Koncentrationsläger i Tjeckien

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 februari 2004, 00:22

Theresienstadt kallas förvisso ofta koncentrationsläger, men t ex Yehuda Bauer (se A History of the Holocaust, rev 2001) betonar att det egentligen inte var ett koncentrationsläger utan ett ghetto. Det var på många sätt likt ett koncentrationsläger, men en av de viktigaste skillnaderna var tydligen att hela familjer fick bo tillsammans, vilket de aldrig fick i lägren där de snabbt splittrades för att delas upp i mans- och kvinnoförläggningar.

Theresienstadt utmärktes också av en ovanligt stark kulturell aktivitet. Där verkade flera orkestrar, ett operakompani och en teater, det gavs föreläsningar och studiecirklar och det fanns ett bibliotek med 60.000 volymer. Religionsutövande var inte heller förbjudet.

Inför Internationella Röda Korsets besök 1943 (föranlett av att rykten och information om förintelselägren började nå ut till allmänheten) vidtogs bl a följande åtgärder:
- stora mängder ghettoinvånare skickades till Auschwitz för utrotning, för att minska överbefolkningen
- falska butiker öppnades, liksom ett falskt kafé, bank, lekskolor, skola, osv.
- blomsterrabatter planerades
- ghettoinvånarna hårdtränades av SS för att spela sina tilldelade roller

Merparten av Röda Kors-representanterna lät sig luras av detta skådespel.

Efter Röda Kors-besöket spelade nazisterna in en propagandafilm för att skildra judarnas rosenskimrande liv i det nya Tyskland. Efter inspelningen skickades skådespelarna (allt från medlemmar av det judiska rådet till barn) till Auschwitz för omedelbar utrotning.

Vad gäller levnadsförhållandena i mönsterghettot kan nämnas att dödstalen i ghettot 1942 låg på en bra bit över 50% (det sänktes dock under de efterföljande åren).

Av de knappt 140.000 judarna som placerades i Theresienstadt överlevde knappt 17.000 - merparten av de övriga dödades i Auschwitz eller dukade under för förhållandena i ghettot.

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 10 februari 2004, 15:47

Lindir skrev:
Martin Tunström skrev:
Mikael Karlsson skrev:Det var mer konstverken osv som jag syftade på. [...] Kan nämna att staden också var kraftigt översvämmad
?

Som jag sa tidigare så finns staden kvar och folk bor där.
Jag kan inte riktigt se motsägelsen mellan era påståenden ...
Inte jag heller. ;)

Det enda jag säger är att det var kraftiga översvämmingar och att många möbler förstördes och många byggnader blev skadade för 2 år sedan eller vad det blir. ;)

Skriv svar