Specialarbete om ett slag.
Specialarbete om ett slag.
Jag tänker göra mitt specialarbete i 9an om ett slag under ww2. Ett ganska stort arbete och jag vill gärna ha tips på vilket ni tycker lämpar sig bäst för det här. Vilket som var mest intressant och som det finns tillräckligt med fakta om osv. Tack på förhand.
- Anton Severin
- Medlem
Man kanske borde göra om ett slag som lärare och elever har/borde hört talas om. Som tex Stalingrad eller Overlord.
Jag gjorde ett liknande i 9:an men jag gjorde om Midway. Fick MVG men polarna var väl "lagom" intresserade.
Annars kan du ju satsa på att ta ett, som är för den stora massan, tämligen okänt slag. Som tex Guadalcanal, Kursk eller Anzio. Det finns gott om fakta att hämta om samtliga, från både litteratur och Internet.
Jag gjorde ett liknande i 9:an men jag gjorde om Midway. Fick MVG men polarna var väl "lagom" intresserade.
Annars kan du ju satsa på att ta ett, som är för den stora massan, tämligen okänt slag. Som tex Guadalcanal, Kursk eller Anzio. Det finns gott om fakta att hämta om samtliga, från både litteratur och Internet.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Finska vinterkriget 1939-1940
Slaget om Berlin innan Tyskland kapitulerade, i maj 1945
Ta ett mindre känt slag! Inte Normandie, Pearl Harbor eller något. Gör så att dina kamrater blir mer intresserade av det slag du väljer! Något som för dina kamrater är helt okänt kan vara grymt kul för dem att lära sig saker om.
Slaget om Berlin innan Tyskland kapitulerade, i maj 1945
Ta ett mindre känt slag! Inte Normandie, Pearl Harbor eller något. Gör så att dina kamrater blir mer intresserade av det slag du väljer! Något som för dina kamrater är helt okänt kan vara grymt kul för dem att lära sig saker om.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
arbete
Varför inte skriva om striderna kring Narva 1944?
/PK
/PK
Flera föreslår Berlin. Varför det då? Det var ju de sista dödsryckningarna. Enda egentliga problemet var tidsnöden, ryssarna ville helst avsluta så snabbt som möjligt innan västallierade tog alltför stor bit av kakan.
Narva-förslaget är intressant; du kan alltid säga att det är en fd "svensk" stad, mången svensk och svensk-finne stupade där eller däromkring under sina dar, mot slutet av 1500-början på 1700-talet.
Narva-förslaget är intressant; du kan alltid säga att det är en fd "svensk" stad, mången svensk och svensk-finne stupade där eller däromkring under sina dar, mot slutet av 1500-början på 1700-talet.
- Panzerschreck
- Medlem
-
D.Almendares
- Medlem