Gravplundring eller inte Gravplundring!!!!

Skriv svar
Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Gravplundring eller inte Gravplundring!!!!

Inlägg av Relay » 20 juni 2002, 13:15

Titanic förliste efter en krock med ett Isberg. Wasaskeppet och Kronan förliste också med manspillan. det gemensamma med dessa att ingen verkar hävda att dessa skepp är gravplatser. Det är tydligen inga tidigare regenter som utropat dessa ställen till skyddade gravplatser.

Säkerligen så har många av dessa förlista skepp från olika tidsepoker också liv på sina samveten. Besättningar som följt sina handelskepp till botten med sina rikedomar.

Detta är egentligen en moralisk fråga vad är mest förkastligt att som privat bolag bara suga upp guldskatter från alla dessa förlista fartyg och båtar. Eller att som forskare även föra med sig mänskliga kvarlevor upp.

Man har redan nu tagit upp många olika saker från Titanic sedan man upptäckte dess exakta position. Man har bärgat kanoner och saker från Kronan till Kalmars Kronan museum.

Man har bärgat hela Wasaskeppet i ett enda stycke. Och när man gjorde det hade man nog inga som helst betänkligheter över vad man gjorde egentligen var lika förkastligt som att dyka och ta upp saker från Estonia skeppet är i folks indoktrinerade ögon idag.

Nu är det ju inte bara dessa exempel man kan ta upp. Även dom brittiska arkeologin i början av 1900 talet påminde mera om plundring än om varsamt grävande för att ta reda på hur dom levde förr. Jag får personligen det intrycket att man ville föra med sig så mycket guld och rikedomar som möjligt till det brittiska imperiets hjärta.

Hälften av Brittish Museums inventarier idag är nog förmodligen stöldgods från utgrävningsplatser och gravrum. Märkligt att Egypten inte gått in med kraft och krävt tillbaka sina stulna nationalskatter.

Man kan göra detta hur långt som helst men jag hoppas jag startat en bra tråd nu som man kan diskutera kring.

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 20 juni 2002, 17:43

Jag tycker att det beror på hur lång tid som har gått samt om det faktiskt finns döda kroppar kvar på platsen. Regalskeppet Wasa hade ju legat på botten i 300 år när man plockade upp henne och det tycker jag inte kan räknas som gravplundring eller motsvarande. Estonia är däremot en annan femma, där är jag osäker.

Stefan
Medlem

25 år?

Inlägg av Stefan » 20 juni 2002, 22:01

Det är bra frågor som ställs, Relay.

vad gäller British Museum och Egypten: jo, de har haft en hel del kontroverser, men vad kan Egypten göra egentligen???
BM har dock skickat tillbaka ett och annat.

Om sjunkna skepp som gravplatser. Den frågan är svårare, men jag försöker jämföra med hur det är på land. En gravplats på en svensk kyrkogård brukar man köpa/hyrköpa för 25 år. Om inte gravplatsen har hyrts för längre tid, så har kyrkogårdsförvaltningen rätt att hyrsälja den på nytt - och så görs om det saknas nya helt lediga gravplatser!!!

Vad gravgrävare gör med eventuella skelettrester som de rimligt sett måste träffa på ibland när de gräver den nya graven vet jag faktiskt inte; men detta måste ju förekomma...

Så jag håller med KB; det beror nog mest på hur långt tid som gått.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 20 juni 2002, 23:11

Karl Bruno skrev:Jag tycker att det beror på hur lång tid som har gått samt om det faktiskt finns döda kroppar kvar på platsen. Regalskeppet Wasa hade ju legat på botten i 300 år när man plockade upp henne och det tycker jag inte kan räknas som gravplundring eller motsvarande. Estonia är däremot en annan femma, där är jag osäker.
Jag kan ju utöka listan med Pompejji än har ingen ens yppat att man skändat nån typ av gravplats där trots att man hittar massor av mänskliga benrester. Om 100 år så kommer Estonia att plundras utan betänkligheter.

