Filosofi
Filosofi
Jag undrar vad man egentilgen får göra på filosofi lektioner på gymnasiumet? Jag tror att det kommer att bli kul att läsa det och det e synd att jag måste vänta tills 3an innan jag får läsa det 
Vad är det han före läser och ni mest läser om?MarcuS Schober skrev:Filosofi är något av det roligaste som finns att läsaialla fall när man har en sån grym lärare som jag har.
![]()
Tja, på våra lektioner föreläser våran lärare en del och det slutar alltid med en het diskussion, sen har vi en del rollspel och sånt. Vi får okcså lämna in en del "uppsatser" o.s.v.
Allt möjligt, just nu håller vi på med antiken och staten/samhället. Mycket om Rawls, Hobbes, Nozik och Platon. Jag sitter just nu framför datorn och skriver en uppsats som jag ska in imorn, jag kan lägga upp den här senare så kan du få se lite vad man kan skriva om.
Den är på 2 sidor: handlar om staten och om människan är fri.
Alltså när du läser filosofi ha ett öppet sinne, och säg aldrig "men så är det ju inte". En stor del av filosofin är att ställa frågor om saker man trodde var självklara. Svaret är dessutom inte det viktigaste, utan resan
Alltså när du läser filosofi ha ett öppet sinne, och säg aldrig "men så är det ju inte". En stor del av filosofin är att ställa frågor om saker man trodde var självklara. Svaret är dessutom inte det viktigaste, utan resan
Låter kul, längtar till 3an!!MarcuS Schober skrev:Allt möjligt, just nu håller vi på med antiken och staten/samhället. Mycket om Rawls, Hobbes, Nozik och Platon. Jag sitter just nu framför datorn och skriver en uppsats som jag ska in imorn, jag kan lägga upp den här senare så kan du få se lite vad man kan skriva om.
En sak jag skrev om filosofin var artificiellt liv. Mitt resonemang var ungefär så här:
Har robotar liv? De kan ju utföra handlingar precis som vi, de kan ta intryck, precis som vi? DE kan till och med tänka själva, det kan inte en bakterie. Därmed tror jag att robotarna är ickeorganiska levande varelser, om de är tillräckligt avancerade.
Filosofi är kul - det handlar om att tänka utöver det vanliga, att vara kritisk o s v. Mycket kul ämne, jag hade MVG när jag gick ut 3:an i gymnasiet. Välj det ämnet!
Har robotar liv? De kan ju utföra handlingar precis som vi, de kan ta intryck, precis som vi? DE kan till och med tänka själva, det kan inte en bakterie. Därmed tror jag att robotarna är ickeorganiska levande varelser, om de är tillräckligt avancerade.
Filosofi är kul - det handlar om att tänka utöver det vanliga, att vara kritisk o s v. Mycket kul ämne, jag hade MVG när jag gick ut 3:an i gymnasiet. Välj det ämnet!
Artificiel Inteligens är ruskigt roligt att filosofera om
Jag tycker inte att robotar idag kan "tänka själva", de bara utför det de blivit tillsagda.
en AI kan räknas som "tänkande" när den blir självmedveten, tror jag
Nåja sluta nämna betyg, betyg suger
Själv har man G i historia, filosofi och religion, VG i samhällskunskap.
Jag tycker inte att robotar idag kan "tänka själva", de bara utför det de blivit tillsagda.
en AI kan räknas som "tänkande" när den blir självmedveten, tror jag
Nåja sluta nämna betyg, betyg suger
Själv har man G i historia, filosofi och religion, VG i samhällskunskap.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Dagens Artificiella intelligens kan bara breda grund till att en människa fattar det slutgiltiga beslutet, men AI kan aldrig fatta det där beslutet själv, den dagen en robot kan gå ner från trappor är dem smidiga! och den dagen dem kan fatta beslut genom att "lära sig" något dem inte var programmerade till, då är dem självständiga.
Filosofi är kul ämne, fast våran lärare verkligen verkligen sög, hon var ny och läste direkt ur boken, hon ställde frågor och ALLA var "retoriska" för att hon kunde inte svaren själv! Våra diskussioner slutade med samma svar för precis alla ämnen: att vi inget kunde veta säkert, det hon visste s-äkert var att vi inget visste säkert så hon använde det varje gång.
Iaf är filosofi grymt roligt, ska inte näMna mina Vassa betyG här men min favorit del var dem gamla filosoferna i grekland, fast våra diskussioner var ofta, vad är filosofi bra för?
Filosofi är kul ämne, fast våran lärare verkligen verkligen sög, hon var ny och läste direkt ur boken, hon ställde frågor och ALLA var "retoriska" för att hon kunde inte svaren själv! Våra diskussioner slutade med samma svar för precis alla ämnen: att vi inget kunde veta säkert, det hon visste s-äkert var att vi inget visste säkert så hon använde det varje gång.
Iaf är filosofi grymt roligt, ska inte näMna mina Vassa betyG här men min favorit del var dem gamla filosoferna i grekland, fast våra diskussioner var ofta, vad är filosofi bra för?
Konstigt. Logiken är ju ett av de få fält där man inte behöver tänka alls. Följ bara reglerna så gör du rätt. Det får bli mitt tips till dig, lycka till!Robert_Kropotkin skrev:Roligt ämne, men jag gick i alla fall bet på Logiken, usch.
/Robert Sköld
Själv läste jag en A-kurs i praktiskfilosofi nu i höstas. Jag tyckte att det var kul, mitt favorit ämne var Etik. Funderar på att läsa teoretiskfilosofi någongång i framtiden.
Som jag ser det är det allt svårare för filosofer att göra sig gällande. I samband med att fysiken och matematiken tog steget till att bli "vetenskapliga" vetenskaper blev filosofin mer eller mindre en randvetenskap. Nu har man och försöker man hitta nya nischer, men jag gissar att filosofi aldrig kommer att bli ett ämne med samma dignitet det en gång var.
Säg inte det, i dagens värld så är religionen på stark tillbakagång. Religionen har fyllt en viktig funktion i form av etiska levnadsregler och detta tror jag är något som människor vill ha, kanhända så kan filosofin ersätta det som den förlorade religionen tidigare tillhandahållit.Nu har man och försöker man hitta nya nischer, men jag gissar att filosofi aldrig kommer att bli ett ämne med samma dignitet det en gång var.