Varning för Last samurai!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
nefretel
Ny medlem

Inlägg av nefretel » 20 februari 2004, 13:29

Inte ska väl ett ideologiskt politiskt agenda styra hur filmer ska se ut?
Det är ju just det som sker, om än på ett omedvetet plan. Det har inte skrivits manifest för patriarkatet, trots det är nästan all media ett manifest för patriarkatet.
Det är roligt att se att "Den siste samurajen" gör grova historiska missar på en vid bredd av ämnen, och att det så lysande uppmärksammas här. Det är nästan skamligt, däremot, att det katastrofala genusperspektivet inte bara förbises utan dessutom försvaras med följande argument:
Kvinnor och män har av naturen olika roller i min mening. Kvinnors styrka ligger i deras sociala och kommunikativa förmåga, medan männens styrka ligger i rent fysisk styrka
Kvinors påstådda sociala och kommunikativa förmåga är inlärd - därför att unga pojkar aldrig uppmuntras till att utveckla sig socialt på samma sätt som unga flickor gör. Visst föreligger biologiska skillnaden mellan könen, men att påstå att dessa av "naturen" är olika roller är oerhört förlegat. Vi lever knappast i ett naturligt samhälle idag. Bara sådana här diskussionsforum, till att börja med, är ganska "onaturliga". De allra flesta transportmedel är onaturliga - människor kan inte flyga, men ändå finns flygplan, om vi ska vara på den nivån.

Varför de flesta andra aspekter av samhället tillåts utvecklas, medan gemene man fortfarande kommer med argument av det här slaget, är för mig fullständigt obegripligt.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 20 februari 2004, 13:49

Har inte sett filmen men om man ska lägga in moderna könsroller kommer den ju bara hamna ännu längre bort ifrån verkligheten och hur det faktiskt var.

mvh Alex Robsahm
Senast redigerad av 1 Moonman, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 februari 2004, 13:54

nefretel skrev:Det är ju just det som sker, om än på ett omedvetet plan. Det har inte skrivits manifest för patriarkatet, trots det är nästan all media ett manifest för patriarkatet.
Det är roligt att se att "Den siste samurajen" gör grova historiska missar på en vid bredd av ämnen, och att det så lysande uppmärksammas här. Det är nästan skamligt, däremot, att det katastrofala genusperspektivet inte bara förbises utan dessutom försvaras med följande argument:

I min mening är det bolsjevistiska feminister som styr landet
Kvinors påstådda sociala och kommunikativa förmåga är inlärd - därför att unga pojkar aldrig uppmuntras till att utveckla sig socialt på samma sätt som unga flickor gör. Visst föreligger biologiska skillnaden mellan könen, men att påstå att dessa av "naturen" är olika roller är oerhört förlegat. Vi lever knappast i ett naturligt samhälle idag. Bara sådana här diskussionsforum, till att börja med, är ganska "onaturliga". De allra flesta transportmedel är onaturliga - människor kan inte flyga, men ändå finns flygplan, om vi ska vara på den nivån.

Varför de flesta andra aspekter av samhället tillåts utvecklas, medan gemene man fortfarande kommer med argument av det här slaget, är för mig fullständigt obegripligt.
Vojne vojne! Inte en till! :wink:

/DK M[/quote]

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 februari 2004, 20:32

Graustein skrev:Var ett rätt så intressant inlägg på GP:s debattsida för någon dag sedan som behandlade denna omdiskuterade film. Skall försöka hitta den...
Det är visserligen inte debattsidan, men menade du månne denna artikel: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=153797 (väl värd att läsa)?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 20 februari 2004, 20:42

nefretel skrev: Det är ju just det som sker, om än på ett omedvetet plan. Det har inte skrivits manifest för patriarkatet, trots det är nästan all media ett manifest för patriarkatet.
Kvinnosynen är väl snarare något som man borde berömma "Den sista samurajen" för. Japan var ett extremt patriarkaliskt/sexistiskt/whatever samhälle, och det skulle ha varit en grov historisk miss om dom slängde in en kvinnlig rebelledare och/eller en kvinnlig samuraj, för sådana fanns inte! Anser du att man ska förfalska historien för att den ska passa bättre in i din politiska agenda?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 21 februari 2004, 09:51

Petter D Japan har haft sin del av kvinliga "krigare" men det var extremt ovanligt och den rådande stämningen var att kvinnan ska stå vid spisen och föda barn. Håller helt med dig att det skulle vara fel att slänga in någon rambo-brud i filmen.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 21 februari 2004, 10:40

Just det Lindir, den var det. Hade glömt var den stod så jag trodde det var en debattartikel.