När man restaurerade Växjö Domkyrka så hittade man benrester och en del spekulerade om det var den berömde Sigfrids kvarlevor man hittade. Men vad man sedan gjorde med benen är höljt i dunkel för mig. kanske Wreezig kan hjälpa mig där.

Skulle inte förvåna mig om man slängde benen på soptippen för hantering av historia har ju inte varit Sveriges starka sida.

På tal om gravplundring så läste jag om folk som använde gamla gravkatakomber som bostäder innan myndigheterna jagade bort dom i Egypten. Kan ha fel på detaljer där men......

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 20 juni 2002, 23:28

Att jämföra Estonia med Wasa, går nog inte.

Jag tycker att så länge utgrävningen/dykningen/vad-det-nu-kan-vara enbart är ute efter att röja historiens dunkel, och ta fram nya uppgifter om t.ex. Wasa, egyptierna eller andra världskriget, så tycker jag det är ok. Men när man enbart är ute efter att plundra och stjäla, utan att tillföra historien något, då är det förkastligt.

Därför tycker jag det är ok att undersöka Titanic för att utröna vad som verkligen sänkte henne, men det är gravplundring att dyka ner och rota bland lik och ägodelar.

/Johan

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 20 juni 2002, 23:31

Johan Elisson skrev:Att jämföra Estonia med Wasa, går nog inte.

Jag tycker att så länge utgrävningen/dykningen/vad-det-nu-kan-vara enbart är ute efter att röja historiens dunkel, och ta fram nya uppgifter om t.ex. Wasa, egyptierna eller andra världskriget, så tycker jag det är ok. Men när man enbart är ute efter att plundra och stjäla, utan att tillföra historien något, då är det förkastligt.

Därför tycker jag det är ok att undersöka Titanic för att utröna vad som verkligen sänkte henne, men det är gravplundring att dyka ner och rota bland lik och ägodelar.

/Johan
Var inte så naiv Johan tror du verkligen man bekostar dyra dykningar bara för att titta på titanics skrov jag tror nog dom försöker plocka hem så mycket som dom bara kan.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 20 juni 2002, 23:47

Var inte så naiv Johan tror du verkligen man bekostar dyra dykningar bara för att titta på titanics skrov
Ja, det tror jag. Men det skrev jag i och för sig aldrig. Skrev bara att det var ok att dyka ner för att utröna orsaken till förlisningen, skrev inte att jag trodde att det var det de gjorde.

/Johan

Drabanten
Ny medlem

Inlägg av Drabanten » 12 oktober 2002, 18:19

Det är svårt att dra en skarp gräns. Arkeologi i övrigt verkar den moraliska gränsen ligga vid kristen tid. Man gräver gärna inte i gravar senare än 900-talet om inte det historiska/arkeologiska värdet är extra stort. I de fallen återbegravs oftast benen efter undersökningarna är färdiga.

Benen från Vasa är vad jag vet återbegravda sent om sider. När det gäller Titanic så har jag inte hört att kropparna är bevarade. Det verkar som organismer har brutit ner dom fullständigt. Men tydligen så verkar det som om det ekonomiska världet är större än det historiska. Man mår rent av illa av den plundring som pågår av Titanic. Tyvärr så ligger vraket på internationellt vatten och syddas mer av moraliska betänkligheter än av lag.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 oktober 2002, 18:38

[quote="Relay"]

Skulle inte förvåna mig om man slängde benen på soptippen för hantering av historia har ju inte varit Sveriges starka sida.
quote]

Tycker tvärtom!(förutom när det gäller rivningarna av vackra gammla byggnader i våra städer :x )

