet.

Tänk om en liten tokstolle skulle komma förbi med en liten liten svastika, vad bannor han skulle få...

Men det beror väl på det som jason uttryckte ovan, "men jag är humanist och därför till vänster..."

Japp, vi som är till höger äter barn till frukost.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 maj 2004, 22:54

Låt oss diskutera ämnet och hålla oss till det snarare än varandras politiska positioner och annat som inte hör till.

mvh/ Daniel

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 16 maj 2004, 23:41

När ämnesdiskusionen blir så infantil att man letar efter godhet i ondskans två bästa representanter i modern tid, då blir det olidligt.

Speciellt när ni moderatorer låter det passera obemärkt. Eller ja, när övertrampen sker från den ena sidan.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 17 maj 2004, 08:01

Tack Teufel för att du håller ordning på oss.
Mer allmänt kan man väl säga att det är en viss brist på diskussion runt ämnet, vilket väl är därför som kommentarerna mer och mer handlar om debattörerna själva. Man kan låta sig provoceras av diverse tillmälen och fortsätta snacket i samma stil, eller man kan helt enkelt inse att ämnet är uttömt för ögonblicket, och hålla inne med sina kommentarer. Har man inget att säga i ämnet, håll klaffen.

Igår tittade jag på Discovery och såg hur Hitler hade finansierat utvecklingen av den moderna racerbilen. Stalin å sin sida industrialiserade Ryssland. Detta var väl två goda gärningar? Å andra sidan mördade dessa en massa folk, vilket väl är ont. Förvirrande. Hur skall man fördela skulden i dessa fall? Var Stalin och Hitler direkt ansvariga för allt som pågick i Sovjet och Tyskland?
Mein freund Teufel skrev:När ämnesdiskusionen blir så infantil att man letar efter godhet i ondskans två bästa representanter i modern tid, då blir det olidligt.
Infantilt? Det tycker jag inte. Jag tror inte att man skall hålla för ögon och öron och ropa "domärondadomäronda" när man diskuterar Stalin och Hitler. Vår historieforskning skulle bli mycket lidande om detta sattes i system, historieböckerna skulle bli mycket tunna och så vidare.
Man kan istället närma sig Stalin och Hitler med en serie frågor som man försöker få besvarade, såsom: "Tillförde dessa herrars styre något nyttigt till världen?" I Hitlers fall, racerbilar och vägar, i Stalins fall gick Ryssland direkt från feodaltiden till industrisamhälle.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 maj 2004, 10:51

Vi har inte varit närma en diskussion om likheter mellan Stalin och Hitler på länge. jason71 gjorde ett tappert försök men ingen nappade. Kanske har allting redan sagts som finns att säga, tråden är trots allt på 22 sidor.
Nu kommer jag och tillför ämnet ytterliggare saker som inte handlar om likheter mellan Stalin och Hitler.

Det jag vill ha sagt är att jag håller med om att det i vissa avseende är sämre ställt i dagens Ryssland än det var under Sovjetunionen. Detta betyder emellertid inte att allt var frid och fröjd i Sovjetunionen. Det betyder inte heller att man är kommunistnostalgier.

Ja ursäkta för detta lilla utlägg. Tyvärr tror jag inte jag har någonting mer att säga om likheter mellan Stalin och Hitler.

/Martin

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 17 maj 2004, 23:02

[quote="Widsith]

Jag tror inte att man skall hålla för ögon och öron och ropa "domärondadomäronda" när man diskuterar Stalin och Hitler......"Tillförde dessa herrars styre något nyttigt till världen?" I Hitlers fall, racerbilar och vägar, i Stalins fall gick Ryssland direkt från feodaltiden till industrisamhälle.
Att leta efter förmildrade omständigheter hos två av världshistoriens värsta diktatorer visar att man inte fattar hur subtil ondskan är när den är som mest effektiv. Självklart införde de, eller tog äran åt sig, för konstruktiva projekt och ideer. Men det långsiktiga syftet var ju att förslava, mörda och destruera mänskligheten. Vilket gör letandet efter godhet korkat och snudd på revisionistiskt. Och det blir ännu otrevligare när du ger Stalin "extrapoäng" för att industrialiserat Sovjet upp från feodalnivån, jämfört med Hitler som byggt racerbilar och vägar.
Hitler hade finansierat utvecklingen av den moderna racerbilen. Stalin å sin sida industrialiserade Ryssland. Detta var väl två goda gärningar? Å andra sidan mördade dessa en massa folk, vilket väl är ont. Förvirrande. Hur skall man fördela skulden i dessa fall? Var Stalin och Hitler direkt ansvariga för allt som pågick i Sovjet och Tyskland?
Ja, vad skall man säga åt detta resonemang? Under kriget (och innan) fanns det människor som trodde att "om Stalin bara vetat...", eller den tyska varianten "wenn Hitler nur dass wusste..."

Men för vissa har inte polleten trillat ner ännu.

/ Teufel

PS Tillhör du ohlygarkerna eller nån annan falang? DS

Skriv svar