Dagen-D > Organisation[er]

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
C. Widén
Ny medlem

Dagen-D > Organisation[er]

Inlägg av C. Widén » 7 februari 2004, 12:40

Hej!

Jag skulle vilja få reda på några organisationer som kan tänkas ha haft kopplingar till Dagen-D.
Allra helst ska de ha vuxit fram ur Dagen-D men jag kanske får nöja mig med en som åtminstone haft starka kopplingar till det.

Förresten, är Operataion Overlord Dagen-D:s egentliga namn?

Tack på förhand!

/ C. Widén

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 7 februari 2004, 12:49

SHAEF* kommer jag spontant att tänka på. Och ja, operation overlord var d-dagens riktiga namn.

* Supreme Headquarters Allied Expeditionary Forces

/dan

C. Widén
Ny medlem

Inlägg av C. Widén » 7 februari 2004, 13:28

Tack, men jag är snarare ute efter en något mer känd organisation så att säga.

Det är nämligen så att jag ska diskutera en organisation som i mitt fall ska kretsa runt Dagen-D och som du säkert förstår skulle SHAEF inte passa in där.

Jag är snarare ute efter något i stil med Greenpeace, som en gång utvecklats p.g.a. kärnvapen fruktan.

Fler förslag är välkomna!

/ C. Widén

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Re: Dagen-D > Organisation[er]

Inlägg av Wellington » 7 februari 2004, 14:36

C. Widén skrev:
Förresten, är Operataion Overlord Dagen-D:s egentliga namn?

/ C. Widén
Overlord var täcknamn för hela den europeiska kampanjen, från invasionen fram till Tysklands fall. Kodordet för själva D-dagen var Neptune.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 7 februari 2004, 15:15

Wellington skrev: Kodordet för själva D-dagen var Neptune.
Neptune var endast kodnamnet för den marina delen av invasionen.
Med andra ord transporten av trupperna över kanalen och kustbombardemanget.
Senast redigerad av 1 Anton Severin, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 7 februari 2004, 15:47

Wellington skrev:Overlord var täcknamn för hela den europeiska kampanjen, från invasionen fram till Tysklands fall. Kodordet för själva D-dagen var Neptune.
Den nordvästeuropeiska kampanjen gavs inte något täcknamn, däremot gav man täcknamn åt operationer. D-dagen är ingen operation under endast en populär (folklig) benämning på invasionen av Normandie den 6 juni 1944.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 7 februari 2004, 16:25

Kan tillägga en ganska mystisk sak om D dagen.

En eller två dagar innan invasion började var det ett korsord i en tidning med orden "Overlord" "Neptune" "Omaha" "Sword" "Utah" osv. med andra namn. Tidningen ansåg att det var en slump att just dom orden hamnat där, tror dom vann i en rättstvist senare.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 7 februari 2004, 19:59

Det är rätt att Neptune främst gällde den marina delen och Overlord hela fälttåget. Det hela är ganska tillkrånglat, för själva markdelen under invasionsdagen hade inget kodord. När planerarna talade om denna fas sade de antingen helt enkelt "the landings" eller så användes Neptune.

Under 1942 och tidiga 1943, innan planeringen tagit en mer konkret form, refererade man emellertid också till själva "D-dagen" (som fortfarande var synnerligen abstrakt) som Overlord. Vartefter planeringen fortskred uppstod dock behovet att skilja på själva landstigningen och det efterföljande fälttåget, annars kunde misstag uppstå i kommunikationen mellan planerarna. I samma veva uppstod också misstankar att namnet Overlord kanske blivit röjt, varför det vore farligt om tyskarna kunde koppla ihop kodnamnet till ett specifikt datum. Därför ändrades Overlord till att gälla hela fälttåget. När man talade om truppinsatser under D-dagen var det också enklast att hänvisa till Neptune. Eftersom de faser som innehåll det luftburna anfallet och trupplandstigningarna aldrig fick ett eget namn, ansåg man att risken för att anfallsdatum och annat skulle röjas minskade.

Dessvärre har det ställt till en del trassel för eftervärlden att reda ut.

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 8 februari 2004, 00:50

Kallades inte luft landsättning för Operation Eagle?
I vilket fall så låter det inte så jätte klurigt att döpa en marin invasion till Neptune,då i alla fall jag kopplar det till havet så borde väl tyskarna också kunna förstå det.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 februari 2004, 01:02

Wellington skrev:Det är rätt att Neptune främst gällde den marina delen och Overlord hela fälttåget. Det hela är ganska tillkrånglat, för själva markdelen under invasionsdagen hade inget kodord. När planerarna talade om denna fas sade de antingen helt enkelt "the landings" eller så användes Neptune.

