MacArthur fick gå just för att ha ville utöka kriget i Korea genom att sätta in kärnvapen mot Kina. Om jag minns rätt nu så ville han bomba 21 städer i nordöstra Kina. Något som inte gillades av Truman. Han fick därför gå och ersattes av Ridgway.
Källa Jeremy cIsaacs & Taylor Downing. Cold war s. 101
/Martin
Västerlandet på väg ner?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
p0d skrev:jag håller med.Martin Tunström skrev: Jag kan tänka mig att USA gick in första hand för att hjälpa Sydkorea mot det anfallande Nordkorea, eller i alla fall stoppa den så kallade "domino effekten" i Asien. När sedan kriget utvecklade sig gynnsamt för USA och de resterande FN trupperna och dessa gick över den så kallade 38:de breddgraden så uppstod nog tanken att ena Korea under en regim, den sydkoreanska. Tråkigt nog fick ju Nordkorea hjälpa av Kina och lyckades pressa tillbacka USA och de andra FN trupperna till den 38:de breddgraden.
/Martin
I sådant fall har vi haft samma åsikt hela tiden. USA gick in i kriget först och främst för att hjläpa Syd. Men när dom började segra så valde dom att utnyttja den gynnsamma situationen till att försöka erövra hela Nordkorea. Efter den kinesiska invasionen återgick man dock ganska snart till ursprungsplanen. Skälet till att jag nämnde detta från första början var påståendet att USA inte besegrades konventionellt i Korea, utan besegrades på samma sätt som i Vietnam. Vilket är fel. USA slogs på konventionellt vis tillbaka av Kina även om det inte blev en total kinesisk seger.
min reaktion berodde på att du använd ordet "förinta", som om USA hade något emot nordkoreanerna i sig.Petter D skrev: I sådant fall har vi haft samma åsikt hela tiden. USA gick in i kriget först och främst för att hjläpa Syd. Men när dom började segra så valde dom att utnyttja den gynnsamma situationen till att försöka erövra hela Nordkorea. Efter den kinesiska invasionen återgick man dock ganska snart till ursprungsplanen. Skälet till att jag nämnde detta från första början var påståendet att USA inte besegrades konventionellt i Korea, utan besegrades på samma sätt som i Vietnam. Vilket är fel. USA slogs på konventionellt vis tillbaka av Kina även om det inte blev en total kinesisk seger.
det visste jag inte.Martin Lundvall skrev:MacArthur fick gå just för att ha ville utöka kriget i Korea genom att sätta in kärnvapen mot Kina. Om jag minns rätt nu så ville han bomba 21 städer i nordöstra Kina. Något som inte gillades av Truman. Han fick därför gå och ersattes av Ridgway.
Källa Jeremy cIsaacs & Taylor Downing. Cold war s. 101
/Martin
tack för infon!
Skall väl påminna att Frankrike har många öar runt jorden långt ifrån
Europa, för ett par veckor sen såg jag in i Franska Guyana ifrån Suriname
(Franska Guyana är ganska stort se http://www.cia.gov ungefär dubbelt så stor som Danmark ), Holland har också öar,
Storbrittanien likaså.
Det är väl dom 3 länderna som har lyckats bibehålla bebodda områden
långt hemifrån. USA kontrollerar också många bebodda öar långt hemifrån, så det där med att alla kolonier är avskaffade stämmer inte.
Jag tror att Asien kommer att vara den stora tillverkaren, Europa/Nordamerika dom stora utvecklarna av nya produkter och Afrika
marknad samt leverantör av råvaror. Sydamerika verkar utvecklas mycket bättre än Afrika och viss utveckling av nya produkter kommer att
ske där också...
Europa, för ett par veckor sen såg jag in i Franska Guyana ifrån Suriname
(Franska Guyana är ganska stort se http://www.cia.gov ungefär dubbelt så stor som Danmark ), Holland har också öar,
Storbrittanien likaså.
Det är väl dom 3 länderna som har lyckats bibehålla bebodda områden
långt hemifrån. USA kontrollerar också många bebodda öar långt hemifrån, så det där med att alla kolonier är avskaffade stämmer inte.
Jag tror att Asien kommer att vara den stora tillverkaren, Europa/Nordamerika dom stora utvecklarna av nya produkter och Afrika
marknad samt leverantör av råvaror. Sydamerika verkar utvecklas mycket bättre än Afrika och viss utveckling av nya produkter kommer att
ske där också...