Strategi
-
Olle Hungrig
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Kan även jag varmt rekomendera Airborne Assault: Highway to The Reich. Jag skulle dock vilja hävda att det inte är ett spel för vem som helst. Det är ganska komplicerat och känslan av realism är i det närmaste total. AI:n är lysande och bidrar i hög grad till att göra Highway to the Reich till den bästa taktiska stridssimulatorn rörande andra världskriget som finns på marknaden idag. Kommande expansioner ska simulera Kretainvasionen, Ardenneroffensiven och landstigningen i Normandie.Björn E skrev:Om du är ute efter realistisk taktik, så är nog Combat Mission serien vad du letar efter.
Andra roliga krigsspel är Highway to the Reich (2VK) och Tacops 4 (Modern tid).
Titta närmare på spelets layout på dess hemsida som återfinns på adressen http://www.highwaytothereich.com Missa inte den virtuella "rundturen"!
Strider kring Deleen Airfield:

505th PIR i trubbel:

82nd Airborne försvarar Molehoek:

Queens Own Borderers nära Osterbeek:

~Henric Edwards
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
Fick du tag på Highway to the Reich? Jag håller med ovanstående medlemmar som prisar spelet; utan motstycke det bästa jag spelat på den taktiska och operativa nivån. Igår kväll satte jag på spelet vid åttatiden för att spela en liten stund innan jag och fästmön skulle se på någon film. Klockan halv ett insåg jag att fästmön sov (hon hade hamnat i det tillståndet när hon lade ungarna) och att jag fortfarande "spelade en liten stund".Dönitz skrev:Highway to the Reich. Låter riktigt intressant. Ska nog allt ta och titta närmare på det. Tack för all hjälp.
Men när man första gången laddar in detta spel och börjar finns emellertid en mycket stor fara. Kör INTE på hög hastighet! Det blir ett enda virvarr där man inte har en aning om vad som händer, hinner reagera på fiendens aktioner eller ens får en uppfattning om vilka förband man har och vad de ska göra. Snart börjar man slarva och plötsligt har man ledsnat på alltihop. Jag gjorde på detta vis med Demot till föregångaren -- Red Devils over Arnhem, tror jag att det hette -- och köpte av denna anledning aldrig spelet. Ett stort misstag, men bra i förlängningen eftersom HTTR blev en utvidgning som behandlar hela fälttåget (fast i delar).
Starta därför på lägsta hastighet, lär känna de trupper du har och studera noggrant terrängen och de målsättningar du ska uppfylla. Plötsligt öppnar sig en helt ny värld av kritiska vägkorsningar, förstärkningar som blivit fördröjda, artilleriförband med låg ammunitionsnivå och en mångfald av potentiella mål och paniksituationer när en fientlig bataljon upptäckts i en farlig position och allt man har kvar att avvara är "det där LV-kompaniet". HTTR ger en alldeles utmärkt bild av de problem som möter en general på divisionsnivå.