Namnet på filmen
Namnet på filmen
Jag kommer inte ihåg namnet på en film jag sett. Kanske kan ni hjälpa mig med detta. Filmen handlar om en fransk man som då Frankrike blir befriat beger sig till Paris där han impersonerar en officer. Det hela leder till att han får befäl över fria franska styrkor. Filmen slutar med att han beordrar avrättning av franska soldater i tysk uniform som hittas i en skog. Denna avrättning skildras på samma sätt som avrättningen vid Bad Reichenhall ledd av General Leclerc.
Vet någon vilken film så åsyftas?
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
Kolla på http://www.imdb.com/
- subskipper
- Medlem
Re: Namnet på filmen
Jag vet precis vilken film du åsyftar, men som så ofta sviker minnet och jag kommer inte ihåg titeln. Den gick på TV för inte så länge sedan.D. Löwenhamn skrev:Jag kommer inte ihåg namnet på en film jag sett. Kanske kan ni hjälpa mig med detta. Filmen handlar om en fransk man som då Frankrike blir befriat beger sig till Paris där han impersonerar en officer. Det hela leder till att han får befäl över fria franska styrkor. Filmen slutar med att han beordrar avrättning av franska soldater i tysk uniform som hittas i en skog. Denna avrättning skildras på samma sätt som avrättningen vid Bad Reichenhall ledd av General Leclerc.
mvh/ Daniel
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
Så här i efterhand kan man väl kanske ifrågasätta nödvändigheten av mitt föregående inlägg, men frustrationen över att inte lyckas hitta titeln bland all spindelväv där uppe på vinden gjorde att jag var tvungen att svara något iaf.D. Löwenhamn skrev:Säg till om du kommer på namnet Henric. Kanske Marcus vet, jag har för mig att han var lite intresserad av Leclerc.![]()
mvh/ Daniel
Återkommer om jag når insikt i frågan.
~Henric Edwards
Kan det vara denna film "The Free Frenchman" du tänker på ? -> http://www.derekdelint.com/thefree_frenchman.html