LasseMaja skrev:Givetvis, när man disskuterar frågan om Guds eventuella existens så brukar man sällan låsa sig vid en religion utan vid religionen som sådan.
Och därför kvarstår frågan - varför är en religion mer sann än någon annan?
Du skall inte vara så övertygad om att människor som levde innan oss var intellektuellt sett "sämre" än vi, de hade säkerligen lika bra förmåga som vi har till kritisk tänkande.
Kritiskt tänkande handlar snarare om utvecklingen av den vetenskapliga metoden och en kritisk granskning av förklaringar till fenomen. Intellektet har säkert inte förbättrats nämnvärt, däremot sättet att använda det.
Saken kommer ofta i en annan dager om du själv personligen kommer att lära känna en kristen människa, tänk dig att du själv blir kär i en flicka och sedan säger den flickan att hon tror på Gud, kommer du då att förklara för henne att du vet att Gud inte finns och att det är lika dumt som att tro på en grön giraff?
Det där handlar inte om att diskutera Guds eventuella existens, utan när och var man väljer att debattera. Jag är inte dummare än att jag väljer vad jag pratar om när jag har chansen att få komma till. Nu befinner vi oss på ett diskussionforum, vilket jag tycker är en ypperlig plats för att diskutera. Ditt exempel är fullständigt irrelevant för det vi pratar om. Jag skulle också gärna vilja att du pekar ut exakt var jag har sagt att jag vet att Gud inte finns.
Det har jag heller aldrig försökt med, om du läser längre ner i min text så finner du "därmed inte sagt att det är ett bevis för Guds existens".
Inte tusan krävs det några beviskrav för att man skall kunna reflektera över något, bara fantasi och nyfikenhet.
Ämnet vi diskuterar är ”Finns Gud?”. Kan man komma fram till ett vettigt svar på den frågan genom att ”reflektera”, vilket enligt dig tydligen inte har någon som helst förankring i verkligheten utan bara är fritt nyfiket fantiserande? Svaret från mig är nej. Jag väntar fortfarande på att du ska bemöta mina argument.
/Martin