Användarvisningsbild
nefretel
Ny medlem

Inlägg av nefretel » 22 februari 2004, 10:48

Petter D skrev: Kvinnosynen är väl snarare något som man borde berömma "Den sista samurajen" för. Japan var ett extremt patriarkaliskt/sexistiskt/whatever samhälle, och det skulle ha varit en grov historisk miss om dom slängde in en kvinnlig rebelledare och/eller en kvinnlig samuraj, för sådana fanns inte! Anser du att man ska förfalska historien för att den ska passa bättre in i din politiska agenda?

"Min" politiska agenda!?

Politik går väl knappast att skilja från någon aspekt i livet. Det märker man redan på sättet mina argument bemöts - den enda möjligheten att visa en stark kvinna är tydligen att sätta henne i en krigarmiljö! Man hade med väldigt enkla medel och på en relativt kort tid kunnat göra ett vettigt porträtt av en kvinna i filmen - utan att förfalska historien. Det fanns säkerligen intressanta öden även i kvinnornas förtryckta värld, mod och ära och uppoffring (framförallt uppoffring!), något som i alla fall jag uppfattade som filmens tema. Särskilt i en sådan här film, där gränsen mellan vad män och kvinnor gör i samhället blir så skarp, finns ett intresse att se hela bilden. Det handlar inte om att lägga in moderna könsroller, det handlar om att lyfta halva befolkningen över symbolnivån.

Men det anses inte speciellt viktigt idag - när den "politiska agendan" producerar sådana här filmer och helt utan betänkligheter marknadsför dem som filmer för allmänheten, när det i själva verket rör sig om rena mansfilmer. Det skapar en världsbild där det är svårt att föreställa sig en kvinnovärld överhuvudtaget, och en stark kvinna tydligen inte kan vara något annat än en "rambobrud".

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 23 februari 2004, 17:52

Sen inehöll filmen den gamla "samuraisvär är så vassa att de kan hugga av gevärspipor myten". Det var väl tom Cruise som klöv en gevärspipa mitt i tu.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 23 februari 2004, 19:56

Djinghis Khan skrev:[Vojne vojne! Inte en till! :wink:

/DK M
Är detta ett bra sätt att bemöta argument?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 februari 2004, 21:57

barzam skrev:

/DK M
tja vad tycker du?

/DK M

Tommy E
Ny medlem

Inlägg av Tommy E » 30 mars 2004, 10:37

Detta var en kanonrulle tyckte både jag och min kompis!!
Är iofs närmast totalt oinsatt i japansk historia som skedde före andra världskriget 8)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 28 april 2004, 13:27

Detta var verkligen en riktigt bra film som jag kan rekommendera vem som helst att se. Visst den totala försköningen och idoliseringen av samurajerna kan man ju ifrågasätta men det var fortfarande en mysig film med fina scener och härlig aktion.
Djingis kahn överdrev ju något så enormt i sitt inlägg med de historiska felen och alla andra tabbar filmen gjorde. Överdriva kan du allt :) Nåja jag får väl tacka dig eftersom du sänkte mina förväntningar så mycket att jag verkligen njöt av flmen när det visade sig hur bra den egentligen var.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 29 april 2004, 23:53

Djinghis Khan skrev:
barzam skrev:

/DK M
tja vad tycker du?

/DK M
Nej det tycker jag inte.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 30 april 2004, 10:20

De är bara att inse att filmen följer samma konsept och är lika historiskt korekt vinklad som brevhart.

Brevhart, hummm historiens slag vid stirling bridge (stavning) är alldeles för oheroiskt, istället för att låta scottarna överumpla engelsmänen när de hålle på att passera en bro och ha 3-4 meter långa pikar låter vi dem ta ett fulständigt kavaleri anfall och besegra det med 2 meters trädgrenar. Samtidigt som vi lyfter fram alla engelsmenens ildåd mot scottarna, men tar inte upp något ildåd scottarna gjorde.

TLS förljer exakt samma mönster, hummm bondearmen skjuter ner samurajerna fulständigt, nä det passar inte in, bondearmen skjuter på samuraierna och kulorna bara stutsar av deras träpansar
och samuraierna lyckas driva bonde armen på flykten tills samuraierna blir nermjade av gattlingar. Naturligtvis håller vi tyst om vilka ildåd samuraierna höll på med inklusive deras ständiga småkrig.

Skriv svar