Min huvudkälla här är
Matern, Susan P
Rome and the Enemy. Imperial Strategy in the Principate. (principate=kejsartiden).
En vetenskaplig bok där Matern går igenom bla mycket orginalkällor, inklusive den tidens historiker - inte för att citera det de bokstavligen skrev, utan för att de var i regel personliga vänner till makthavarna och kände väl till hur de tänkte.
Hon går även igenom mycket modern forskning.
När jag skrev närmare 200 tus var det delvis ett slarvfel, armeerna kunde vara ännu större. I anfallet mot Dacien 106 var det bortåt 200, i anfallet mot Marcomanni(?) nästan 200, senare i en ny våg bortåt 200. Samt mot "skottarna" återigen nästan 200 tus - och ändå lyckades de aldrig erövra hela skottland.
- Min hypotes är att detta är indicier på att de kunde slåss bra och disciplinerad; antingen de nu använde huvudsakligen avancerad gerillataktik eller ställde upp i regelrätta fältslag så måste de ha varit bättre än vad traditionell historieskrivning har tänkt sig hittills.
Hur fick de ihop 33 legioner, dvs ca 190 tusen totalt i hela hären, till att det var bara drygt halva styrkan? Dels under kejsartiden blev det en inflation, inte minst i samband med tronstriderna, när varje tronpredendent försökte uppbåda nya legioner. Men framför allt för att antalet hjälptrupper rekryterade ute i provinserna måtte ha ökat...
(Jag kan tänka mig att besegrade stammar/stater var skyldiga att skicka med hjälptrupper. Minns inte just nu om romarna gjorde så, men greppet är vanligt historien igenom)
De var ju billigare, de behövde inte avdankas på samma sätt som romare själva - och det var nästan det som var dyrast.
För det andra, legionären avdankades traditionellt med en bit mark i hemlandet, dvs Italien. Under kejsartiden började man istället avdanka dem med en bit mark ute vid befästningsstäderna, t.ex. längs Germaninens gräns. Så avdankningskostnaderna sjönk - och det blev möjligt att hålla större armeer..
Sedan, när även själva legionärerna blev allt oftare rekryterade utlänningar, torde dylika avdankningskostnader sjunkit ytterligare...
Ingen har påstått att Germaner eller andra stammar var korkade i sin krigföring och inte visste något om taktik.
Jo, romarna själva påstod det ju.