Svenska kärnvapenprov?

Henriko
Medlem

Svenska kärnvapenprov?

Inlägg av Henriko » 21 juni 2002, 17:33

Diskuterade detta ämne med en kompis för ett tag sedan. Han är rätt intresserad av ämnet så han brukar veta vad han snackar om. Iaf så har det tydligen skett minst ett kärnvapenprov på svensk mark. Det ska ha ägt rum någon gång på 50-talet uppe i norrland. Regeringen ska inte ha informerats utan det ska ha gjorts på eget bevåg av några officerare. Styrkan ska tydligen ha varit på 64 Kiloton. Någon som vet mer om detta?

Henrik

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 juni 2002, 02:16

Regeringen ska inte ha informerats utan det ska ha gjorts på eget bevåg av några officerare.
Menar din kompis att officerarna fixat ihop en kärnladdning på fikapauserna? Det förekom att man sprängde åtminstone en konventionell laddning för att simulera en kärnladdning, men en fullfjädrad kärnladdning? Utan att lämna spår i form av strålning? Din kompis lider av överaktiv fantasi, är jag rädd.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Simulerad A-Bomb

Inlägg av JohnT » 22 juni 2002, 12:18

Man simulerade en A-Bomb i Norrland nån gång på 50 talet,
en MASSA dynamit och annat brännbart(flygfotogen?)
Så det blev ett svampmoln. Men det var ingen atombomb och det var stadfäst på högsta ort.

Sedan lär man (jag kan inte detaljerna) gömt undan viss forskning om hur man bygger A-bomber och kallat det skyddsforskning under sextiotalet. Men det blev aldrig något vapen byggt.
Det är svårt att definiera gränsen mellan förstå hur man skyddar sig mot ett vapen och förstå hur vapnet fungerar. Det kanske är lite tidningsanka över den debatten.
Fanns det inte en annan tråd på skalman om deta?

Trevlig midsommar.
John

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 22 juni 2002, 18:41

Ok, tackar för denna revidering av mina kunskaper.

Henrik

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 22 juni 2002, 21:20

Laddningen ifråga var på flera tiotals ton (64 ton låter inte orimligt)och "drogs" av på Vidsels skjutfält (nuvarande Esrange) söder om Treriksröset.
Fältet, som är större än Blekinge köptes in för att provspränga eventuella svenska kärnvapen och bärare av sådada vapen (ballistiska robotar).
Anseende robotarna så har väl arbetet aldrig riktigt avstannat, även om arbetet har fått en fredligare karaktär i och med den raketforskning som numera bedrivs där.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 23 juni 2002, 00:12

Svenska kärnvapen var ju verkligen på G under 50- 0ch 60-talen. Enligt säkra källor var t ex en av kraven i kravspecifikationen på Viggen att den skulle kunna bära enkla kärnvapenmissiler halvvägs ut på Östersjön. Dessa skulle sedan låsas på Leningrad.

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 23 juni 2002, 12:14

Dalmas skrev:Svenska kärnvapen var ju verkligen på G under 50- 0ch 60-talen. Enligt säkra källor var t ex en av kraven i kravspecifikationen på Viggen att den skulle kunna bära enkla kärnvapenmissiler halvvägs ut på Östersjön. Dessa skulle sedan låsas på Leningrad.

Fredliga Sverige=)

Var inte sjömålsroboten Rb04 framtagen i åtanke för kärnvapen den skulle åtminstone kunna bära sån stridsspets har jag för mig.. annars är ju bandkanonen en favorit =)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 23 juni 2002, 12:36

Att Viggen skulle kunna bära kärnvapen till Leningrad, Baltikum och Ostpreussen (jag har ännu inte erkännt Sovjets ockupation) har jag också hört.
Det skulle väl kunna förklara valet av motor. I princip en trafikflygplansmotor med efterbrännkammare.
Detta borde ge bra bränsleekonomi, men också en ganska skrymmande motor med inte helt tillfredställande motorrespons (att snabbs svara på gaspådrag).

Även robot 08 var väl tänkt för att bära kärnvapen.

Den svenska kärnvapenstrategin gick mig veterligen ut på att vid ett sovjetiskt anfall medelst kärnvapenbestyckade kryssningsrobotar bekämpa fiendens utskeppningshamnar och flygfält. Tyvärr så skulle detta även leda till att tusentals civila balter och för den delen även ryska diton skulle ha omkommit.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 23 juni 2002, 21:15

Samma källa angav också att det då (1988) fanns möjlighet att bomba t ex Leningrad med robotar med konventionella stridsspetsar.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 25 juni 2002, 15:57

jag har ännu inte erkännt Sovjets ockupation
Har du erkänt Polens ockupation?

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 25 juni 2002, 20:22

J von B skrev:
Har du erkänt Polens ockupation?
Nej, i princip inte. Men eftersom Polen var ett av de stora offren i konflikten så har jag överseende med dem.

sniper
Ny medlem

Inlägg av sniper » 1 augusti 2002, 22:55

Ett litet tips är att läsa Wilhelm Agrells "Svenska Förintelsevapen". Några förutsättningar för att bränna av 64 kiloton i lönndom fanns inte - än mindre att några militärer skulle klara av det - dessutom skulle totala kostnaden för projektering, anrikning av uran, konstruktion etc ha upp gått omkring 500-600 miljoner i dåtidens penningar - för ett fåtal bomber. Tror nog att killen som hörde det har talat med en mytoman utan sinne för proportioner.

Mvh Sniper

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 2 augusti 2002, 02:11

Larsson skrev:Att Viggen skulle kunna bära kärnvapen till Leningrad, Baltikum och Ostpreussen (jag har ännu inte erkännt Sovjets ockupation) har jag också hört.
Det skulle väl kunna förklara valet av motor. I princip en trafikflygplansmotor med efterbrännkammare.
Detta borde ge bra bränsleekonomi, men också en ganska skrymmande motor med inte helt tillfredställande motorrespons (att snabbs svara på gaspådrag).
Öh, är inte Viggen känd för att ha hög bränsleförbrukning?
mvh

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 augusti 2002, 09:01

De s.k. kärnvapenproven skedde varken på Esrange eller Vidsels skjutfält (De är två helt olika skjutfält för visso belägna söder om Treriksröset, vilket för övrigt hela Sverige gör).

Proven skedde med konventionella laddningar utanför Jokkmokk, närmare bestämt den lilla byn Nausta. Idag skall det, enligt uppgift, fortfarande finnas spår efter försöken i form av kratrar.

:)

Matte
Medlem

B-kan

Inlägg av Matte » 2 augusti 2002, 10:47

He he...Jag kommer inte ihåg siffran men enligt utsago så fattas det en bandkanon som "ingen" vet vart den tagit vägen. Ryktet säger att den ska ha använts vid prov för att framställa en artillerigranat med strålande innehåll.... :D

Skriv svar