The passion of the Christ

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zero
Medlem

The passion of the Christ

Inlägg av Zero » 27 februari 2004, 17:29

Vare sig man är agnostiker, ateist, troende eller har en annan livs/trosåskådning måste ni som är intresserade av historia vara någorlunda intresserade av filmen. Ni har säkert hört allt redan, den omfattande kritiken och det omtalade våldet. Mel Gibson, (som växt i mina ögon)
har plockat upp slantarna ur egen ficka och regisserat sitt eget projekt.
Skådespelarna talar arameiska och latin och går upp på svenska biografer lagom till påsk. Som det verkar nu visas den endast i de större städerna. Själv tycker jag den är intressant av flera orsaker. Jag gillar idén, att göra en så realistisk film om Jesus som möjligt, inklusive miljöer. Den är också orginell om man tänker på mycket dynga som Hollywood släpper ifrån sig. Jag går mycket sällan på bio men det här ser jag fram emot. Kika gärna in nån trailer.

http://www.thepassionofthechrist.com/

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 27 februari 2004, 18:11

Är det inte så att bilelforskare säger att Jesus borde tala grekiska i filmen och att han hade kort hår?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 februari 2004, 18:30

Nu tror inte jag att filmen blir "historiskt korrekt" bara för att den är på latin och arameiska, men jag har stora förväntningar

/DK M

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 februari 2004, 18:48

Plus att Han skulle spikas upp näck. Det går säkert att gräva upp en bibelforskare som tycker tvärs emot det mesta. Hoppas vi inte får någon ny schism av det här, det har ju annars varit kyrkans favoritsysselsättning de senaste 1700 åren eller så. ;)

Den ska bli mycket intressant att se. Att man gjort ansträngningen med språken bådar gott, även om det givetvis inte är någon garanti. Att några knappologer hänger upp sig på vissa detaljer är ofrånkomligt. Huruvida våldet är "nödvändigt" eller inte kan man diskutera, men kanske kan det visa hur Pax Romana upprätthölls. Romarriket var inte bara "en stad av marmor".

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 27 februari 2004, 19:04

Talspråket var vid Jesu tid arameiska och jag har hört att han talade till sina lärjungar på arameiska men ni som sitter på bättre fakta kan bidra med det. Möjligt att Jesus hade kort hår, det är skitsamma. Att göra en film som utspelades i epok får 2000 år sen innebär ju såklart att inte allt blir korrekt. Att man kan hitta småfel här och var är inte väsentligt utan se till helheten. Jag tycker det var väldigt modigt gjort att låta karaktärerna tala dess orginalspråk och inte det som hade varit mest mainstream, engelska. Mels ursprungliga tanke var att inte ens filmen skulle textas. Det är att ta i, men ambitionerna är ädla.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 februari 2004, 01:08

Hm, verkar som en film värd att se. :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 29 februari 2004, 01:32

Ett förtydligande, Jesus talade väl grekiska med prästerna?

mvh/ Daniel

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 februari 2004, 02:12

Ett förtydligande, Jesus talade väl grekiska med prästerna?
Jag tror inte det. Visserligen var många judar helleniserade, men knappast templets betjäning som försökte hålla fast vid de traditionella värdena. Så såsom bildade människor kunde de antagligen grekiska, men undvek att använda den. (ja, vid vissa perioder var även templets betjäning tämligen helleniserade, men inte just då, tror jag).
Jag utgår ifrån att såväl Jesus som templets betjäning satte en ära i att tala med varandra på arameiska eller hebreiska.

Däremot är det rimligt att anta, att när översteprästen pratar med Pontius Pilatus, så talar de bägge grekiska, såvida inte de använde tolk (som då inte nämns i bibeln).
Det är iofs teoretiskt möjligt att översteprästen kunde även latin, men det är lite långsökt. Däremot Paulus kunde nog den, iom att han var romersk medborgare. Grekiska kunde han säkert.

En följdfråga som slår mig nu är vilket språk gastade hopen där inför Pontius Pilatus. PP kunde väl näppeligen arameiska, men bibeln framställer det ju att de talade med varandra, PP och folkhopen. Använde de tolk?? Var alla judar i jerusalen helleniserade? Var det enbart ett urval av judar som samlades där, ett urval som kunde grekiska? Eller rent av det jag själv tror, det var en i förväg vidtalad grupp, kanske rent av betald - som på intet sätt var representativ för judisk befolkning?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 29 februari 2004, 02:30

Stefan skrev:Eller rent av det jag själv tror, det var en i förväg vidtalad grupp, kanske rent av betald - som på intet sätt var representativ för judisk befolkning?
Intressant teori. Det kansk inte bara fanns gråterskor. Har du något stöd för detta?

mvh/ Daniel

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 februari 2004, 02:35

Tja, det finns säkert fler indicier, men det jag tänker på mest är de famösa orden "måtte hans blod komma över oss och våra barn in i sjunde led". Visa mig den familjefader som säger detta!
Låter snarare som en betald skara av något slag.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 29 februari 2004, 04:28

D. Löwenhamn skrev:Ett förtydligande, Jesus talade väl grekiska med prästerna?

mvh/ Daniel
I filmen talar Jesus latin med Pontus Pilatus, vilket då skulle vara inkorrekt; han borde ha talat grekiska istället enl. ovan nämda experter.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 29 februari 2004, 10:16

Filmen är baserad på evengalierna (vad heter de?) i sin original form och det är knappast någon bibelforskare som ser dessa som en korrekt beskrivning av jesu korsfästelse utan an "förskönad" version.

Fast den är nog sevärd, även fast jag alltid avskytt mel gibsons tidigare filmer :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 februari 2004, 10:22

Evengelierna heter: Matteus, Markus, Lukas och johannes. :)

Källa: Bibeln, inehållsförteckningen.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 29 februari 2004, 12:39

Om det var den "riktiga" Jesus borde han kunna tala de språket som åhörarna kunde. Det skulle nog vara lite jobbigt annars jag kan göra underverk och ge frälsningen men min godomlighet tillåter mig inte att förstå/prata alla språk jag behöver för att prata med människor.

Men det är min tolkning...

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 29 februari 2004, 14:21

Ja77 skrev:Om det var den "riktiga" Jesus borde han kunna tala de språket som åhörarna kunde. Det skulle nog vara lite jobbigt annars jag kan göra underverk och ge frälsningen men min godomlighet tillåter mig inte att förstå/prata alla språk jag behöver för att prata med människor.

Men det är min tolkning...
Det gäller inte hurvida en eventuell Jesus skulle kunna göra sig förstådd utan vilket språk som en romersk prokonsul skulle tala med en bildad jude vid denna tidpunkt (om jag förstått saken rätt).

Skriv svar