Historiska läroböcker

Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem

Historiska läroböcker

Inlägg av Gutekrigaren » 14 januari 2004, 15:35

Hej!

Två hejdlöst roliga artiklar av Göran Hägg om gymnasiets läroböcker i historia:

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/st ... 94,00.html

och

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/st ... 98,00.html

Skojig läsning om inte annat!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 januari 2004, 16:46

Tack för länkarna, skojig läsning som sagt.

mvh/ Daniel

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 15 januari 2004, 01:47

"Tre glada amatörer berättar för unga idioter." :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 15 januari 2004, 10:42

Tack för länkarna... mycket intressant läsning, det har fått mig att tänka till över min historia undervisning.

På mitt gymnasium har vi böckerna "Epos" och "Perspektiv på historien A" och jag håller med Göran Hägg att dessa två böcker är riktigt bra. Tyvärr är många delar av de böckerna lite väl tunna och jag saknar tips på fortsättninglitteratur eller annan information som gör att man kan läsa vidare själv. "Källhistoria" är även något jag totalt saknar. Böckerna borde verkligen ägna nåt kapitel till att diskutera historiska källor och rent allmän historisk källkritik m.m.

i motsats till våra överlag bra böcker på skolan så är vår historia undervisnings planering under all kritik. Vi läser inte historien i kronologisk ordning och vi saknar totalt sammanhang mellan de olika delar av historien som vi läser. Först började vi med industrialiseringen och tyskland enande som vi skummade igenom. Sen hoppade vi helt plötsligt till antiken och romarriket där tonvikten låg på filosofi och den tidens sociala förhållanden och när vi blivit insatta i social historia som vi kunde använde för vidare läsning i en annan epok hoppade vi raskt vidare till svensk krigshistoria. Rörigt värre, nu har jag nästan bara förintelsen kvar att läsa i historian... lite mer kommer det säkert bli hoppas jag (visserligen har min skola ett annourlunda undervisnings uplägg än den genomsnittiliga gymnasieskolan).

Något som jag saknar från skolverket är en bra översikts karta över vad man ska läsa eftersom det verkar som de olika gymnasierna får läsa lite vad de vill.

Göra Häggs kritik mot betyg förstod jag inte riktigt, det är något han får förklara mer. Personligen hatar jag betyg men nu ska vi inte bli politiska :wink:

Nåja det finns ialla fall hopp för framtiden, jag har hört att Historia ska införas som kärnämne i grundskolan (kan nån bekräfta?) och förhoppningsvis kommer forumets egen Stanislav få sin planerade historia bok publicerad :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 15 januari 2004, 10:49

Marcus, kritiken mot betyg låg i dess diffusa betygskriterier. Hägg menade att enligt de kriterierna kan en lärare helt godtyckligt sätta i princip vad han vill för betyg på sina elever.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 15 januari 2004, 11:00

D. Löwenhamn skrev:Marcus, kritiken mot betyg låg i dess diffusa betygskriterier. Hägg menade att enligt de kriterierna kan en lärare helt godtyckligt sätta i princip vad han vill för betyg på sina elever.

mvh/ Daniel
Visst är de lite diffusa men ha ryckte ju bara ut en väldigt liten del av betygskriterien. Ser man dem i sin helhet är neden så håller jag absoluet inte med om att en lärare kan sätta vilka betyg han vill (om han ärligt utgår från kriterierna).

Kriterierna för Historia A
Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
känna till grundläggande drag i den historiska utvecklingen

förstå innebörden av vanliga epokbegrepp och andra centrala historiska begrepp

kunna analysera historiska problem och tolka orsakssammanhang bakom historiska förändringsprocesser

kunna beskriva det historiska skeendet utifrån olika perspektiv med insikt i den historiska kunskapens tidsbundenhet

kunna diskutera några av dagens händelser utifrån ett historiskt perspektiv

kunna formulera sina tankar i historiska frågor.

--------------------------------------------------------------------------------

Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven beskriver grundläggande drag i den historiska utvecklingen och visar på olika krafter som styrt och styr den historiska processen.
Eleven ger bakgrund och sammanhang till några skeenden och företeelser i vår tid.
Eleven använder frekventa epokbegrepp och andra centrala historiska begrepp.
Eleven formulerar med handledning historiska problem och frågeställningar.
Eleven sätter in sig själv i ett historiskt sammanhang.

Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven sätter samman enskilda fenomen och fakta i det förflutna till helhetsbilder och motiverar sina ställningstaganden.
Eleven visar med hjälp av centrala begrepp på förändringar i den historiska processen inom såväl svensk och nordisk som allmän historia.
Eleven visar prov på kritisk hållning i ett resonemang om historiska problem och källor, bearbetar materialet samt motiverar sitt ställningstagande.
Eleven gör jämförelser mellan olika kulturer samt visar hur företeelser och händelseförlopp både i nutid och i gången tid har en historisk bakgrund och påverkar framtiden.
Eleven diskuterar betydelsen av olika människors och samhällens kulturarv.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven diskuterar utifrån ett historiskt perspektiv dagens problem och redogör för det egna samhällets framväxt och historiska identitet samt visar därvid medvetenhet om vilka konsekvenser skilda förhållningssätt kan få i framtiden.
Eleven utgår från centrala historiska begrepp för att klarlägga förutsättningar och drivkrafter för människor och samhällen i olika tider och i olika kulturer.
Eleven anlägger skilda historiska perspektiv på vad som förr skett liksom på sin egen omvärld och sig själv.
Eleven reflekterar, resonerar och drar slutsatser utifrån bedömningar av olika källors och kvarlevors värde.
källa: http://www.skolverket.se

Maia
Ny medlem

Inlägg av Maia » 19 januari 2004, 22:51

Jag måste fortfarande säga att jag anser att betygskriterierna fortfarande är bland det mest diffusa, för att inte säga löjeväckande, och då framförallt i Historia. Efter att nyligen ha avslutat B kursen i historia och dessförinnan A kursen, kunde jag inte annat än, att när min lärare för tredje gången skulle visa upp betygskriterierna för en kurs i historia, nämligen kurs C, räcka upp handen och fråga om man inte behövde veta något för att få MVG.

Visst finns där fina formuleringar, för att inte säga fantastiska formuleringar men jag måste ju ändå säga att
Eleven diskuterar utifrån ett historiskt perspektiv dagens problem och redogör för det egna samhällets framväxt och historiska identitet samt visar därvid medvetenhet om vilka konsekvenser skilda förhållningssätt kan få i framtiden. "
Är pretentiöst skitsnack.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 20 januari 2004, 11:57

Hej!
Nåja det finns ialla fall hopp för framtiden, jag har hört att Historia ska införas som kärnämne i grundskolan (kan nån bekräfta?) och förhoppningsvis kommer forumets egen Stanislav få sin planerade historia bok publicerad
Mycket tyder på att historia blir kärnämne i 2006-2007.

Angående min planerade lärobok, så kan jag meddela att än så länge så verkar inte förlagen speciellt intresserade. De flesta meddelar mig att de har "nya" böcker som de försöker sälja.

Däremot antydde Gleerups att min ide kan bli en fördjupningsbok, men som sagt, det är svårt att komma in som totalt okänd.
(idén bygger på att skriva läroboken som en slags släktkrönika, alltså inte över min släkt utan för en fiktiv, tänkte bara klargöra det:)), eventuellt kanske en sådan struktur bättre är lämpat för högstadiet)

Mvh artur

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 januari 2004, 22:30

Stanislav. Blev du inspirerad av Micheners tegelverk om Polen? Eller t.ex. Wouks 2:a världskrigets serie... Bra grepp, men ser man inte upp kan det lätt bli jättemånga sidor. Men kanske som något slags stående fördjupningsbok??

Har du nåt utkast som man kunde få läsa - och kommentera om det är din önskan?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 januari 2004, 23:04

Mycket underhållande läsning!

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 21 januari 2004, 21:22

Hej!
Stanislav. Blev du inspirerad av Micheners tegelverk om Polen?
Michener har inspirerat mig, ja.

Ett första utkast kommer i sinom tid.

Mvh artur

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 januari 2004, 08:32

Mycket tyder på att historia blir kärnämne i 2006-2007.
Gud är ta mejtusan ironisk. Det året jag går ut blir Historia kärnämne! :|

Skriv svar