Under 1942 och tidiga 1943, innan planeringen tagit en mer konkret form, refererade man emellertid också till själva "D-dagen" (som fortfarande var synnerligen abstrakt) som Overlord. Vartefter planeringen fortskred uppstod dock behovet att skilja på själva landstigningen och det efterföljande fälttåget, annars kunde misstag uppstå i kommunikationen mellan planerarna. I samma veva uppstod också misstankar att namnet Overlord kanske blivit röjt, varför det vore farligt om tyskarna kunde koppla ihop kodnamnet till ett specifikt datum. Därför ändrades Overlord till att gälla hela fälttåget. När man talade om truppinsatser under D-dagen var det också enklast att hänvisa till Neptune. Eftersom de faser som innehåll det luftburna anfallet och trupplandstigningarna aldrig fick ett eget namn, ansåg man att risken för att anfallsdatum och annat skulle röjas minskade.

Där ser man. Och fälttåget inbegrep alltså 6 juni fram till Tysklands kapitulation?

mvh/ Daniel

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 8 februari 2004, 08:18

C. Widén skrev:Tack, men jag är snarare ute efter en något mer känd organisation så att säga.

Det är nämligen så att jag ska diskutera en organisation som i mitt fall ska kretsa runt Dagen-D och som du säkert förstår skulle SHAEF inte passa in där.

Jag är snarare ute efter något i stil med Greenpeace, som en gång utvecklats p.g.a. kärnvapen fruktan.

/ C. Widén
En militär organisation eller enhet? Eller en veteranförening? Eller typ EU/NATO?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 8 februari 2004, 09:21

D. Löwenhamn skrev:
Wellington skrev:Det är rätt att Neptune främst gällde den marina delen och Overlord hela fälttåget. Det hela är ganska tillkrånglat, för själva markdelen under invasionsdagen hade inget kodord. När planerarna talade om denna fas sade de antingen helt enkelt "the landings" eller så användes Neptune.

Där ser man. Och fälttåget inbegrep alltså 6 juni fram till Tysklands kapitulation?

mvh/ Daniel
Dette skulle jeg gjerne hatt noen kilde(käll-)henvisninger på. Meg bekjent har det vært en objektiv sannhet at D-dag står for 'Day-day' og var den hemmeligholdte datoen for landgangen, mens 'Overlord' var navnet på operasjonen som sådan (=landgangen i Normandie). Jeg lærer gjerne noe nytt om dette.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 8 februari 2004, 09:24

mvh/ Daniel
I stort sett. Fast man visste ju inte vid tillfället hur detta fälttåg skulle te sig eller när/hur Tyskland skulle kapitulera. Faktum är att begreppet Overlord bara hade riktig relevans före invasionen. När man väl var iland och mötte en konkret situation istället för en förmodad, skapades nya kodord -- Epsom, Goodwood, Cobra, etc -- i takt med det förändrade stridsläget.

Men vi historiker vill ju klistra etiketter på saker och ting och Overlord är därför ett enkelt sätt att beskriva perioden 6 juni 1944 fram till krigsslutet.

C. Widén
Ny medlem

Inlägg av C. Widén » 8 februari 2004, 16:21

Solitaire skrev:
C. Widén skrev:Tack, men jag är snarare ute efter en något mer känd organisation så att säga.

/ C. Widén
En militär organisation eller enhet? Eller en veteranförening? Eller typ EU/NATO?
Något i stil med EU/Nato

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 8 februari 2004, 18:23

C. Widén skrev:
Något i stil med EU/Nato
Det skulle typ vara EU eller NATO då. Fast de växte mera fram ur hela kriget än just Operation Överherre.
- EU såldes som ett fredsprojekt (kol/stålunionen mellan Tyskland och Frankrike på 50-talet) som skulle hindra att Europas stormakter gick i krig med varandra igen (fast det faktum att kärnvapen gjorde storkrig lika med utplåning har nog lika stor roll i den europeiska freden).
- Militäralliansen NATO (alias Atlantpakten) bildades av diverse för att möta det upfattade militära hotet från Sovjet. De stater som varit neutrala innan kriget men ändå invaderats av Tyskland ingick bland de grundande medlemstaterna.

Skriv svar