Fascinerande! Jag tackar.B Hellqvist skrev:[...]Wilmer T skrev:Jag har inte hört annat än att de vikingatida svärden var just hårda och tunga, och länge dessutom eneggade.
Vikingatida svärd bestod av två huvudgrupper: tveeggade svärd och eneggade så kallad långsaxar, de senare ibland lika långa som "vanliga" svärd.
[...]
läs mer här: http://www.algonet.se/~enda/guillou.htm
* Tycks mig mina källor inte varit fel ute men dock inte fullständigt informerade.
- Vet inte på rak arm var jag sett det som fastnat som en faktaupplysning att de var eneggade; hade dock för mig att de isländska sagorna beskriver svärdstrider på ett sätt som stämmer väl med den eneggade typen av svärd.
* Björn - jag antar det är din hemsida? - en fråga som definitivt hör hemma i ett svärdsforum (finns det nåt?):
- Har hört sägas att man funnit ett gigantiskt svärd nånstans i mellansverige (eller om det var för flera hundra år sen, och att det inte finns kvar) som skulle påminna om endera det legendariska svärdet Tyrfing (Hervarasagan) eller Beowulfs jättesvärd (tja det skulle väl faktsikt kunna röra sig om samma svärd...?);
vet du något om ett sådant svärdsfynd?
/Wilmer T
... här skiner solen...