Arn trilogin (återigen).

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 29 januari 2004, 14:22

Jag gillar inte Jan Guillou som författare. Vägen till Jerusalem är den enda Arn-bok jag läst, och jag tycker den var dålig. Jag har inte för avsikt att läsa resten av serien.

Varför tyckte jag inte om Vägen till Jerusalem? Här är några skäl:

1. Jag gillar inte Guillous självgoda och mästrande stil, som lyser igenom med tillrättaläggande kommentarer som således, sålunda etc.

2. Jag har svårt för Guillous övermänniskoideal. Arn växer upp på ett kloster och kommer hem som tonåring och är överlägsen på allt, från matlagning till stridskonst! Det enda han inte är bäst på från början är jakt, men eftersom han är en överlägsen skytt så blir han det snart också!

3. Boken var tråkig, över halva boken handlar om Arns händelselösa uppväxt på ett kloster.

4. Eftersom jag är intresserad av historia och någorlunda kunnig om förhållandena på medeltiden, så har jag dessutom svårt för alla historiska felaktigheter i boken.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 januari 2004, 15:23

Jag tycker att trilogin var bra, jag är fullt ärlig. vad jag sedan tycker om Guillous "historieskrivande" vet ni ju...

/DK M

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 29 januari 2004, 21:14

Det finns ju många böcker som är bra, oavsett om det är saga eller historia. Man kan ju inte klaga på Janne för att han skriver böcker men att han tror att han har hittat Arns grav osv. är en annan sak.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 29 januari 2004, 22:08

Wolfblitzer skrev:Det finns ju många böcker som är bra, oavsett om det är saga eller historia. Man kan ju inte klaga på Janne för att han skriver böcker men att han tror att han har hittat Arns grav osv. är en annan sak.
Jo, min lärare flippade ur totalt över det. Fast jag håller med, hur f-n kan han komma och påstå att han hittat sin fiktiva karaktärs grav? Han borde skämmas!

Arvet efter Arn , där man slapp lite av övermänniskoidealet var enligt mig den kanske bästa boken. Strax följd av Tempelriddaren.

Förresten, var det bara jag som fick grova plagiatsvibbar när jag läste Tempelriddaren? Sir Walter Scott's Rickard Lejonhjärta har ju ganska stora likheter...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 30 januari 2004, 23:08

Nej Arn-trilogin plus "Arvet efter Arn" är helt klart framtida svenska klassiker. Funderar på att läsa om hela sviten på nytt

/DK M

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 30 januari 2004, 23:56

Är det ingen som läser Röde orm nu förtiden? :?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 31 januari 2004, 10:49

Vad får dig att tro att ingen skulle göra det? Kolla in den dagsaktuella tråden "bästa författare" i kulturhistoriaforumet så tror jag du ser att så inte är fallet :-)

Skriv svar