Sverige tycker jag är väldigt bra på att sammla på sig och kartlägga olika historiska platser(runnar och dylikt). Tex att staten sammlar på sig alla tidningar som har givits ut genom 1800-1900 talet och alla naturhistoriska musém med dess sammlingar av olika djur. Hela vårt system att sammla på oss information och lagra det i berg.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 12 oktober 2002, 21:06

när man går på museum (tex. gotlands) ligger det en massa hela skelett där. det är väll oxå gravplundring för dom vart ju begravda på sin tid. tänk om jag hamnar på museum om 1000 år, det låter dumt

varjag
Saknad medlem †

Titanic

Inlägg av varjag » 13 oktober 2002, 14:13

Johan och Relay - det har flitiga souvenirdykandet paa TITANIC - vraket har ju rent kommersiella skal - MEN marknaden borjar mattas pa memorabilia som betalar de oerhorda kostnaderna for deras upphamtande. Den andra sidan av saken - 'vad sankte TITANIC' ar helt barnslig - men facsinerar nog for att haalla fantasin i rorelse. Hela storyn och otaliga bilder och teckningar har sedan 1912 - forklarat att TITANIC fick en 100-meter laang reva i skrovet - etc.etc. Allt saadant prat at smorja, om hon hade faatt en hundra meter laangreva i plaatarna - hade fartyget sjunkit pa cirka 10- 15 minuter och det hade funnits mycket faa overlevande. En mera plausibel forklaring - ar att kontakten med isberget blaaste - eller lossade - tusentals nitar paa forskeppets styrbordssida.En saadan skada ar kongruent med den laanga tiden det tog innan fartyget sjonk - och att hon sjonk paa ratt kol. Den brittiska sjoforklaringen - for att forsvara White Star Line, anslot sig till '100-metersrevan' och hjalteglorian.Redan 1912 fanns det dom som skakade paa huvudena - men - revan gick till historien.En del av 'dykarna' hoppas kunna frilagga forskeppets styrbordssida,begravad i bottenleran - ett omojligt och meningslost foretag - men, om det till priset av $$$$$$ skulle lyckas saa faar man aatminstone 'sin dag' paa forstasidorna.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 17 oktober 2002, 11:57

Relay skrev:
När man restaurerade Växjö Domkyrka så hittade man benrester och en del spekulerade om det var den berömde Sigfrids kvarlevor man hittade. Men vad man sedan gjorde med benen är höljt i dunkel för mig. kanske Wreezig kan hjälpa mig där.

Jag vet inte hur de gör i Växjö, men i min kommun kastar de helt enkelt ner benen igen om de får upp något sådant, det ska ju trots allt ligga därnere.

Slickepinnen skrev:
när man går på museum (tex. gotlands) ligger det en massa hela skelett där. det är väll oxå gravplundring för dom vart ju begravda på sin tid. tänk om jag hamnar på museum om 1000 år, det låter dumt
Jag håller med. Jag besökte Fornsalen i visby i sommras, och reagerade över de många skeletten de har utställda där... Finns det egentligen någon poäng med att visa upp så många av dem? Skelett ser väl ut som skelett gör idag, så jag kan egentligen inte förstå vad de har att göra på museum. Det skulle i så fall vara för att visa hur människan utvecklats, men det stod ingenting om något sådant på montrarna.

Jag har också en känsla av att arkeologins etik vad gäller döingar börjar vid kristendomen. Uppenbarligen har "hedningar" ingen rätt till gravfrid...

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 17 oktober 2002, 12:06

Titanic klarar sig väl ganska bra med gravplundring med tanke på att hon ligger på en väldans massa meters djup :wink:

Men Estonia som ligger mycket grundare kommer säkert bli plundrat snart. Eller nåt... :?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 oktober 2002, 12:54

Jonteman skrev:Titanic klarar sig väl ganska bra med gravplundring med tanke på att hon ligger på en väldans massa meters djup :wink:

Men Estonia som ligger mycket grundare kommer säkert bli plundrat snart. Eller nåt... :?
Jonteman, 'plundrarna' i Atlanten koncentrerar sig paa det s.k. 'debrisfaltet', dvs. lösöret som ligger paa botten runtomkring. ESTONIA var mycket mera 'innesluten' an TITANIC och sjonk inte saa lange och saa djupt - som du sjalv paapekar - for att sprida naagot storre souvenirfalt omkring sig. Dessutom - om du inte misstycker - ar TITANIC varldens mest kanda skeppsvrak - ESTONIA kommer snart at falla i glomskans djup,utom bland de efterlevande i de berorda landerna.Souvenirmarknaden - tror jag inte finns.

Skriv svar