Finska Vinterkriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Finska Vinterkriget

Inlägg av Wolfblitzer » 11 februari 2004, 11:25

Äntligen har vi fått börja med våra skolarbeten om andra världkriget, woohoo!!

Själv valde man finska vinterkriget och behöver fakta, jag har letat på internet men det finns inte så mycket information som jag behövde så jag vill ha tips på böcker som är värda att ta fakta ur. Jag har lånat "Finland i Krig 1" hittills.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 11 februari 2004, 11:30

Har du tittat tex på winterwar.com?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 11 februari 2004, 11:46

Det finns en hel del både om tiden innan kriget, själva kriget och dess konsekvenser på http://virtual.finland.fi/finfo/english/hist.html och http://www.geocities.com/Pentagon/9764/warfin1.html.

Lite om "Mannerheim-linjen", det fasta försvaret på Karelska Näset, finns här: http://www.mannerheim-line.com/

Hoppas det hjälper :)

Henrik

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 11 februari 2004, 13:07

Litteraturtips: Okänd soldat, Väinö Linna

Min egen släkting i Finland (som fanns på 20markssedlarna tills man införde euron). :D

jasteri
Medlem

Inlägg av jasteri » 11 februari 2004, 13:43

Löwe skrev:Litteraturtips: Okänd soldat, Väinö Linna

Min egen släkting i Finland (som fanns på 20markssedlarna tills man införde euron). :D

Du har läst dåligt din Okänd soldat. Den handlar om fortsättningskriget.
Ex. på Roman om vinterkriget:
Antti Tuuri - Talvisota, som filmen Talvisota (vinterkriget), (http://www.dvdpris.com/7257) baserar sig på.

Du har säkert redan kollat:
http://www2.mil.fi/perustietoa/talvisota_swe/index.html

http://www.algonet.se/~bog/vinterkriget ... kriget.htm

Jag har några fakta dvd:n om de finska krigen, åtminstone en är på svenska med intervjuer och multimedia presentationer kring ämnet. Kunde eventuellt kopiera om du är intresserad.

Mvh, jasse

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 11 februari 2004, 14:04

Nja, dåligt och dåligt... jag minns väl att man ingående förklarade vilka vapen man hade i vinterkriget, inte så mycket k-pistar t ex.

Jag visste att den inte handlade om vinterkriget när jag skrev inlägget, men det ligger ju rätt nära ändå, så jag tänkte... ja.

jasteri
Medlem

Inlägg av jasteri » 11 februari 2004, 15:29

Löwe skrev:Nja, dåligt och dåligt... jag minns väl att man ingående förklarade vilka vapen man hade i vinterkriget, inte så mycket k-pistar t ex.

Jag visste att den inte handlade om vinterkriget när jag skrev inlägget, men det ligger ju rätt nära ändå, så jag tänkte... ja.

ok ok, Tuntematon sotilas (okänd soldat) är den bästa boken jag läst. Tyvärr är den svenska översättningen (åtminstone i den upplagan jag läste för 10 år sedan) ganska hemsk.

-J

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 11 februari 2004, 18:15

Jag kanske fortsätter att srkiva om fortsättningskriget om det går för snabbt att göra arbetet. Som sagt, jag vill ha BOKTIPS. Lättare att göra ett arbete på.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 februari 2004, 18:22

Wolfblitzer skrev:Jag kanske fortsätter att srkiva om fortsättningskriget om det går för snabbt att göra arbetet. Som sagt, jag vill ha BOKTIPS. Lättare att göra ett arbete på.
När Finlands sak var min.

Tre bataljoner

Kavas gossar

:)

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 11 februari 2004, 18:23

Har inte själv läst "A Frozen Hell: The Russo-Finnish Winter War of 1939-1940" av William R. Trotter, men har hört andra säga positiva saker om den. Den finns åtminstone på Amazon.

Henrik

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2004, 11:34

Wolfblitzer skrev:Jag kanske fortsätter att srkiva om fortsättningskriget om det går för snabbt att göra arbetet. Som sagt, jag vill ha BOKTIPS. Lättare att göra ett arbete på.
Mannerheims memoarer ar obligatorisk och fangslande lasning. http://www.svenska frivilliga har ett utmarkt debattforum, bl.a. om Vinterkriget. Och sist - men absolut inte MINST - laat dig inte förföras av mera sentida tankegaangar om hur Finland kunde ha undvikit vinterkriget genom att tillmötesgaa en 'filantropisk Stalins moderata territoriekrav'. Utan bekanta dig ordentligt med omfattningen av de ryska kraven. Som hade prisgett Finlands forsvarslinjer paa Karelska Näset och gjort det till en lätt match for de ytterligare ryska krav som forvantades komma. Baltstaternas öden är illuminerande, nar Stalins pokerspelarögon vandes mot dem. Av de fyra länderna - var Finland det enda som beholl sin sjalvstandighet! Aven om priset var skyhogt. Vinterkriget tog nastan 25 000 finska soldaters liv eller nastan 235 stupade PER DAG! Det - var en aaderlaatning som speglar den finska haardheten - nar haart satts mot haart. En aaderlaatning som faa andra kampande smaa nationer naagonsin stalldes infor. Men som också erkandes av Stalin sjalv - nar han mot slutet a VK 2 yttrade till en amerikansk ambassadör; 'att finnarna är ett styvt och halsstarrigt folk - och det är kanske bäst att lämna dom därhän...'

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 februari 2004, 11:48

varjag,

varför kom du inte till hjälp här viewtopic.php?t=13311&postdays=0&postorder=asc&start=0 ?

Skämt åsido så även om tråden spårade ur finns det en del intressant läsning om vinterkriget.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2004, 12:02

Hans - under 'de kritiska dagarna' kunde Varjag inte komma in paa det svenska forumet - annars hade jag nog laatit mina starkt realistiska erfarenheter komma till tals. Tydligen var det ngn 'brandvägg' som inte funkade saa bra och uteslot undertecknad fraan den stimulerande debatten paa Skalman.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 12 februari 2004, 16:13

jasteri skrev:ok ok, Tuntematon sotilas (okänd soldat) är den bästa boken jag läst. Tyvärr är den svenska översättningen (åtminstone i den upplagan jag läste för 10 år sedan) ganska hemsk.
Ja, den var väl bristfällig. Men den gav ju insikt i hur situationen såg ut i vårt broderland. Det fascinerande med Väinö Linna var ju att han hade med realistiska skildringar, som är långtifrån de heroiska nationalromantiska bilderna av finnarna som grekiska gudar, som slog mot en överlägsen ond fiende.
Till exempel finns det kommunister med i finska armén, och dessutom visar man att många finska soldater faktiskt var rätt fega, och att ryssarna inte alltid var en överlägsen fiende.

-vils-
Medlem

När finlands sak var min

Inlägg av -vils- » 12 februari 2004, 16:43

MD650 skrev:
När Finlands sak var min.

Tre bataljoner

Kavas gossar

:)
Jag tippsar dig att basera din uppsats på denna bok när finlands sak var min, den lyfter fram sveriges funktion och tänkande, samt detaljerat i enkelthet huvudragen för konflikten som sådan.

Skriv svar