Strategi

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 3 mars 2004, 17:29

http://www.softwareexpress.se kan du hitta ett par titlar som kanske intresserar dig. Korsun Pocket och Highway to the Reich t ex.

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 4 mars 2004, 12:04

Highway to the Reich. Låter riktigt intressant. Ska nog allt ta och titta närmare på det. Tack för all hjälp.

Olle Hungrig
Medlem

Inlägg av Olle Hungrig » 6 mars 2004, 22:59

kolla in hps spelen från ww2...det är de ända jag spelar nu mera

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 6 mars 2004, 23:17

Om du vill testa din taktiska kunskaper så kan ju alltid möta mig i sudden strike forever. Jag bjuder på ett bra motstånd :wink: .

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 7 mars 2004, 11:14

Jag skulle vilja ha ett Medieval Total War fast under ww2.

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 8 mars 2004, 08:08

Jo du "tobbe" det skulle vara kul men jag har inte SSF men SSII det har jag. Man kanske skulle ta och fixa sig SS och SSF, det bör väl vara billigt nu.

"Snyde" Det skulle nog vara rätt roligt.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 8 mars 2004, 16:01

SS2 har ja också fast då vill ja helst spela med någon mod. Blir mycket roligare då.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 8 mars 2004, 19:53

Björn E skrev:Om du är ute efter realistisk taktik, så är nog Combat Mission serien vad du letar efter.

Andra roliga krigsspel är Highway to the Reich (2VK) och Tacops 4 (Modern tid).
Kan även jag varmt rekomendera Airborne Assault: Highway to The Reich. Jag skulle dock vilja hävda att det inte är ett spel för vem som helst. Det är ganska komplicerat och känslan av realism är i det närmaste total. AI:n är lysande och bidrar i hög grad till att göra Highway to the Reich till den bästa taktiska stridssimulatorn rörande andra världskriget som finns på marknaden idag. Kommande expansioner ska simulera Kretainvasionen, Ardenneroffensiven och landstigningen i Normandie.

Titta närmare på spelets layout på dess hemsida som återfinns på adressen http://www.highwaytothereich.com Missa inte den virtuella "rundturen"!

Strider kring Deleen Airfield:

Bild

505th PIR i trubbel:

Bild

82nd Airborne försvarar Molehoek:

Bild

Queens Own Borderers nära Osterbeek:

Bild

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 14 mars 2004, 10:03

Dönitz skrev:Highway to the Reich. Låter riktigt intressant. Ska nog allt ta och titta närmare på det. Tack för all hjälp.
Fick du tag på Highway to the Reich? Jag håller med ovanstående medlemmar som prisar spelet; utan motstycke det bästa jag spelat på den taktiska och operativa nivån. Igår kväll satte jag på spelet vid åttatiden för att spela en liten stund innan jag och fästmön skulle se på någon film. Klockan halv ett insåg jag att fästmön sov (hon hade hamnat i det tillståndet när hon lade ungarna) och att jag fortfarande "spelade en liten stund".

Men när man första gången laddar in detta spel och börjar finns emellertid en mycket stor fara. Kör INTE på hög hastighet! Det blir ett enda virvarr där man inte har en aning om vad som händer, hinner reagera på fiendens aktioner eller ens får en uppfattning om vilka förband man har och vad de ska göra. Snart börjar man slarva och plötsligt har man ledsnat på alltihop. Jag gjorde på detta vis med Demot till föregångaren -- Red Devils over Arnhem, tror jag att det hette -- och köpte av denna anledning aldrig spelet. Ett stort misstag, men bra i förlängningen eftersom HTTR blev en utvidgning som behandlar hela fälttåget (fast i delar).

Starta därför på lägsta hastighet, lär känna de trupper du har och studera noggrant terrängen och de målsättningar du ska uppfylla. Plötsligt öppnar sig en helt ny värld av kritiska vägkorsningar, förstärkningar som blivit fördröjda, artilleriförband med låg ammunitionsnivå och en mångfald av potentiella mål och paniksituationer när en fientlig bataljon upptäckts i en farlig position och allt man har kvar att avvara är "det där LV-kompaniet". HTTR ger en alldeles utmärkt bild av de problem som möter en general på divisionsnivå.

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 15 mars 2004, 09:50

Nej! Jag har inte lyckats fixa det ännu, men jag ska göra det snart. För det verkar vara ett mycket roligt spel.

Skriv svar