Vattenkonflikter
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Vattenkonflikter
För att återigen knyta an på den miljöhistoriska "diciplinen". Vattenfrågor är idag precis som det är Historiskt sett en het potatis. Grunden till detta står nog klar för de flesta människor, vi behöver vatten för att leva och verka i våra samhällen.
Stater har historiskt sett visat upp att de är beredda att göra i princip vad som helst för att ha en tillgång på rent dricksvatten och bevattning till jordbruk. Stater har visat upp att vattenkonflikter till och med skulle kunna få dem att gå ut i krig för att skydda sitt vatten.
För att kunna diskutera detta lite:
-Några bra exempel på vattenkonflitker?
-Tidigaste registrerade vattenkonflikten?
-Konflikternas form?
Mvh
Robert Sköld
*tillägg: Anledningen till att tråden placeras här är att jag antar att en del "filosofiska" resonemang kan springa ur tråden.
Stater har historiskt sett visat upp att de är beredda att göra i princip vad som helst för att ha en tillgång på rent dricksvatten och bevattning till jordbruk. Stater har visat upp att vattenkonflikter till och med skulle kunna få dem att gå ut i krig för att skydda sitt vatten.
För att kunna diskutera detta lite:
-Några bra exempel på vattenkonflitker?
-Tidigaste registrerade vattenkonflikten?
-Konflikternas form?
Mvh
Robert Sköld
*tillägg: Anledningen till att tråden placeras här är att jag antar att en del "filosofiska" resonemang kan springa ur tråden.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Förrutom Mellanöstern, så är floden Amu Darya i Centralasien orsak till konflikt. Turkmenistan, Uzbekistan och Tadjikistan är beroende av flodens vatten för sina konstbevattnade odlingar, samtidigt som flodens vatten är sparsamt pågrund av torka - och Aralsjön torkar ut pågrund av konstbevattningen. Även vattenkraftverk på vägen påverkar vattentillförseln. Att floden går genom alla republikerna leder därför till konflikt, och uzbekiska styrkor har tillockmed ockuperat ett vattenkraftverk i Turkmenistan (dock med tillåtelse (!) av Turkmenistan) för att "skydda" det (garantera elförsörjningen)...
Som historisk notis så kan man väl dock spekulera om att alla områden där det råder vattenbrist (områden med ökenklimat eller tort klimat) bör ha upplevt konflikter mellan folk som vill kontrollera vattentillgångarna. Jag kan tänka mig att detta gällt över hela världen där dessa förutsättningar föreligger, och att konflikterna genomgående lösts med våld.
MVH -Dan
Som historisk notis så kan man väl dock spekulera om att alla områden där det råder vattenbrist (områden med ökenklimat eller tort klimat) bör ha upplevt konflikter mellan folk som vill kontrollera vattentillgångarna. Jag kan tänka mig att detta gällt över hela världen där dessa förutsättningar föreligger, och att konflikterna genomgående lösts med våld.
MVH -Dan
- Mathias Forsberg
- Medlem
Som Dan skriver lär konflikterna vara begränsade geografiskt till områden där vatten utgör en resurs i knapphet. Likt alla materiella reusrser och annat tenderar de dock att förstärka konflikter snarare än att skapa dem - fredliga stater genererar möjligheter att uppbringa resurserna utifrån ett konsensushandlande.
Utöver redan nämnda konflikter har kontrollen över Nilens vattenflöde utgjort en relativt historiskt långvarig konfliktorsak.
/Forsberg
Utöver redan nämnda konflikter har kontrollen över Nilens vattenflöde utgjort en relativt historiskt långvarig konfliktorsak.
/Forsberg
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
Men Irak har ju inte "fredliga" bilaterala förbindelser med varken Irak, Syrien eller någon annan grannstat. Vilket var poängen. Vidare kontrollerar Turkiet (och på vägen Syrien) delar av Iraks vattenflöden, inte tvärtom.Robert_Kropotkin skrev:Helt klart Lasse Maja. Turkiet är väl ett bra exempel på detta, å ena sidan Vill man träda in i Europas finrum, å andra sidan skulle man säkerligen försvara sina vattenflöden som man delar med bland annat Irak.
EU-förhandlingarnas förhalande har närmast uteslutande med kurdfrågan att göra, inte den turkiska utrikespolitiken (som snarare uppmuntras, eftersom Israel är den stat i mellanöstern som Turkiet har bäst förbindelser med)
Nilen
Det är f ö korrekt rörande Egypten och Nilens tillflöden, även om man kanske inte har uttryckt sig fullt så direkt. Det som såväl Irak som Egypten har oroat sig för är just dammbyggen och ett tillstrypt flöde i torktider.
Rent naturgeografiskt är Nilen också mycket speciell eftersom det (närmare Medelhavet) är floden som bidrar med vattenflödet till omgivande terräng och inte tvärtom (dvs att tillrinningsområdena svarar för vattenflödet) som är det vanliga.
/Forsberg
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag gjorde inte det. Det var avsett i bestämd form plural. Fredliga stater som har bilateralt samarbete och förebygger olika former av geografiska aspekter i form av vattenresusrer, miljöproblem eller motsvarande.LasseMaja skrev: Ja precis så därför kan man fråga sig varför du gör en indelning i "fredliga stater" och "icke fredliga"?
/Forsberg
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag tror att du menar Anders Jägerskog.Robert_Kropotkin skrev: Jag tror bestämt att en kille har skrivit en avhandling om vattenkonflikter nyligen.
Se (en bit ned på sidan):
http://www.bibl.liu.se/liupubl/disp/dis ... s2003.shtm
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt: